AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.233

Växellådsbyte hos auktoriserad BMW-verkstad

God morgon BMW-entusiaster

Den här historien började för ett par veckor sen då min far var på veteranbilsmarknad, han tog då sin 750iA E38 till denna tillställning. Problemen började när han skulle åka därifrån, han la i backen och smög iväg. Eftersom det var tomt bakåt och en bra bit att backa tryckte han till på gasen och då "lossnade" backen. Då bilen gick att köra framåt med åkte han hem och parkerade bilen.

Bilen pallades upp och växellådan tömdes på olja och tråget togs ner. I tråget hittades felet, det låg aluminiumflisor löst i botten. Efter lite sökning på forumet här och google så var diagnosen klar. Det var det mindre kända felet med tryckreduceringsventilen, det som helt enkelt trasar växellådan om man backar för fort.

Mindre glada över detta började vi leta efter en utbytesväxellåda och vi hittade en i Tyskland. En renoverad 5HP30 för strax över 1000 euro. Vi insåg att ett växellådsbyte inte var något som vi ville göra på uppfarten. Så min far tog kontakt med Lunds Bil i Varberg, han frågade vad ett växellådsbyte skulle gå på. 4 timmar skulle jobbet ta och då skulle det kosta 4000 kr. Vi ansåg båda två att detta var ett riktigt bra pris. Så bra att det var inte var någon mening att vi skulle försöka oss på bytet själva. Växellådan beställdes från Tyskland och den dök upp några dagar senare.

När växellådan hade dykt upp så tog min far kontakt med Lunds Bil i Varberg igen för att boka en tid, men denna gången är inte svaret detsamma. Nu var de osäkra på om de ville göra jobbet och det var tvungna att diskutera det. Dagen därpå kom svaret, eftersom de inte hade köpt växellådan så vägrade de att göra jobbet. Det var kopplat till garanti och ansvar om något skulle gå fel i framtiden. Min förklarade då att han förstod att de inte kunde lämna någon garanti på jobbet och att om något gick fel så var de inte ansvariga för det. Han sa att han ville bara ha jobbet gjort, då det är ett ganska så krångligt jobb och det underlättar om han har specialverktygen som BMW-verkstäder har.

Så då undrar jag anser ni att de gjorde rätt? Då min far är införstådd med att de inte kan lämna nån garanti/ta något ansvar borde de inte kunna utföra jobbet?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hör er för i Halmstad istället hos Rigobil Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kruxet är väl att de tjänar 40 % på reservdelar, och självklart är de mer intresserade av att göra jobbet då. En utbyteslåda kostar väl 50 lappar, så det är bara att räkna på deras timpenning.

Men det är underligt att de vägrar att göra det, de får ju betalt per timme för att utföra ett arbete. Färemot kan jag ha viss förståelse för att de inte vill lämna fastpris på 4 timmar med en begagnad låda, eftersom det kan dyka upp problem de inte räknat med. Drar de in 20 lappar i vinst på att sälja själva lådan så kan de strula runt några timmar extra utan att de behöver gå back.

Du kan nog tyvärr inte göra så mycket, de får ju tacka nej till vilka jobb de vill.

Mvh Johan
Lådan må vara begagnad, men den är renoverad av en firma i Tyskland som fixar ZF-lådor till flera märken.

Jag förstår att de vill att man ska handla en växellåda för 50 papp då de tjänar mycket pengar där och såklart är det deras rätt att säga nej till vilket jobb de vill.

Främsta anledningen till att vi inte ville göra jobbet själva är att även om vi byter växellådan själva så måste bilen kopplas upp mot DIS:en för att den ska fungera. Växellådan ska justeras och jag antar att den ska synka med motorstyrningen också.

Vi får helt enkelt kolla med Rigo och se om de är villiga att göra jobbet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja det där att koppla upp lådan till DIS osv är mera en skröna, lådan i sig är ju en ren "mekanisk del" elektroniken sitter i styrboxen och den har ju inget hänt med och sitter ju i bilen.
Enda anledning att koppla lådan är för att läsa av temperaturen för att få rätt nivå på oljan, men det är ju handljummen som gäller dvs 30-50C.
Var har du fått det ifrån att lådan måste kopplas upp ??

///MVH Hasso
Länk
Hittar inte guiden just nu, men det fanns en guide om hur man bytte lamellerna i växellådan och då stod det att efter att växellådan hade varit demonterad så krävdes det att de skulle justeras. Det skulle tydligen göras elektroniskt. Har du bytt till en renoverad 5HP30 så att du är helt säker på att ingen uppkoppling krävs?

Vi har pratat med Rigo nu och de vill ha 8000 kr för jobbet. Så nu ser det ut som att vi gör jobbet själva.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Säger du det, kolla med Molle325 han är en hävert på ZF lådor, men mig vetligen så har jag aldrig hört talas om detta, skulle det vara skillnad mot andra BMWS ZF lådor isåfall, tveksam till detta. Polaren har reparerat /renoverat en annan ZF låda utan nån DIS uppkopplingar för några inställningar.

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Visst gjorde dom rätt. De har ju ett ansvar som verkstad som ser till mer än när kunden går ut genom dörren och en central BMWpolicy.

En bil som automatlådsolja inte är bytt var 12.000mil på rasar snabbt på 30k mil vilket en del inte är medvetna om att deras bilar kan vara skruvade från, dessutom om man, som få inte vet om, att man bör vänta 2-3 sekunder och vara helt stillastående samtidigt som man låter växellägesväljaren byta från R till D eller P för med rörelse i motsatt riktning och V12 vrid knäcker vilken låda som hellst.

Däremot vänder jag mig själv, om jag någon gång i framtiden skulle få problem, direkt till Ekensbergs Automatlådeservice i Stockholm som kund för då blir priset på lådan lite mer än hälften jämfört med utbyteslåda vad jag förstår.

Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
@Asken: Jo, men i det här fallet så var det inte att bilen rullade i motsatt riktning. Det handlar om att när man backar så ska en ventil se till att trycket inte blir för högt, men denna fungerar inte korrekt. Trycket blir för högt och då går växellådan sönder. Ett fel som gäller alla 5HP30.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.