|
|
|
|---|---|
|
Min bil har börjat klonka lite. Har inte haft möjlighet att kika under ännu så tänkte bara kolla här lite snabbt om någon har någon kunskap om detta. Drar jag ur en växel för att sedan koppla och skicka i nästa så säger det KLONK när man kopplar. Förmodligen är det någon form av bussning kan jag tänka mig? jag har inte riktigt lokaliserat ljudet men det skulle kunna komma antingen frammifrån eller i närheten av växellådan. Om det skulle vara kudden till växellådan skulle väl även växelspaken röra sig ganska mycket? Vilket den inte gör. Den är stabil som den ska. vet inte om detta har med saken att göra men om jag kör från stilla stående och rycker iväg på 1an och koppla snabbt igen så hör man klonk klonk klonk lite dovt ett par gånger. Help? :) | |
| Man tycker ju att någon borde ha teorier om vad det kan va?? Vart är alla såkallade kunniga på autopower!? Tycker det är lite dåligt med respons här på forumet eller är det bara jag som har über ovanliga fel på min bil? :P | |
|
Och med din attityd så lär ju dom "så kallade kunniga på autopower" komma stormande för att hjälpa dig? Min gissning är i alla fall att det rör sig om antingen bussningen till diffen eller silentblocken. Är det silentblocken så bör ju bilen även vara lite sladdrig i bakvagnen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej Zobra! Om jag förstått rätt så klonkar det när du kopplar UR dvs trampar ner pedalen och lamellerna är särade. Nånting är då löst eller du vet lite glappt,tror det är enklast att hissa bilen med fria hjul och kompis får kolla under,kan ju vara nära växelådan och bort till stödlagret. Mvh Dic. |
|
|
Se där! Behövdes bara lite horn i sidan för att få lite svar ;) Menade givetvis ingenting illa, men det börjar bli brådis och behövde lite action. Tack för tipsen! Ska genast kika! |
|
|
Nu tror jag mig kommit fram till vad det är! Hoppas jag. Men allt låter logiskt. Jag har sedan ett par veckor tillbaka haft ett gnisslade vänster fram vid inbromsning, gupp samt vänstersväng. Trodde först det var något i länkarmen fram eller i stöddämparen som var hajko pajko. Men för en stund sedan var jag ute och kikade lite under huven och tog tag i insugsrören och började rycka lite lätt i sidled. Då uppstod det okända gnisslet från motorkudden på förarsidan! Då tror jag mig även veta vart klonket kommer ifrån när man släpper av gasen, det måste ju vara motorn som går tillbaka och dunkar i! Eller hur? Bilen gungar lite lätt när man står på tomgång och varvar man så rör sig bilen ungefär som en amerikansk muskelbil :P Så kudden är nog rätt slut. Vad tror ni? Detta låter väl som den mest logiska förklaringen på mitt problem? -håller tummarna- Förarsidan verkar inte vara speciellt krångligt att byta kudden, men passagerarsidan såg lite värre ut. Ska man köra originalkuddar eller rekomenderar ni något annat? Tanken är att bilen ska användas på bana och gata. |
|
|
De va som faan! Bara att gratulera,hoppas det löst sig. Mvh Dic. |
|
|
Min teori sprack. Gnisselt har försvunnit va sig självt :S Men klonket består. Det är inte alltid det klonkar. Men oftast är det om man drar iväg på 1ans växel. Då smäller det till lite när man frikopplar. |
|
| Hejjsan!!! Då tycker jag att du ska och titta så inte ett motorfäste har gett med sig! Då kan du få den symtomen men då tycker man ju att den borde vibrera utifall den ligger på framvagnsbalken. Det är mitt bästa tipps iallafall. Har den dessutom gått en bit över 15 000mil så kan det vara mycke möjligt. Har faktiskt också ett klonkande ljud från bakvagnen. Men jag har vart och tittat under bilen och mina bussningar till bakaxel stället va precis slut. Fattades typ 1 centimeter av bussningarna på alla fyra. Så det är prio nummer 1 att byta dem nu över vinter! Mvh: Fredrik | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.