AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.022

Avgassystem till 635:an

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Mitt avgassystem börjar bli redo för pension och i helgen upptäckte jag en stor spricka precis vid skarven på framsidan av slutdämparen. Nu funderar jag om jag skall laga och möjligtvis kunna köra någon säsong till eller om jag skall köpa nytt.
Vad finns det för system att hitta till 635:an? Jag har försökt titta runt en del men de flesta är bara till 628 eler 633. (ferrita mfl.)
Jag har gärna något med lite roligare ljud än original.
Eller skall jag rentav bygga mig ett helt eget? Har inte varit och inspekterat så noggrant än men det känns som om passformen för dämparna kan vara lite klurig ibland om man skulle försöka sig på något annat än original. Någon som har tips/erfarenhet att dela med sig av?

sh
12
shaggy
316 compact
hej A Lind,
hoppas du är nöjd med bilen.
Jag var också intresserad av ett lite trevligare ljud när jag hade bilen, så jag var på Raka Rör
i Mölndal och kollade. De sa att det var för trångt om utrymme mellan tank och reservdäck för att göra något eget där ljudet blev lagligt. De hade däremot en orginalburk för (om jag inte missminner mig) runt 1800 sek.

På Ferrita i Kållered hade de fixat den bakre burken på en 635:a några månader innan jag var där och frågade, och han sa att det blev ett grymt ljud i bilen. De skulle ha runt 5000 för att fixa det. Jag tyckte det var lite mycket bara för att få lite bättre ljud.

mvh
shaggy
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jadå, den har inte bråkat något nämnvärt utan har varit en mkt positiv upplevelse!

5000:- är lite väl för bara bakre dämparen. I alla fall iår =).

Ett alternativ skulle kanske vara att ta bort reservhjulsbaljan då jag inte känner att jag har någon jättenytta av den, men tycker samtidigt att ett sånt ingrepp är synd.

Tycker iofs att det är lite konstigt att det inte låter mer. Är rätt stor spricka (halva röret är av) men jag märkte det inte pga av ökad ljudvolym utan för att slutdämparen började klonka i reservhjulsbaljan. Dämpar den verkligen så mkt?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ett litet problem med sportsystem på E24:an,är när man går upp till 3" system på den, och dessutom har en sänkningsats!
På min M635:a har Uppsala avgasteknik byggt ett rostfritt 3",och med den tar det i i slutburken när jag ska in i garaget som har en 5 cm hög kant.
Samma sak med min tidigare,där jag hade ett okänt system med extraktorgrenrör och 3" hela vägen,men den var brutalt sänkt, men sa*an vilket grymt ljud den hade! =)

MVH Patrik

"Snart gift!"
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
"men sa*an vilket grymt ljud den hade! =)"

När du skriver så blir jag ju inte alls sugen ;)
Om jag inte minns fel eller fått det om bakfoten är min bil sänkt 20mm fram och bak. Jag känner att det är rätt god marginal just nu och slutburken är ju inte direkt liten från början.
Är M635:an lägre än 635:an som standard? (vore väl rimligt)
Tror jag får ta och hissa upp den och bilda mig en bättre uppfattning om hur där ser ut.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Var inne på Malmö avgascenter och kollade vad de skulle ha för ett ferritasystem. Väl där upptäcker jag att jag ju har katalysator på min bil ^^ *skäms*. Har nog sovit när jag kollat under bilen innan. Skulle kosta 16k för hela vägen från grenrör (2,5" singelrör) eller 10k från kat. Är för mkt pengar så det blir till att bygga själv men då har jag lite frågor.

1. Måste jag ha kvar en katalysator på min bil?

Som jag förstått så måste den sitta kvar när den är utrustad med det även om det inte var något krav 1987. Men jag har kollat i alla papper jag har och på vv.se och jag kan inte se någonstans att det står något om kat. På andra 635 csi med katalysator verkar det ofta stå "635 csi K" som modellbeteckning men min heter bara "635 csi".

2. Om jag plockar bort katalysatorn vad gör jag då med lambdan?

Går det att avaktivera den så bilen blir som en 635a utan kat.? Om jag måste ha kvar den i systemet kommer ju besiktningsgubbarna direkt ana ugglor i mossen!

3. Vilken dimension skall jag köra på rören? singel eller dubbel?

Räcker ett rör på 2,5"? Att dra dubbla känns som väldigt mkt arbete men jag är samtidigt lite rädd att ett 3" kommer låta lite för mkt volvotraktor! (om det nu är möjligt =)

Tacksam för alla svar.

MVH Anton
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Om din E24 är utrustad med orginalkat har den endast 185hk. Kolla reg-beviset så ser du effekten. Om du har en bil med orginalmonterad katalysator och väljer att plocka bort den kommer du ändå inte upp i dom 204/218hk som icke-katbilarna hade, eftersom din motor har lägra komp och annan styrbox.

Katalysatorn måste dock sitta kvar om den suttit där från fabrik. Däremot finns inga krav på att den ska fungera, så i princip kan du kapa upp och rensa ur den.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
I regbeviset står det 160kW. Och med tanke på de gånger jag kört mot andra bilar i 200+hk-klassen som vägt mindre och dragit jämt med verkar det stämma någorlunda. Men sportlådan kanske gör så mkt? =)
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Kan ju vara så att den är eftermonterad. Bara att plocka bort i såna fall.

Kolla även vad du har för nummer på Motronic-boxen.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Slit bort skräpet!
Står det 160 kW/218hk har du ju definitivt inget att oroa dig om betr. besiktningen.

MVH Patrik
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Börjar närma mig slutet av avgasbygget nu. Blev 2,5" singelrör efter downpipe och katalysatorn är bortplockad till att börja med. Byggt av billiga delar då jag mest ser detta som ett test för framtida bygge.

Verkar inte helt trivas utan lambda va? Länk =)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Prata med en viss Olin här på AP. Han gjorde ett nytt i polerat rostfritt med en utgång som han senare sålde.Byggde ett nytt i polerat rostfritt som ser ut som original fast MYCKET bättre. Titta på hans bilder på "garaget" så ser du "gamla" och nya.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Mitt är tillverkat på ferrita! Låter gött=)

//Magnus Tolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.