|
|
|
|---|---|
|
Hej Har skaffat min första diesel, 524td. Med en Ottoinsprutare bör man ju motorbromsa aningen när man saktar in för att dumpa trycket i fuelrailen och därmed inte spruta in bensin. Vad gäller för diesel? motorbroms eller koppla ur? Pumpar dieselpumpen fortfarande vid nollgas=motorbroms? | |
| det är samma som du står på tomgång så med fördel är det bättre att lägga i neutral i nedförsbackarna och motorbromsa vid behov om man roar sig och köra snålt.kör min 524td på 0,54 blandad körning när man leker eco-driving! | |
|
herregud, skulle aldrig komma på att tänka på sånt där, men det kanske är bra att endel är snål *host* menar ekonomisk ;) med tanke på miljön. /mvh jocke |
|
|
Frågan var ställd dels för att jag ville lära mig lite tekniken bakom dieselpumpen dels för att jag tror att jag hittat ett bra sätt att spara tusenlappar per år med denna bil. Ekonomisk är jag som dom flesta. Tänker väl lite på miljön också. Speciellt eftersom jag släpper ut desto mer avgaser när jag kör bana. Lite balans med en snålpendlarbil då. Det enda kruxet med td:n är att den ser ut som fullständigt skit. I mitt yrke förväntas jag se proper ut och det samma gäller underförstått bilen oxå då den används t o f kunder. Just nu parkerar jag lite ensamt i ett hörn på kundens parkering. |
|
| det var ett test med 524td 85a som en biltestare sa att bmw hade till och med bränsle avstängning vid motorbroms men jag har svårt å se hur de skulle fungera på en mekanisk insprutningspump kanske nån som vet eller är det skitsnack! | |
| oberoende på vad du har för system på din diesel så går det snålare i nedförsbackar på motorbroms.. det sitter en "ppm?"<--osäker! ventil som stänger av flödet inne i pumpen.. | |
| och hur reagerar den vad är det som får den mekaniska insprutnings pumpen och känna av om du har neutral eller motorbroms tveksamt om det är en ventil som du beskriver finns ej någon elektronik som samverkar med växellåda etc! | |
|
vakuum styrt kanske?...... /mvh jocke |
|
|
Sry skrev fel, d är pwm jag menar (inte ppm) som är en digital signal (pulse width modulation) lr pulsviddsmodulering! som styr spv (spill controll valve)... som skickar tebax dieseln i returen om den inte behövs... det bestämms utav motorvarvet, spjällposition, vatten temperaturen, ac på/av, fordonets hastighet! så står du på tomgång dvs neutral i nedförsbacke står spv´n öppen, motorbromsar du så behövs inget/minimalt bränsle förens du dippar ner på tomgångs hastighet! finns även lite annat lull i pumpen som bestämmer tider för insprutning/mäng etc men orka! rätta mig gjärna sov mkt i skolan ;) du kanske inte hittar en pwm,spv på just din bmw pga av att den kallas nått annat lr så har du ett modernare system kanske commonrail hp2 alt hp3 där detta är mkt mer förfinat... /F Ge han olja Bara!! |
|
|
...modernare system!! hehe inte gamla bettan, 524td=good old mekanisk pump a´ la 1984. Vakuumventil är mer troligt på dessa gamla lik. |
|
| Har för mig att även de mekaniska pumparna har ett läge för nollmatning, iaf radpumpar har det, det ju en typ av varvtalsregulator i pumpen som styr ut det bränsle du som behövs för att nå det varvtal du beställt med gaspedalen vilekt skulle ge noll bränsle vid motorbroms. | |
| skulle ge noll bränsle vid motorbroms?du har ju ingen gas när du har friläge i och rullar borde bli samma sak | |
|
Nej, på tomgång krävs det ju att man skickar i motorn en massa bränsle för att den ska hålla tomgångsvarvet, vid motorbroms krävs ju inget bränsle.... Lyssna på motorn/spridarna när du tomvarvar och släpper ner på tomgång. Är det inte så att det slutar nästan helt att knacka från spridarna när den går ner i varv för att komma igång igen när den kommit ner till tomgångsvavet? |
|
| hör du spridarna när du kör och motorbromsar då har du fel på motorn. möjligtvis på tomgång när du står still men en korrekt justerad m21a ska gå tyst | |
| Jag menade ju naturligtvis när du står med huvet i motorrummet..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.