AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
958

Eftervård av vaxad bil?

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Vaxade min kärra för första gången för ca 3 veckor sedan. Det var ett polish/hårdvax som jag vart rekommenderad, handvaxningen tog 2 timmar. bilen glänser som f-n och lackytan känns nu len och mjuk:) tidigare sträv:( (ska proffsbehandla bilen innan vintern, maskinpolering osv..)

Dock undrar jag hur jag ska sköta bilen efteråt? Tvättar bilen normalt mellan 7-10 dagars mellanrum, använder GDS hall, naturavfettning (ibland prickbort) och svampar. Hur mycket nöter denna behandling ner vaxningen?

Vågar inte köra utan avfettning då det känns som repvarning om inte all skit verkligen är borta innan svampning.

Hur länge räcker vaxningen, har tex märkt att som det ofta nämns här på forumet "vattendropparna rinner av en vaxad bil" på min kärra ligger dom som bubblor, som visserligen rinner av i fart, men inte om kärran står stilla, har jag vaxat dåligt?

Summerat:

Hur lång tid räcker vaxningen med min kontinuerliga tvättning med avfettning?

Tacksam för all detaljerad info jag kan få:)

//Hampus
Länk
mac prickbort är extremt bra på att lösa vax, de flesta alternativ är mildare än det när det gäller asfaltslösare.

En svag alkalisk avfettning är ok, men tär även det på vaxet.

Jag skulle om jag vore du tvätta ofta, då med bara högtryck och ev en alkalisk avfettning där lacken flugpepprats, samt inte vara rädd att komplitera vaxningnen, att dra på en extra omgång lite snabbt.
Ett tipps är att lägga ett lager rent vax, ex Smartabs superblank.

MVH/
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
du menar att inte svampa vid varje tvätt? Hur ska man torka bilen om man inte svampat, låter farligt?

//Hampus
Länk
Lufttryck och waffleweave är det bästa om du frågar mig.

MVH/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.