AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.225

Avgassystem + öppet luftfilter till 325i E91?

Tjena!

Är på jakt efter ett öppet luftfilter och avgassystem till en 325i E91. Gällande avgassystemet så är det inget extremt, bara nått som vrålar på lite mer än orginalet när man släpper löst för fullt. Vill gärna behålla bilen relativt snäll och tyst på låga varv, då jag inte är enda som använder bilen. =/

Finns det något att rekommendera då, och är det typ ett halvsystem jag ska kika på kanske?

Andra är ett öppet luftfilter som passar bra...lådan som sitter där nu är ju enorm, så jag gissar att ett rätt rejält filter får plats om man så vill? Finns det färdiga kit, eller får man bråka med nått universal?

Tacksam för all hjälp jag kan få. =)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
sattsa på ett remus,eisenmann eller feritta.jag rekomenderar inte öppet filter,för att lmm kan ta stryk.sattsa på insattsfilter istället kn exp.välkommen till forumet...
Tackar så mycket. =)

Hm, inte öppet filter alltså? Hur mycket ger ett bra KN insatsfilter i förhållande till ett öppet filter egentligen? Och får man lite av samma sköna ljud från ett insatsfilter? Juste...antar att lmm är luftmassemätare? Hur stor är risken med problem där...trodde öppna filter var hyffsat vanliga när man ville småtrimma lite? Och om det var luftmassemätaren du menade så går det inte skaffa en bättre sådan också isf?

Ang. avgassystemen...har Feritta färdiga hel/halv-kit till E91? Hittar inget alls till nyare modellerna på hemsidan. Och kan du eller någon säga något om hur Feritta hel/halv-system låter på en BMW sexa...? Kan man bibehålla hyffsat snäl volym på låga varv, men få lite mer race-ljud på högre varv?
EDIT:

Läste runt lite och har hittat svar ang luftfilter. Tråkigt att öppet inte funkar så bra.....var ju lite ljudet jag var ute efter. Men men....får bli ett insatsfilter istället.
pg_ice
öppet luftfilter funkar bra så länge du sköter och underhåller dom.

men att köpa nåt annat märke än K&N skulle inte jag göra,jag anser att dom är dom bästa filtrerna som går att sätta dit.

min M3a går "bättre" med Öppet filter än med orginal men det kan ju iofs bero på att jag har chip och fullflödessystem.

jag har kört med K&N filtret i en vecka
tog bort det igår och kollade LMMen i går,inte en tendens till smuts eller olja på porslinsplattan.
det ser ut precis som det gjorde när jag gjorde rent LMMen för en månad sen.

jag tycker inte att man behöver vara orolig för att öppna filter inte renar.
men som sagt du måste underhålla dom då dom blir fortare skitiga än ett insatsfilter.
så länge skiten stannar på utsidan är det inga problem.
tänk även på att du måste olja in filtrerna annars tappar du reningseffekten.

ljudet du får med öppet filter kommer att göra att du inte vill gå tillbaka till org luftburken..tro mig jag vet :)
pg_ice
slutsats: antingen köper du ett öppet K&N filter kitt med avskärmning och speciell filterrengöring och filter olja annars struntar du i det och kör org burken.
runt 3000 går det på

köp inte enbart filtret utan avskärmning då kommer bilen gå sämre då den suger i sig varmluft.
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Håller med pg_ice ang filter, K&N är ett mycker bra filter men det finns fler på marknaden som håller samma klass. Hoppa över de billiga filtren och sattsa på ett kvalitets filter tex K&N, BMC, Green cotton m.m .

Tror gör man i kyrkan, man vet saker eller så vet man inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.