|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en m3-97, Har ett problem. Ganska ofta så har jag svårt att få i 1an och 2ans växel, Man får liksom tvinga i dom och det är kanske inte det roligaste. Även backen är trög som tusan när jag står i nedförsbacke, Dom andra växlarna är inga problem utan just dom 2 första. Någon som kanske vet vad det beror på? Sökt men hittade inte.!! Tack i förhand Sebastian | |
|
jag gissar på att synkringarna börjar bli dåliga |
|
|
(saknar editfunktion) om du lyssnar noga vid nedväxling från t.ex 3:an till 2:an, kan du höra ett litet vinande ljud som följer med varvtalet då? |
|
|
Vad e de i så fall om man hör ett vinande ljud då?? Mvh Markus |
|
|
Dåliga synkningar! OBS: kan inte ett vinande ljud betyda dåliga lager också??? |
|
|
Det var det jag trodde med. Dåliga lager alltså?? Någon annan som vet 100 eller?? Mvh Markus |
|
| ja om det viner kan det vara dåliga lager också, men är det bara svårt att få i växel är det förmodligen synkringarna. vanligast på 1:an och tvåan för att de används mest vid rödljusrace osv antar jag | |
| min viner ganska fint från alla växlar när jag motorbromsar, är detta normalt eller ? obs, jag har inga problem alls med växlarna för övrigt... men tänkte mer på detta vinande som ovanstående sa? | |
|
Hei! Är problemen där hela tiden eller bara rätt efter star från kall eller efter att bilen har stått en liten stund? om problemen inte är konstanta så skulle jag först få luftat koplingen, ev kollat at slavcylindern är ok. Luft i kopplingen kan ge sådana symtom. ALdrig hört att synkringarna på backen och 1:an skulle bli dåliga, de lägger man ju bara i i stillastående(i princip). om synkringarna är dåliga så är det ju oftast 2:a och 3:e växel...... MVH: Sakke |
|
|
Hej! En till tanke: När var det oljan i växellådan blev bytt sist??? âr det nog med olja i lådan??? Du ska få oljenivån kontrollerad ASAP. MVH: Sakke |
|
|
Hej Luftade kopplingen förra veckan! och att detta problem har jag haft sen jag köpte bilen!! Asså när bilen är varm så tycker jag att det är trögare låda, kall starter och så är inga problem, växlar fint då! |
|
|
Min låda i M3'an påminner om din, det är ofta väldigt trögt att få i ettan och tvåan. Likaså viner det rätt kraftigt vid nedväxlingar och på lägre varv rent allmänt. Har fått det ganska konstaterat att det är lagren till bottenstocken som skapar det vinande ljudet. Varför växlarna är tröga vet jag dock inte. Har du även ett skramlande ljud när du står still på tomgång utan växel i? Jag blev tipsad om att byta till Redline MTL-olja i lådan då det iaf skulle minska missljudet lite. Kanske värt ett försök? |
|
|
elmgren: försvinner skramlandet på tomgång när du kopplar, eller försvinner det när du släpper upp kopplingen? Jag har fått förklarat för mig att om det skramlar när det är urkopplat så är det ett lager på ingående axeln som är dåligt och när det skramlar med kopplingen nere så är det urkotrampningslagret. Båda dessa vet jag dock folk som har kört med åtskilliga tusen mil utan att det hänt nåt, men nyper det så är det kanske inte så kul! Båda felen är dyra att åtgärda (om man inte kan själv) på verkstad, vilket kanske förklarar att folk åker med dem. |
|
|
Audidriver: Just därför det finns så många vrak här i landet med. Många som köper en M3:a eller M5:a osv har inte råd att ha dem igentligen så därför kör dem runt med dem tills dem rasar istället. sebastiannor: Har du varit på bmw eller någon annan seriös verkstad och pratat med dem. Kanske vore en bra idé annars. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.