AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
993

Bmw 3201 -86 hur får man bort bromstrumman bak!

jo
4
johrin
320i -86
Jag får int bort bromstrumman bak.. De sitter en insects skruv och vad jag förstått så ska jag bara skruva bort den och inte den stora i mitten.. men hur får jag lös den?.. Jag har släppt på bromsar men hur jag en bankar så kommer den ej lös.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej johrin
Jag brukar rotera runt trumman så att jag slår runtom trumman för att få loss den.

628csi
jo
4
johrin
320i -86
Ok.. har tuvärr prövat det med och det händer absolut ingenting.. den rör sig inte en milimeter.
Cl
6
Clipside
325i -92
Damma av gaskärran och tänd upp en perfekt låga, släck lågan imot sulan på dina skor, kör munstycket imot trumman så gasen letar sig in, vänta lite, tänd gasen igen (ett par meter ifrån bilen!!) och för den imot trumman (hörselskydd och håll kroppen imot bilsidan), sen smäller det något fruktansvärt.

Effektivt, snabbt men farligt, håll dig inte framför trumman vid antändning.

Annars finns det speciella avdragare just för det ändamålet.

backarna har en förmåga att sätta sig i spåret de lämnar på insidan trumman.
men hallå!!!!!! hur mycket onödigt våld använder ni???????
det finns en justerskruv på insidan som du bara vrider till så minskar anspänningen mellan backarna.
nr 6 på bild Länk

justera ihop den max och det är bara då att dra ut trumman, hur enkelt som helst.

min bmw 324td hemsida Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som helgonet säger, så släpp på bromsbackarna, så dem inte ligger 0.5mm från, utan flera mm, då det blir en kant av slitage på insidan.

Men Clipside´s idé var tuff! Låter onekligen ganska farligt, men kan säker bli lite roligt också.
jo
4
johrin
320i -86
Sådär ja.. Tackar Clipside.. Gje undefär så som du beskrev fast me startgas och en tändsticka på en pinne.. de small gaska bra och nu är allt löst, och inget viktigt skadades heller.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag använder en sån här när jag mekar trumbromsar på gammelbilarna:

Länk

inget våld, inga explosioner

Mats
BMW CS #5847
E
1.156
E
320 ci cab -04
Helgonet.

Din lösning är helt klart den bästa. Att änvända explosioner som avdragare är helt förkastligt och dessutom onödigt. Servar man dessutom bromsarna på ett korekt sätt så sitter de dessutom sällan / aldrig fast.

E
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
haha nog har man hört mycke, men de här slår nog rekorden.. spränga bort trumman :D hahaha.. å så farligt nära tanken dessutom.. ojojoj...

the one and only.. BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.