AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.402

Har fått en körkortsvarning: Är det nolltolerans mot fel nu?

an
126
andpa
525iA-04
LST lät mig ha kvar körkortet men jag har fått en varning som gäller i två år.

Gäller varningen i två år från förseelsen eller från beslutet om varning (istället för körkortsindragning)

och:

Gäller nolltolerans nu eller kan jag klara körkortet om jag t ex kör 81 på70-väg??

Per P
Om du får en till varning inom två år ryker kortet men jag har för mig att man delar ut varningar om du kör mellan 25-30km/h för fort på 50-110 väg. Håller du dig under det är det ingen fara, inte första gången iaf.

Sedan kanske man kan få varningar för andra förseelser också.

Flåklypa
an
126
andpa
525iA-04
Anledningen till att jag fick en varning var att jag behöver bilen i arbetet. Jag har också hört det om 25-30.

Jag får givetvis behålla lappen om jag inte gör något, men om jag t ex kör 123 på motorväg... vet någon vad som händer då? Jag ser framför mig 2 år där jag ständigt måste passa hastigheten...
PP
Jag gör en liknelse med fotboll. :-)
Ligger du under 25km/h för fort (ej på 30-väg) blir det vanlig frispark (böter) oavsett om du har fått gult kort eller inte tidigare (varning av LST).

Ligger du mellan 25-30 för fort får du en varning, det är här du är nu. Du får dock fortsätta att spela och även dra på dig frisparkar, dock inte hur många som helst. Två gula kort = ett rött.

Kör du över 30km/h för fort så är det rött kort direkt.

Flåklypa
Av ren nyfikenhet, vad gjorde du?
an
126
andpa
525iA-04
Jag fattar!

Utan varning: ca 100-115 på 90-väg = böter, 115-120 = böter + varning, 120- = körkortsindragning

Med varning: ca 100-115 = böter, 115- = körkortsindragning

Jag lovar att inte skylla på Flåklypa om jag åker dit...
PP
an
126
andpa
525iA-04
105 på 90-väg + kort avstånd...

men jag har en ganska brokig historik med diverse fortkörningar och lite annat.
PP
Annars är det bara att bita i det sura äpplet och hålla hastighetsbegränsningarna.
an
126
andpa
525iA-04
Jag försöker hålla hastigheten... men det är ett orosmoment om man t ex åker på 70-väg och trafikrytmen är 85 mätarhastighet, 80 verklig, att jag blir av med körkortet om jag blir stoppad...
PP
Jag förstår dig, jag kände samma sak innan min prövotid gick ut nu i juni. Jag kände mig tvungen så jag höll hastigheterna även i rusningstrafiken och jag vill då lova att man kände sig som en bromskloss.
an
126
andpa
525iA-04
Oerhört tråkigt och man blir en sån som man annars riktigt ogillar när andra är.

Vet någon om 2 år gäller från beslutet eller från förseelsen?

PP
Jag skulle tro att de menar från beslutsdatumet om inte annat anges. Att du inte ringer och frågar annars. Du kan ju ställa frågan i allmänhet.
an
126
andpa
525iA-04
då är den ju i praktiken 2,5 år... jag får ta och ringa, bra idé
PP
ehhh kör som vanlig och låt ödet bestämma hehehhe
an
126
andpa
525iA-04
låt ödet bestämma... lät lite som ett jag kom hem från festen klockan fem på morgonen-inlägg:)

en del av oss behöver ju körkortet...
PP
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Chris87, angående prövotid: Du blir inte av med körkortet lättare med prövotid, dvs du kan fortfarande köra upp till 30 över. Vad som däremot gäller är att om du blir av med körkortet så får du inte tillbaka det efter spärrtiden, utan är tvungen att göra om teori+uppkörning, precis som när man får det indraget mer än ett år.
an
126
andpa
525iA-04
Chris87: det stämmer.
Men visst kan det vara en nackdel i gränsfall då ju individuella bedömningar görs, t ex 137 på motorväg = en varning, om man sedan har en 124 på motorväg + omkörning på fel sida (innerfil) kanske kk ryker om man har prövotid, men inte om man kört prickfritt i 28 år...?
PP
Jag vet att prövotiden inte ska göra det enklare att bli av med körtkortet, men i o m att allt är en så kallad bedömningssak från den indivudella polisen tycker jag det kändes dumt att chansa. Sen att alla ska bedömmas lika oavsett om man har prövotid eller ej, så är det ju tyvärr inte så. En del poliser är ju trevliga och man kanske bara får en tillsägning medans andra är otrevliga och går betydligt längre.

Har du fått svar än på vad det är som gäller? Beslutsdatumet eller förseelsedatumet?
an
126
andpa
525iA-04
Nej, jag har inte ringt än, får göra det i veckan när det inte är helg...
PP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.