|
|
|
|---|---|
Johannes Rydberg |
Tjena grabbar o tjejer. har en bmw e34 tdsa 96a´´ som jag hållt på att byta dieselpump under ett bra tag från och till i drygt 1.5år. som jag har uppmärksammat så skiljer det en del grejer mellan en e34 96a´´ och dom äldre e34 orna både utvändigt o invändigt samt i maskin. tex enbart det jag tror skiljer vid pumbytet. 1. remskiva med TYDLIG markering på samt en lika tydligt markering på bröst kåpan. 2. dieselpumpen sitter fast på blocket gjutjärn alltså. tydligen sitter dom äldre o vad jag sett alu troligvis i bröstkåpan eller toppen? 3. själva disel pumpen skiljer. med mkt grövre tapp eller vad ´man skall säga allstå det kräver MKT grövre hål i blocket för att pumpen skall passa. = en 96a´´ pump passar ej på äldre tds er. men jag kan ha äldre pumpar på min fast då hänger pumpen enbart på fastsättnings bultarna. 4.kraftigare topp m.m när jag skulle hitta öd så uppfatta jag det svårt p.g.a av att jag har automat så var det ej nåt svänhjul så det var svårt att hitta ``rätt´´ hål där man skulle föra in typ skruvmejseln i pluggen under startmotorn. men så såg jag den exellenta markeringen på bröskåpan och remskivan med exttremt tydlig markeringar. som på alla andra bilar speciellt bensinsare betyder öd markeringar. sagt o gjort jag vred motorn så den stod enligt markeringara på remskivan. men detta har gjort att den ej startat och om den kamm axeln tar i när man vred runt för hand samt att det stämmde inte riktigt enligt data skissen som visar var markeringarna skall vara m.m jag rev isär bröst kåpan igen efter jag inser efter att kollat öd med att ta loss glöd stiftet och stoppa in en stål tråd där och vrida runt motorn så kunde jag se var öd var hyffsat. då enligt remskivan markering långt ifr´ån bröstkåpans markering. i detta läge så stoppa jag i en skruvmejsel i det riktiga nollnings hålet under startmotorn. och där hitta jag ett hål som stämde överens med öd. jag river isär igen och ser att nu stämmer ingeting med markeringarna på kamkedja o pumpdrev samt veaxel drev. jag tar loss spännaren o gör om igen så allst stämmer perfekt med skissen på datorn , jag tar till o med kort och visar garage polaren så han oxå ser o jämnför . och vi konstanterat att nu är den perfekt. jag justerat kammen med nockarna uppåt och i splitt. mäter med skjutmått. jag sätter ihop allt igen och ställer den mekaninska diesel pumpen i ett hyffsat mitt läge . försöker starta men nej då.. jag vrider lite på pumpen och den hoppar igång lite o tände till . efter långt malande o glödgande så kan man fåden att gå några sekunder. jag vrider o försöker tillslut råka jag vrida t ill ett läge under tiden jag malde på starten där den gick igång och gick UTAN ATT DEN LA AV efter några sek. MEN den gick inte på alla cyl utan nu ville den enbart gå på 5 .. samt att det inte gick att gasa ellen nånting. den bara stod d därmed hög tomgång . till slut ryckte jag kontakten till magnetventilen som stänger bränslet för att döda den. detta kunde upprepas. . vi provade att lufta vid spridarna nästa g vi upprepade detta och det far bra tryck på alla då det spruta ut när vi lufta. men igen förbättring. vi stängde av och tog loss alla spridar rör vid spridarna soch drog på starten.. och det pulsera ut disesel ur alla 6st rör. vi provade att gasa på pumpen i tron attd et skulle komma mer disel då när dom var lösa men ingen skillnand i mäng diesel kom ut. det verkar som den inte regaerar med gasen . många säger att man skall kunna få den att gå så att man kan köra till verkstad för fin justering men det verkar inte gå med min. då är nåt fel . och jag kan säga med bildbevis och vittne att under bröstkåpan allstå kam inställning och pumpdrevs markeing samt veaxel markering ihop med kamkejdjans markeringar stämmer till 100% allstå mina misstankar går mest mot den mekaniska dieselpumpen som är cp. min andra misstanke lutar åt spridarna. då dom stått i 1år kanske utan att spridar rören var på. då kan det bli skit i kanske. men då hade den inte gått nångång påalla 6 cyl och det gör den iaf alltid när man försöker starta och den enbart går i några sekunder. att den gick enbart på 5 när den gick hela tiden talar att nån av spridarna är kassa. men att det inte går att gasa nånting visar ju att pumpen är kass och att den är så cp. det går ju inte att få den att gå normalt ju. jag skall kolla på anonnser nu efter en beg orginal pump alltså elektronisk. och ge upp ombyggnad till mekanisk. och denna gång skall jag låna special verktyget vid pumpbytet så jag slipper ta loss bröstkåpan och hänga av kam kedjorna för 3gg typ. men är det nån som vet nånting om detta så är jag evigt tacksamm. mitt gamla nick 320-325 mvh Johannes |
| jag har en 525 tds 93 pump 1800kr komp | |
Johannes Rydberg |
var finns du.. jag köper den med en gång om den är tät o fungerande m.m och så att jag kan hämta den imon eller i helgen. jag har nu svetsat ihop ett verktyg så jag kunde ta loss alla spridarna. så jag gjorde det och hängde dom i spridar rören. sen drog jag på starten. och resultatet var att det enbart kom diesel från 2 st spridare, 6ans och 3ans. en slags sprut dimma typ. varav det verka en aninges starkare från 3 ans. jag provade att gasa på pumpen samtidigt som jag malde på starten och kollade skillnadarena men det uteblev, för att utesluta att pumpen är kass eller spridarna så tog jag loss alla spridarna och provade en efter en på 3ans spridar rör som är okej. och resultatet är att det pulsera stark dimm aktikg sprut ur alla spridarna . men det konstiga är att när jag lät alla spridar rören hänga fritt utan spridare på så kommer det diesel dropp från alla när man maler på starten men enbart från 2 st med spridare på???? nån som vet nåt. k men nu vet jag att spridarna är okej iaf. så pumpen flyger ut i helgen. så nu fattar man att den är trög startad och allmänt cp. så nu blir det orginal pump elektroniskt it´s my shit mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Johannes Rydberg du har fått powerpost! |
|
Johannes Rydberg |
och jag har svarat.. :) snart har du din pump såld om den är okej. :) (``320-325´´ gamla nicket) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.