|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag kör en bmw 323i -84 och jag hade funderingar på att börja köra vo**o för att det kanske skulle bli biligare med delar osv om något skulle hända för jag går ju i skolan så man har inte så mycket pengar då. Då sa min pappa varför byter du inte till en bmw 518 istället? Då tänkte jag varför inte. Så jag undrar om någon vet hur dom är att köra osv hur mkt soppa den drar, den borde dra mindre än min 323a iaf. Direkt pigg är den väll inte men det spelar väl ingen roll just nu. än vo**o 740 är ju inte så pigg den heller. //Lexell | |
| Jag tycker du ska behålla din 323 så länge den funkar och inte är sönderrostad. Du kommer inte att spara nämnvärt med bränsle genom att byta till en 518, och delarna skiljer inte heller särskilt mycket i pris. Det enda du får är en betydligt tråkigare bil! Om du hade funderat på en 520 eller 525 hade det varit en annan sak... | |
| drar inte 525 lika mkt som en slö518? | |
|
Vad är det för 518i du funderar på? E28 eller E34? Bägge är i alla fall slöa, men går mjukt och fint och betydligt trevligare och snålare än en Volvo 740. E28 har den fördelen att den har kamkedja (gamla M10-motorn). E34 518 fick kedja först 1995. Bägge versionerna är trevliga på vägen, alltså välbalanserade och säkra om man känner för att leka. Halt väglag är dock ett minimumkrav om man vill leka med någon av dessa... Delar är inte heller dyrt till dessa och finns t.o.m. ännu billigare på Biltema. I det stora hela tror jag dock inte du tjänar så fruktansvärt mycket på att byta din 323 till någon av dessa. Någon hundralapp på försäkring och bensin per månad är nog allt som skiljer. Och då är det kanske inte värt att byta bort den skojiga 323´n? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Håller med Davve till punkt och pricka. Har både en e30 och en e34 och e30 är tusen gånger skojigare. | |
|
Okey. Ja men jag tycket 323an känns lite osäker den är ju så gammal så jag tänkte byta till en lite nyare som är billigare. Så 518 är inte så bra då? Skönare att köra är ju ett plus det är servo och e34an är det mer komfort i. Den 518 jag tänker på är en 91 som gått 22000mil. Men är en m40 pålitliga? Bättre än en gammal m20 som knackar och har sig. //Wictor |
|
|
M40 är inte pålitlig i det avseendet att kamremmen ska bytas var 4000:e mil. Just kamdrivningen på denna motor är en känslig i historia (kan ej detaljerna till varför) men när man byter den bör den t.o.m. spännas in med indikatorklocka enligt Haynes handbok! Jag har bytt några kamremmar själv men denna motor vet jag inte om jag skulle våga ge mig på. Alltså har du redan där några tusenlappar att lägga ut om du ska lämna den på verkstad för detta jobb. För kamremmen bör bytas omgående om det inte finns papper, stämpel och/eller kvitto på när det är gjort senast eftersom det är så känsligt på denna motor. Bortsett från detta är nog inte M40 sämre än någon annan motor. 518 är bra bilar oavsett generation, men roliga är dem bara om det är vinterväglag. Om din M20 knackar, har du justerat ventilerna? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Om du funderar på en e34, så ska du absolut satsa på en med sexa; du kommer att få tråk-panik på allt annat när du är van att åka e30 323i. Satsa i så fall på en med M50-motorn, dvs en 520 eller 525 från och med -91. |
|
|
Det som är roligt är att alla som klagar på att 518i E34 är extremt tråkiga att köra, är just sådana som aldrig har ägt en 518i E34. Ta det från en som gick från en BMW 750i till en 518i Touring och som nu har BMW 540i prallellt. 518i E34 är extremt underskattad och faktiskt mycket körbar, även om den inte är snabb. Den är för sin storlek, vikt och ålder mycket bränslesnål (0.85 - 0.9 l/mil). Min bil väger över 1650 kg och har 115 hästar och jag kör en tung last och även en del i stadstrafik (centrala Göteborg) och jag har ännu efter ca 1000 mil inte kommit upp till 1 liter/mil i förbrukning. Högsta noterade förbrukning över en fulltank ligger på 0.96 liter/mil. (Jag för statistik över förbrukningen). Skillnaden mellan 518i och 520i är enligt min erfarenhet (baserat på de bilar jag provkörde inför köpet av min 518) mycket liten när det kommer till upplevd prestanda. Däremot skiljer det en hel del i motorkarraktär. Jag skulle rekommendera dig att åka och proköra ett par 518 och 520 bilar och uppleva skillnaden själv, för mycket hänger på vilka förväntningar du har. Satsa på en 518i med M43 motorn så att du slipper M40 motorns problem (med kamslitage och täta rembyten), om du nu bestämmer dig för att satsa på en 4-cyl maskin. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Håller med föregående talare. 518i är underskattad bara för att den inte är snabb. Funderar själv på att byta min ena Bimmer mot en 518i, känns onödigt att ha två V8, särskilt då den ena inte uppskattas så mycket som den kanske borde då den ändå är den slöaste jag har. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Jag har en 518 i E34, är visserligen den enda bimmer jag kört. Kan inte påstå att den är pigg, men det är väl inte hela världen, vill man ha en bil som bara går fort så är säkert en Honda eller Toyota eller något lättviktigt piggt japanskt, dessutom: fler hästkrafter:mer förbrukning och mer utsläpp, jag tycker om att åka BMW för att den är behaglig med hög komfort(för att va en så gamma bil) och för att den ligger betydligt skönare på vägen än en Volvo. Fattar inte varför så många tycker att hästkrafter och vrid är allt som är viktigt på en bil. Njut av milen istället för att stressa förbi dem i 180km/h. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.