AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.826

Dags för oljeservice - hur akut?

Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Hej,
Enligt bilen så är det dags för oljeservice. Den slog om till 0 mil igår.
Jag förstår att inte bilen skär om jag inte lämnar in den idag, men frågan är, kan jag köra ett par hundra mil till utan problem/risker?

Hällde i en liter castrol för en månad sedan då jag hade lite låg oljenivå.

//Peppe
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Byt så fort som möjligt, seriviceintervallen är redan lite i överkant av vad som är bra för motorn. Detta mycket pga krav från marknadsföringssidan.

__
Bilblogg:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ring till närmaste BMW och förklara så får du en tid snabbt. Ska väl inte vara någon panik så.

Klart att motorn mår bäst av ny och fräsch olja så ofta som möjligt men så snäva marginaler tror jag inte att det är.

Man ser ju somliga bilar som kör på samma olja år ut och år in utan att den skär sig. Kanske inte nån BMW alla gånger men det funkar. Så klart inte bra men men ....

Niklas

Fransosen
Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
"Detta mycket pga krav från marknadsföringssidan."

Hej Mugge,
Exakt vad har "marknadsföringssidan" med oljebytesintervallen att göra?
Bara nyfiken.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Marknadsföringsavdelningen vill ha bilar som är så miljövängliga som möjligt och bilar som är ekonomiska att äga, eftersom det gör bilarna mer lättsålda och attraktiva. Marknadsföringsavdelningen hos BMW har varit mycket drivande i frågan om att förlänga serviceintervallerna så mycket som möjligt. För att få så stort övertag som möjligt mot huvudkonkurrenterna MB/Audi i det försäljningskrig som har pågått i tyskland.

Förlängda serviceintervaller går att marknadsföra som billigare ägande och mindre miljöpåverkan, just eftersom varje bil släpper ur sig hälften så mycket spillolja som behöver tas om hand osv, jämfört med tidigare då man körde 1500 mil mellan varven.

Givetvis har tekniken utvecklats, men serviceintervallerna ligger väldigt nära gränsen för vad maskineriet mår bra av och det är verkligen inte rekommenderat att överskrida serviceintervallen.

Detta har diskuterats tidigare på forumet, sök för mer info.

__
Bilblogg:
Länk
tornet
Mugge: Det du säger om "marknadsföringsavdelningen" tror jag kan stämma ganska bra. Men att motorn skulle ta skada/må dåligt av att man överskrider milen med kanske ett par hundra mil max, det tror jag inte ett dugg på.

Självklart är det bäst om man ALLTID hade ny olja i motorn, men baserat på erfarenhet och efter att, av ren nyfikenhet, ha ställt denna frågan till olika verkstäder jag lämnat in mina olika bilar när de skulle servas, så kan jag konstatera att de allihop menar på att det inte är någon fara för motorn att överskrida serviceintervallet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att byta olja i tid är en billig motorförsäkring. Det är dock upp till var och en att tro och göra som man vill med sin egen bil. Jag skulle inte förlora någon sömn om någon jag inte känner drog över serviceintervallet på sin bil.

__
Bilblogg:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför måste man överskrida bytet me flera hundra mil och utsätta motorn för onödiga risker? även om de nu inte lär hända nåt speciellt..
En oljeservice går fort att göra,om nu är så att man inte känner att man har tid...eller byt oljan själv om de handlar om en ekonomisk fråga lr liknande.

Är inga påståenden...men när man medvetet ska dra över på servicetiden måste de ju va av någon anledning,man gör ju inte de för man tycker de e kul.
Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Ok tack för alla svar.
Haas.. nej jag gör det givetvus inte för att ha kul.
Har inte reflekterat över servicen förräns nu när den är på noll, mitt i semestern och med en norrlandsresa kommande till helgen. Därför finns ingen tid till service innan resan.

Men rimligtvis bör det tyska stålet rulla 120 mil till utan att gnälla med vetskapen om att ny castrol är på väg inom kort :)

//Peppe
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hehe...nä,klart ja visste att du inte gjorde de för att de va kul...skrev de mest för att få ihop sammanhanget.
Nä,strax över 100 mil till ska väl inte vara någon fara sådär...men när man kört så pass långt me oljan så har de samlats rätt bra me skit i oljan,och när man byter olja får man ju aldrig ut allt gammalt och de leder till att de nya oljan fortare blir smutsigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.