|
|
|
|---|---|
|
Har nu suttit och lyssnat intensivt på lite försäljarsnack om hur fint skick den va i, och hur bra den går osv. Men det enda jag hörde av vad han sa va att han inte hade någon servicebok till den. Har jag snöat in mig totalt på att den MÅSTE vara med eller oroar jag mig i onödan? Åker ner och kollar i helgen på bilen. Får även den upplyft på en billyft för att kunna kolla under. | |
|
Serviceboken är nada värd för mig. Spårbara kvitton på utförd service, reparationer och reservdelar säger betydligt mer. Dock så gäller förståss detta enbart i Sverige då Tysken verkar ej bry sig i kvitton...... Några enkla grundteser: Kolla upp hur mycket den gått när den togs in. Tidig import och 1 ägare grundar för att den bör vara välservad oberoende av mil. Kolla igenom besiktningspapper och föregående Svenska ägare. Ring upp några av dessa så får du säkert en referens om hur den varit omskött. Har den servats på auktoriserad verkstad så finns det antagligen utdrag att få därifrån. Så här såg bakgrunden ut till mitt (för de flesta) skräckköp av en V70 tdi: Gått kort tid som taxi från 0-20k mil därefter brukats privat till 30k innan den såldes till en som körde den till 35k. Därefter 2 ägare till (samma familj), innan den hamnade hos den jag köpte den ifrån på 39k. Fanns ingen servicebok och heller inga kvitton från föregående ägare. Fick dock tag i samtliga ägare och ringde runt. Taxiägaren och tillika privatägaren till 30k talade om att den servats ordentligt och bytts en hel del saker på denna bil. Fanns visst en hel pärm, uppskattningsvis med kvitton på 120-150kkr. Talade med nästa ägare som intygade att detta var en bra bil (det mesta hade ju bytts ut) och fortsatts servats ordentligt och pärmen hade fyllts lite till…. Nästa ägare hade dock inte så bra koll, den servades dock men några kvitton sparade han inte. Han hade den ett kort tag innan sonen fick ta över den och där försvann visst pärmen….. Ägaren därefter hade dock hunnit skrapat ihop några få kvitton på service och reparationer, men vad är värdet på det på en bil som gått 39k. Nåja bilen var billig och jag har en bil, hhrrmm lastbil, som går billigt och inte ställer till några bekymmer…. Känns absolut inte som >40k närmare som 15k och någon servicebok saknar jag inte :-) |
|
| Köpte min utan bok, man får kolla på skicket... Man får ju också ha i åtanke att bilarna har några år på nacken idag så böckerna kan ju ha slarvats bort på 15 år... Hellre en bil som ser bra ut och går bra än en med en i halvbra skick med fullstämplad servicebok, som mycket väl kan vara en efterproduktion av nån skum importör... | |
|
Utan servicebok så ökar väl sannolikheten med 400% eller nåt att mätaren är skruvad... Jag skulle i vilket fall inte köpa bilen utan att först göra M-test eller bildiagnos. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| iom att det inte är varken kvitton eller servicebok med. så är det nog värt att göra ett m-test trots att det kostar 3000. kan ju bli dyrt annars om det är nåt skräp som uppkommer | |
|
Hellboy: Eller, med förfalskad servicebok så ökar sannolikheten att någon köper bilen.... med 100% säkerhet att den är skruvad :-) |
|
|
Lite knepigt med alla 850 till salu på Blocket. Jag tycker att dom överlag är lite väl billiga. Eller är det så att det har skett en generell prisnedgång på e31? mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
Vantage |
Kanke bara är de ärliga bilarna som är utan Service-Bok ?? Niclas |
|
Saknar min bok. Har farsans gamla 850. Boken stannade hos importören efter en pengatvist, tråkigt men jag orkar inte bry mig. Det är väl upp till var och en att bedöma om bilens skick motsvarar köparens krav vare sig den har bok eller ej. |
|
|
Vad beträffar priset, så är jag övertygad om att det finns en anledning till att vissa 850:or är löjligt billiga. Jag var själv och tittade på ett antal av dessa "fyndbilar" innan jag köpte min (som var dyrare, men också 100 gånger finare). You get what you pay for, som dom säger i Ukraina! |
|
|
Få bilar är så mytomtalade som BMW 850. En riktigt fin 850 säljer faktiskt sig själv utan att behöva försäljare. Servicebok är inte det viktigaste utan helhetsintrycket. Eller så kan det vara som i mitt fall, bilen, som var i bra skick enligt verkstan, köpte mig. Sedan fick jag för mig att bygga en helt ny bil av det med inriktning på optimal väghållning, en annan femma. Om du inte har kollat på ett antal 850 innan eller läst på väl och har tiden att kolla av en massa punkter, kosta på bilen ett rejält test. Det sparar stora slantar. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.