|
|
|
|---|---|
|
Bakgrund: Idag var jag och genomförde en Inspektion 1, samt skull passa på att byta abs givaren i vänster bakdäck, som lämpligt nog gått sönder 2 veckor innan besiktningen. Således skulle min abs och min hastighetsmätare vara fungerande till besiktningen. Problem: Under bytet av givaren (Som de sade var svår att få ur navet) råkar de skada givarens "läs skala" som sitter fast på hjullagret. Förutom att behöva betala extra för bytet av givaren som var svår att få ur så (Bytet landade på drygt 2000kr) så måste jag nu aven byta hjullager. Hjullager bytet går på ytterligare ca 4000kr. Vem skall stå för det?? Det är en auktoriserad BMW handlare som utfört jobbet. Tacksam för råd. | |
|
Om det nu var i så dåligt skick att det drog med sig andra grejer i bytet är de väl inte verkstadens fel? Det kan ju vara så att dom har klantat sig och pajat nåt som borde kunnat göras på annat sätt, men de är ju svårt för oss att avgöra. Prata med verkstadchefen om det är rimligt att hjullagret pajas i en abs givar-reparation osv. Blir nog svårt att gå till högre instanser. |
|
| Jobbar själv som mekaniker och bytt många abs givare bak, och ibland sitter dom för jävligt så man måste vara lite våldsam för att få ut dom hacka ur dom och ibland men sällan så kan man skada kransarna på hjullagret och det kan inte hjälpas tyvärr men prata med chefen så kanske det kan bli någon deal | |
|
Tja,hade du fått ett pris på bytet innan du lämnade in den?..isf så bör ju det vara s.a.s. "din garanti" på att det inte ska bli dyrare än det vart sagt(möjligen någon procent till för div småprylar som tillkommit)...kan man tycka. Mvh Janne. |
|
|
Tycker absolut att verkstaden ska fixa det dom har haft sönder, du lämnade ju in bilen för att byta abs-givaren och inte för att få ett trasigt hjullager. |
|
|
Borde väl vara rätt självklart ... den som pajade lagret betalar för det. Det är väl knappast kundens fel om BMW och/eller meken har klantat sig. Om jag betalade en målare för att måla ett fönster och han pajar glaset så inte fan skulle jag betala för glaset. |
|
| Bra sagt Dali, kunden ska INTE stå för mekanikernas misstag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det händer titt som tätt att att personer "klantar" till det och skadar att det hamnar rester/skräp innanför som skadar packboxen på hjullagret som är en enhet.Den frågan har jag nog fått 20 ggr minst förutom på detta forum. Detta är ett känt problem och det krävs en del finlir, inte borra för djup dvs igenom givaren som händer ofta.Och se till att alla bitar kommer med ut, innan man stoppar i en ny. Minst halva kostnaden bör verkstaden stå för. Tyvärr är det ju så att ibland drar det med sig extrakostnader av olika anledningar oavsett om en mekaniker varit klantig eller ej och gråzonen är stor vad som är rätt eller fel. Men jag håller med dali i stort sett 100%, MEN det kan ju vara så att rutan är felmonterat i spänn eller en dold spricka under kittet som gör att den spricker när gamla färgen ska skrapas bort tex. När mekanikern sluntit två ggr med skruvmejseln och kört den rakt igenom kylaren på en Saab när ett annat jobb skulle göras :) han fick inte sparken och kunden fick kylaren bytt två ggr. dvs han slant en gång extra efter att den första kylaren bytts :) ///MVH Hasso Länk |
|
Ibland så går det bara inte att byta vissa saker utan att en annan sak går sönder om bilen har några år på nacken. Tyvärr men så är det Men oftast så går det att lösa med verkstaden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.