AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.472

Jag har en E3à 3.0 SA-76 som går orent på låg och toppvarv samt ryker

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Är det någon som har förslag på medicin ?

Min BMW E3 3.0 SA-76 går på följande sett.

Svårstartat då den stått över natten

Går ryckigt och dåligt fösrta 5 minutrarna inna den bli riktigt varm.

När bilen är varm så går den sedan ojämnt på tomgång, ganska jämnt på mellanvarv och ojämnt på full/toppvarv.

När man kommer ut på motorvägen så går den ganska ryckfritt, den axar relativt snabbt upp till 120 segar till 150, där orkar den inte öka mer på högsta växeln (testat på autobahn givetvis) sedan tycker jag att orken försvinner vid 120 och den börjar rycka vid höga varv/fullgas samt brunryker.

Varva högt utan växel går men när man gör detta på väldigt höga varv så kommer det lite brun rök ut, luktar inge olja.
Släpper m,an gasen snabbt så kommer det en riktigt hög smäll.

Bilen har stått i lada/avställd från 1994-2006 och är svensksåld och har gått 7600 mil cirkus.

Den trycker inte ut vatten ur expansionskärlet, inge vatten ur avgaserna samt i oljan heller.

Dock kan den ibland gå upp i tempratur lite under rött för att sedan lägga sig strax över mitt.

Bilen är i övrigt mycket fin i karossen (ej rost) och inredning.

Den jag köpte den av har bytt vissa vacumslangar eftersom råttorna kalasat på några, samt tändkablar,spole,fördelare osv.

Om jag får chansa så tror jag att det ligger på förgasar sidan att den inte öppnar fullt eller så ligger det på tändningen.
Eller så kanske den tjuvluftar vid någon vacumslang som någon råtta kalasat på ?

Råd ?

Vart bör jag börja leta först ?

Tändinställning.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Förgasarna är ökända. Jag hade liknande problem och stod inför valen:

Renovera orginalförgasarna, blev avrådd för att det var dyrt, krångligt och sällan blev riktigt bra.

Byt till weberförgasare, kommer inte ihåg beteckningen men jag tror det var 2x2portare 36/36.

Konvertera till insprutning.

Jag valde sista alternativet, L-jettronic från e28 528.Lätt att hitta delar och driftsäkert. Har funkat kanon för mig i 10 år nu.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ja, dessa förgasare är ytterligt tråkiga när dom börjar bli slitna och svåra att ställa in! Men har bilen bara gått 7600 mil så skall det inte vara några jättestora problem att fixa till! Jag körde mina förgasare över 40.000 mil innan jag gjorde som jugga och konverterade till insprutning (fast jag tog från en e12-528).

Skall du ha en chans att fixa dina förgasare så måste du vara mycket noggrann och börja från början:
- tag isär förgasarna helt och hållet och tvätta och blås rent överallt
- sätt ihop förgasarna med nya packningar
- kontrollera att gummimembranen är hela och mjuka
- ställ noggrannt in alla mått enligt handboken (se länkar nedan)
- kontrollera att choke-elen fungerar
- använd ett bränslefilter till varje förgasare för att undvika att få in skit i dom

Länk
Länk
Länk

Lycka till!

Och får du ingen fason på förgasarna så rekkommenderar jag också konvartering till insprutning. Jag har åkt praktiskt taget utan problem med bränsleförsörjningan nu i snart 25.000 mil. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde konverteringen mycket tidigare för bilen blir väldigt mycket trevligare att äga och köra!

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kolla också andra enkla och billiga åtgärder när du ändå håller på:
- att gnistan slår över ca 1 cm i fria luften
- att tändkablar, fördelarlock, rotor och tändhattar har rätt motstånd
- att brytarspetsarna står rätt och inte är slitna
- att vacuumregleringen av förtändningen fungerar
- att tändpunkten står rätt
- att tändstiften är OK
- att ventilspelen är OK
- att du har bra (eller åtminstone jämnt) kompressionstryck

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.