|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Det är ju en hel del snack om dessa vanosar på våra M bilar. Min undran är om någon plockat i sär en och dokumenterat (med bilder) hur han/hon renoverade den. Vad jag förstår så är det inte så mycket som kan gå sönder i en vanos. det vinns några magnetväntiler som öppnar och stänger flödet av olja genom den. Dessa magnetventiler borde inte vara omöjliga att hitta som reservdel även om kanske inte BMW säljer dem. Sen har jag även hört att det är några O-ringar som tätar runt magnetventilerna eller liknande som kan gå sönder och då kryper oljan den vägen i stället. Fick jag lite ordentlig information om hur den fungerar, vad man ska kolla om det är slitet eller trasigt så är jag mycket intresserad av att plocka den min vanos för att renover aupp den. Det borde vara billigare att fixa lite underhåll än att vänta på att motorn rasar. Så efterlysning: Bilder och dokumentation på vad man ska kolla upp på vanosen, hur man plockar bort den, hur man mäter slitage, hur man monterar tillbaka den etc. Helst då för en E36 M3 3.0 motor. MVH Richard | |
| köp en diesel med mekanisk pump så slipper du dom problemen de finns kanske någon som vill ta över din vanos skadade m3a eller lägga i en diesel så den går utan problem obs riktiga män kör diesel he he he! | |
|
Vem har sagt att min vanos är skadad? Jag är mer nyfiken att öppna och ev. byta slitna delar, om de nu är slitna. Bilen har gått 19.000 mil och det känns bättre att åtgärda innan man får problem än när motorn rasat. Men ska jag vara ärlig så har jag ett skorrande ljud när jag startar motorn kall. Om det beror på vanosen eller lyftarna eller annat vet jag inte. Oavsett så byter jag nog inte ut motorn mot en diesel. Inget ont om dieslar, vi funderar faktiskt på att skaffa en 120d som andra bil. Men nu tillbaka till ämnet, jag vill ha bilder och beskrivning på vad som slits och hur man går tillväga för att byta de olika delarna. Gärna också vilken sliten del som ger vilket symptom. MVH Richard |
|
|
länk: Länk Byt oringar & löd om elkablarna på magnetventilerna.. Fixade det på min b32, inga problem.. Mmm Coupe |
|
|
Att plocka ur magnetventilerna är bara att öppna kåpan och dra dem rakt ut eller vad? Därefter bara sätta tillbaka dem på samma sätt som man tog ur dem och sen tuta och köra?? Tänkte ifall det är något man bör tänka på. Jag är nämligen sugen på att löda om mina då min bluddrar lite runt 2700 varv om man fis kör. Vart sitter o-ringarna i vanos? |
|
|
Här är en bild på delarna som ger oljud. Jag har samma symptom på min men det har varit så sedan jag köpte bilen för 7år sedan utan att blivit värre. Dock hade jag gärna rivit vanos för att få reda på om det är enligt bilderna. Jag har inte sett dessa bilder någon annanstans och inte heller hört någon som pratat om dessa delar. Men det låter logiskt. Vet dock inte om det går att få tag i delarna löst. Kamkedja kan också ge ljud från sig pga slitna glidskenor och kedja. Som kuriosa: Jag hittade Rogue Engineering av en slump på nätet. Sedan i en tidning 2 år senare. Då visar det sig att firman ligger 1km från där jag bodde i USA för 20 år sedan och att ägaren till firman, Ben Liaw, har den enda M3 GT i USA. (och jag har ju också GT). Vilket sammanträffande!!! Länk Länk Hör av dig om du forskar mer angående detta kända fenomen. Även om det låter om vanos och det inte har ngn direkt negativ påverkan så hade det ändå varit trevligare om den varit helt tyst. Mvh, Kristian |
|
|
Jag hörde av BMW att även tryckventilen (nr 2 på sprängskissen) kan orsaka en del oljud och problem. Men så är väl hela vanosbiten, inkl. kamkedjor, kamaxelar, ventiler, vippor, lyftare och säten etc. möjlig orsak till oljud. MVH Richard |
|
|
Om dom snedskurna splinesen är slitna så kan det ge oljud. Däremot så är bilderna inte från en euro M3:a för drevet ser inte ut sådär samt att det är dubbelkedja men principen är samma. _______ //Niklas |
|
|
Jag har bytt vanos på en e46 och kan med 100 procents säkert säga att om drevsatsen är sliten och det finns ett litet glapp mellan de två delarna blir det missljud av vanos i form av klickande ljud vid hastig gas pådrag och när man släpper gasen från ca 2500rpm uppstår samma ljud. Men i nu fallet har jag inte hört en m5 e39 låta.. Har bara hört att de låter som dieslar på tomgång ? Frågan är då är det drevsatsen ? har svårt att tro att det är drevsatsen, då vanos arbetar först och främst vid lite högre varvtal än tom gång = allså då motorn bygger oljetryck. Så missljudet av Tex m5 e39 borde vara av vanos enheten ? Otät ? oringar som nån nämner här ? Sorry om det blev offtopic BMW FOR LIFE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.