AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.308

Veteranvärdering: 2002tii samt 2500 A

Hallå,

Fick följande mail av en herre vars bekant nyligen blivit änka. Hennes man efterlämnade två gamla fina BMW, men de vet inte riktigt vad de är värda och vill inte bli lurade vid en eventuell försäljning:

-----------------------

1 st. BMW 2500 1975 års modell, automat med begie skinnklädsel som har blivit omlackerad ( brun metalic ) för några år sedan. Bilen ser ut att vara i mycket bra skick, ingen synlig rost. Tyvärr har jag inte kunnat komma under bilen och kolla. Under mattor, motorhuv och bagagerum finns ingen rost vad jag kan se.

1 st. BMW 2002Tii 1975 års modell, 5 växlad, helt original och den är också väl bevarad. Jag kan inte hitta någon rost i denna, det finns en lagad rostskada i bagagerummet under mattan. Vad vi kan komma fram till har bilen gått c:a 12000 mil. Bilen är ljusblå metallic.

Det finns en del papper på båda bilarna där servicar är gjorda på Förenade Bil i Malmö samt inköp av reservdelar.
Mannen som ägt bilarna var mycket intresserad av veteranbilar och har renoverat mycket själv både bilar och Mc så jag förmodar att bilarna är väl omhändertagna.

Med hopp om er hjälp att värdera dessa ( jag vet att det är svårt utan att sett dem ) men att få en vink om ett c:a pris hjälper säkert henne mycket.

-------------------------------------

Hoppas att någon här kan ha en aning!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
2500 står inte högt i värde men runt 20k

02tii är rostskadan väl utförd eller bara en plåtbit lagd över skadan och dit svetsad (dvs fusklagad?)
Jag utgåt från att det är seriöst gjort
Här i landet ca 50-55K försäljning till Tyskland eller liknande land 75-85k. Om den är väldigt fin och 100% orginal med alla dokument osv så kan det priset ökas på en bra slant till försäljning utomlands!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker att Lars har gjort en bra översikt på 02.Men kom ihåg när Mint Cond näms så är det få bilar som kvalar in där.Skulle tro att det kanske finns ett par i Sverige.

Saxat
Uppskattad prisbild på 02-serien: (i dagsläget i Sverige)
02:or oavsett modellbeteckning i mint-condition bör ligga på i runda tal mellan 80 000 - 100 000 kronor. Ti, Tii och Touring 10 000 - 20 000 kronor högre. Turbomodellen mellan 125 000 - 175 000 kronor. Tendenser på denna prisbild finns redan i USA, England och i Sydeuropa.

Prisbilden på körbara, besiktigade, kompletta objekt och ej kompletta objekt är betydligt svårare att uppskatta värdet på. Det är på dessa fordon det fortfarande är möjligt att kunna förhandla fram ett bra pris, beroende på hur mycket som behöver åtgärdas på fordonet. Det är ju köparen som alltid avgör vad han/hon är beredd att betala som är vägledande för var priset kommer att hamna.

Prognostiskt får man framöver vara beredd att betala betydligt mer för fordon även om de inte kan klassas att vara i mint conditionskick.

Nedanstående uppskattade prisbilder på olika 02:or, skall ses som en vägledning och inget annat vid kommande bilköp.

Våra vanligaste fordon i körbart och besiktigat skick med åldersslitage på inrednings-detaljer och mekaniska delar såväl som spår av rostangrepp m.m. Prisbild: 15 000 - 20 000 kronor. Ti, Tii och Touring 10 000 - 15 000 mer. Turbomodellen 40 000 - 50 000 kronor.

Kompletta renoveringsobjekt 5 000 - 15 000 kronor beroende på fordonsmodell och skicket på befintliga delar.

Ej kompletta renoveringsobjekt 2 000 - 10 000 kronor beroende på fordons-modell, skicket på befintliga delar och omfattningen av vad som fattas.

02:an som tidigare räknades som en relativt billig entusiastbil att köpa, äga, renovera, och köra ligger numera i paritet med andra veteranfordon.

"Du får inget bättre fordon än vad du betalar för" är en vis devis som alltid gäller. Så köp dig en 02 innan det är för sent!!!

/Lars-Göran Fredlund

Mvh/Micke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Min kvalificerade gissning är:

En E3 i bra bruksskick knappast går att sälja för mer än 10k.

02:an KANSKE kan hitta en köpare för 50 om den är riktigt fin och i riktigt originalskick utan ombyggnader och annat som drar ner priset. Att det är en dubbeli gör den mer attraktiv och mer lättsåld, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att den är värd så väldigt mycket mer.

Det är inte så lätt att sälja gammelbilar och få bra betalt. Det är därför lätt att överskatta värdet och tro att man kan få bra betalt om man skulle sälja till Tyskland, det kan ta lång tid innan rätt köpare dyker upp som är villig att betala, om den någonsin gör det.

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.