|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i -91 e36 där de känns som att den skickar på effekt i omgångar/vågor när man gasar på vilket är lite irriterande då man vet att den antagligen kunde gå bättre, Jag har gjort ett spoltest o hittade en tändspole som var sönder, men har bytt den o felet är kvar. Jag har bytt bränslefilter utan nån skillnad, jag har bytt stift, prövade att byta till en annan LMM från skroten men jag vet inte om de gjorde nån skillnad. Jag tyckte de i början lite, men sen var "stötarna" där igen.. Kan de vara fler spolar? Blir de sånt här beteende då? Eller vad kan de vara? Tacksam för svar! | |
|
Prova att koppla loss batteriet under natten och sen ut och kör. Brukar i vissa fall hjälpa mot dessa symptom. |
|
| Har prövat utan resultat. OBS, de är inga ryckningar utan mer svajj. Alltså mjuka vågor om ni förstår hur jag menar. | |
| Längesedan du bytte bränslefilter? | |
| Bytte de för kanske 4-500 mil sen... max... | |
|
Har du kommit på någon lösning? Har precis samma symtom på min 316i -96 Bytt bränslepump och filter, nya tändstift, gjort felsökning med carsoft utan resultat. Är inne lite på om det kan vara vevaxelgivaren, då den ibland kan vara lite tjurig vid start. Bytte en sådan min tidigare 523:a -96, med lite liknande symtom fast 3ggr värre. Är det någon som har någon mer idé? |
|
| kan det vara så att den slirar på kopplingen ? | |
|
Nej den slirar inte på kopplingen |
|
|
Har samma problem med min e30 med m20b25. Har också bytt stift och filter. Knappt inget bottendrag och drar i vågor hela vägen upp till 5000 varv, då skickar den på allt den har. Då ska jag tillägga att över 5000 ryker det svart som fan. Har också varit och kollat på lite givare och sånt men utan resultat. Är tacksam för alla förslag och återkommer om jag kommer på nåt. Olika modeller men kanske samma fel. Fredrik |
|
gretzky |
Kan bara instämma att jag å har samma bekymmer med min 320 e36. Den går också som du beskriver svajigt vid gaspådrag dock ej alltid och vid ett tillfälle vid lätt accelleration på 2:an så ryckte det till. Har bytt 3spolar, provat annan lmm, ny olja/filter/stift/bränslefilter/bränslepumprelä. Är lite fundersam över om det kan vara tändkablar eller nån spridare?? Testade ett tips från en kille o plockade bort kåpan över spolarna, körde in i ett mörkt garage för att ev. se om det var överslag i nån spole men icke.. Ursäktar intrånget i din tråd men är ytterst tacksam för tips. Lycka till Magnus! dieseldoris |
| De är lugnt Gretsky, vi har ju trots allt samma fel med så gott som identiska symtom... | |
| hade samma fel på min e46 bytte kamaxellägesgivaren fungerade | |
gretzky |
Var sitter kamaxellägesgivaren på e36? Dyr? dieseldoris |
gretzky |
Måste tillägga att jag gjort ett par felsökningar men utan framsteg. dieseldoris |
gretzky |
Magnus: Har du fått bukt på problemet? Ingen annan som har några "nya" tips o komma med? dieseldoris |
|
Kan det inte vara luftmassemätaren som spökar? Nu har jag ju ingen enorm erfarenhet av BMW men jag har kört SAABar med samma symptom. Där var det luftmassemätaren som spökade. Bytte den och allt var lugnt... Till nästa växellådsras... |
|
|
Gretsky, jag har fixat en annan LMM idag som jag ska prova senare. Jag återkommer när jag har testat. |
|
| hade samma problem på min audi a4a kan tilläggas bytade luftmassemätarn så fick man fullt laddtryck över hela registret igen | |
gretzky |
Magnus, Ja gör gärna det. Jag fick låna en från bildemonteringen men min bil gick ändå lika illa, MEN det kan ju förstås varit fel på den också. Vet ej om man ska jämföra en "DKW" diesel mot en något äldre bensinare, de dieselbilar jag haft så har jag märkt en jä--a skillnad när den går sönder. Och det gjorde dom med jämna mellanrum, kanske vanligt på VAG-bilar=) dieseldoris |
| tjenare, har en 520 -92 går sprecis som många andra dåligt överlag snart. taskig tomgång, svajig acceleration mm, ska börja felsöka efter era tips. man märker rejäla missar eller spikningar på låga varv med belastning. | |
|
Tjena Tyvärr var de som misstänkt inte nån skillnad med en annan LMM. Det roliga är att jag inte märker nån skillnad även om jag kopplar ur LMM:n helt o hållet o låter den gå på "nödläget"... Jag har prövat 2 st olika LMM plus min egen då, o ingen skillnad på dem. Så de känns ju som om det sitter nåt problem i kablaget till den? Eller varför märks de inte mer när man kopplar ur den? Jag ska prova att byta ut spolar i nästa skede. Väldigt skumt detta... o ännu konstigare är att flera verkar ha de utan att hittat nåt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.