|
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga om återkallande av körkort. Problemet är att jag vid två tillfällen har blivit tagen av polisen för fortkörning. Första gången var i maj och andra gången nu i augusti. Vid båda tillfällena körde jag precis under gränsen för att mista körkortet på 110-väg (ok, jag vet att det är fel att köra för fort, men ibland så händer det…) Så nu har jag fått en bot för fortkörning vid två tillfällen inom loppet av ca 4 månader. Frågan är om det finns någon risk att Länsstyrelsen bestämmer sig för att återkalla körkortet under en viss tid? Har ni någon erfarenhet av detta? Enligt Polisens hemsida står det bl.a. följande: ”Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:” 3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.) 4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik. Hur tolkar ni detta? Om det är punkt 3 som gäller bör det vara grönt med körkortet, men enligt punkt 4 så borde de kunna välja att ta körkortet. Tacksam för era erfarenhet om detta… | |
|
Har varit nästan i samma sits som dig. Blev för några år sen tagen vid två olika tillfällen under 6 månader för just fortkörning på 110-väg och absolut inget har hänt. Jag vågar påstå att det är lugnt och framför allt ifall det är 110-väg och inte under påverkan av alkohol/narkotika |
|
|
I dagsläget har du inget att oroa dig för. Om du åker på ytterliggare en fortkörning ser de värre ut, med risk för att körkortsingripande, eller i bästa fall en varning BMW CS #5139 |
|
|
punkt 4 är det som dom lutar sig emot när du kört över 30 km/h för fort... tror inte du behöver vara orolig... bara försiktig i ett par år. Janne |
|
| Ok, tack för informationen. Vi får hoppas att kortet inte blir indraget... Fick ingen som helst information från Länsstyrelsen efter första fortkörningen (i maj) får se om det kommer någon varning nu. Hade en varning för många, många år sen, men sen har jag inte åkt för fortkörning förrän nu i maj. | |
|
En uppdatering så att informationen finns på AutoPower… Efter några dagar fick jag ett brev från Länsstyrelsen där de skrev att mitt körkort skulle återkallas eller att jag skulle få en varning. Fick några veckor på mig att yttra mig och jag skrev ihop en lång redogörelse där jag beskrev mitt behov av körkort (vilket är mycket stort med tanke på mitt arbete) och en redogörelse vad som inträffat. Fick nu besked att de återkallar mitt körkort i en månad! Det jag har gjort är att jag har kört i 125 km/h på 110-väg i mars. Torr fin väg och lite trafik. Dock inget att snacka om då jag körde för fort. Sen körde jag i 140 km/h på 110-väg i augusti. Skulle göra en omkörning (en bil som låg i ca 90) och precis när jag låg jämsides med bilen som jag körde om stod en polis vid vänster körbana med en laser. Taskigt att ta mig precis i en omkörning och han vägrade blankt att sänka hastigheten. Även denna hastighetsöverträdelse skedde vid torrt och fint väglag med lite trafik. Efter den första överträdelsen fick jag ingen information (t.ex. en varning) från Länsstyrelsen och jag har inte haft en varning på många år (minst 5-7 år). Tycker att det är väl hårt att ta kortet. Är nog inte så mycket att göra åt det, eller vad tror ni? Har man någon chans i Länsrätten? |
|
|
Tja, tyvärr har du i ditt senaste svar lagt till en förutsättning.... att du har en gammal varning sedan tidigare. Denna finns ju kvar i registret och oavsett om den i sig är lite gammal för att använda ensamt tillsamans med EN ny fortkörning kan den beaktas vid "upprepande fortkörningar". Gamla varningar finns i princip alltid kvar med får naturligtvis mindre och mindre betydelse med tiden, men jag tror detta är den som påverkar indragningen i detta fall.... En varning är enligt lagen också ett körkortsingripande... |
|
|
Det stämmer att jag har en gammal varning. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal men minst 5 år. Enligt Trafikjuristen.se är praxis vid återkallelse vid "Upprepade brott" följande: "Här är praxis något "tänjbar" men generellt beaktas bara förseelser som inträffat inom en tvåårsperiod. Det är dock inte sällsynt att man i länsstyrelsebeslut ser att förseelser som är både tre och fyra år gamla räknas upp i återkallelsebeslutet tillsammans med de färskare förseelserna." Länk I mitt fall har de alltså gått ännu längre tillbaka... Vilket rättssamhälle! Hur fungerar det egentligen efter jag fått tillbaka mitt kort. Jag har ju då fått "mitt straff", dvs. inte haft mitt kort på en månad. Börjar man om igen då? I lagens mening har jag ju avtjänat mitt straff och då bör man ju inte kunna fällas hårdare om man åker dit igen. Om jag t.ex. om ett år kör 10-20 km för fort kan de då ta kortet igen? Eller fungerar det mer som vanligt, dvs. böter, varning, återkallelse? |
|
|
I den citerade praxisen så anger du inget om varningen. Altså, trafikförselser tappar betydelse fortare med tiden än vad en varning gör... en varning är ju inte en tidigare förseelse, utan ett tidigare körkortsingripande, sådant tas alltid allvarligare. Sedan är det tyvärr så att körkortsingripande inte anses vara ett straff, utan en säkerhetsåtgärd som vi får antas tåla inom ramen för ha körkort. Detta medför att resonemanget (juridiskt sett) kring rättssamhälle och tidigare straff inte kan användas på körkortsingripandet, man naturligtvis för straffet som är böterna. Men böternas storlek påverkas ju inte av tidigare förseelser.... |
|
| Ok, jag förstår vad du menar och självklart är en varning ett körkortsingripande. I vilket fall så hade den tidigare varniingen ingen påverkan på Länsstyrelsens beslut (utifrån informationen i deras beslut). Körkortsingripandet i form av återkallelse baserades i mitt fall på två fortkörningar, varav ingen, enligt Länsstyrelsen, var att anse som ringa. Därav återkallade de körkortet. Sen om en tidigare varning ändå legat till grund för beslutet vet jag inte. | |
| gå in o läs lite på trafikjuristen.se | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.