AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
843

Vad ska man välja för drivmedel för framtiden?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Vi går i köpa ny (mindre begagnad) bil tankar där hemma. Frågan är vilket drivmedel ska man satsa på. Vi byter inte bil så ofta, kanske efter 2,5-5år. Självklar vill man vara lite miljömedveten, men som BMW älskare så vill man ju ändå inte göra avkall på körglädjen. Personligen tror jag jag passar bäst bakom ratten till en bil med sportig högvarvig motor, jag älskar att varva ut M3 motorn (ståpälls varning). Samtidigt lockas jag av förbrukningen på en dieselbil.

Funderingen går runt att göra sig av med vår gamla M3:a + kanske sambons bil för att köpa något som hon kan färdas med i veckorna och jag kan roa mig med på helgerna (banträffar etc). Det betyder en bil som i bästa fall går 1000mil/år. Men vad väljer man då???? Pris nivå ca max 200.000kr. Helst vill man (jag) ju köra BMW och det måste vara plats för 3 personer (2 vuxna och ett barn).

MVH
Richard
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
köp en 335 diesel släng i ett chip 700newton rocking fat!!!!!!!!!!!!!!
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
låna 200 till och åk till tyskland man lever bara en gång!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo visst är en 335d en fin bil, men nu var det kanske inte tanken att få alla roligaste bilarna uppräknade, utan de som passar in i ekvationen.

Tanken var mer att väcka frågan om man ska ha en diesel, flexifuel eller bensinare i framtiden, och i så fall i vilken form av bil.
Ska man vara miljömedveten, i så fall välja etanol, eller diesel, kanske elmotor, eller skita i miljön och välja en bensinare eller är det bara vilseledelse av media? En liten bensinmotor är kanske miljövänligare än en stor diesel, eller?

Du verkar föresten lite enformig, 524tda av olika årgångar! Är det en kul bil eller en bra bil.

MVH
Richard
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
de e den bästa diesel bil(motor)som bmw någonsin gjort inget jävla strul med el pumpar och skit som kostar pengar som i tex 525tds 530d mm,helt mekanisk och man kan åka in till willys och slå i matolja eller solrosolja eller raps olja och bara tuta och köra.jag har väl haft bensinbilar innan bla som535im alpina b7 turbo om du vet vad de e för bil den drog din sure lille m3 som de var en moped de var en kul bil!!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Behåll din fina M3 de är sällskynta välskötta. Köp en Mini cooper D åt tanten och sen på med chassiekit och vops, det blir kul att tanka och att köra, det är vridet i små dieselmotorer som sparar miljön i stort. Inte intelligent att chippa p g a den stora ökningen av sotpartiklar man fläskar ut med, undras varför ett visst motorlaboratorium som jobbar lite åt försvaret vet det men inte kunderna hos vissa chipförsäljare? Detta hörde jag på krogen sen får väl forskare räkna på det.
Mini Cooper D med 60 månaders finansiering, 20% restvärde är inte dyrt...
Mvh
Asken
Som inte köper Mini Cooper D då han har gascompact...

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Men frågan gällde ju drivmedel...

Så här tror jag:

Bensin - kommer att finnas rätt länge, priset kommer att stiga men inte hysteriskt mycket de närmsta åren.

Diesel - kommer också att finnas. Avgiften gör väl att det inte är så skoj om du kör rätt lite och är privatperson (?)

Etanol - kommer att förbli lite i skymundan då det kommer att bli tydligare hur stora jordbruksresurser som behövs för en storskalig övergång.

vätgas - ett wildcard som i dagsläget är helt ointressant pga av de små fyllnadsmöjligheterna.

Så tror jag grundat på ett slickat finger i snålblåst (fullständigt outbildat).

Så för mig hade det blivit en bensinare (möjligen en bi-fuel).

/Fredrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Diesel. Måttlig dieselmotor som är rätt miljöklassad för nya skatten, och har partikelfilter. Skapligt miljövänligt, låg förbrukning och rimlig skatt. Runt 140-150 hästkrafter räcker för körbarhet i en normal mellanklassbil. Blir ju givetvis ingen M3, men så hamnar kostaderna på en lite annan nivå också.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Raksträckan förstod frågan!
Men hur går tankarna nu runt bilvalet?
BMW gör inga etanolbilar, knappt någon som ger mindre än 120g CO2, men läste om någon ny 118d. Vätgasbilarna är inte riktigt i min prisklass och så är det lite svårt att hitta tankställen.
Så bensinare eller diesel, låg förbrukning eller lite sportigare? Eller gud förbjudet, välja ett annat märke!

Den stora frågan är väl egentligen, ska man göra avkall på körglädjen för miljön? och i så fall, hur gör man det minst smärtfritt?????

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.