AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.990

Automatlådan hackar till och går i nödläge

Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Hejsan
Jag har en BMW 525tds -93 med automatlåda. Problemet är att lådan hackar till (det känns ungefär som att man får motorstopp för att man åker på för lågt varv) ungefär 3 gånger i snabb följd, sedan går lådan ner i nödläge. Motorn spinner på bara fint och det är inga problem med ojämn gång eller liknande. Innan det att lådan har gått ner i nödläge så fungerar backen och lådan fungerar i övrigt om man åker väldigt sakta och lugnt, men när den ska växla upp så kommer dom där hackningarna. Jag har inte provat om backen går i efter det att nödläget har gått i. Jag har pratat med lite BMW folk och dom säger att jag ska byta olja i lådan. Det ser ut som att lådan har läckt olja från tråget, så det är mycket möjligt att det är för lite olja i. Frågan är om det brukar hacka till sådär när lådan går ner i nödläge, eller om det är något annat fel som gör att det hackar, och det är därför lådan går i nödläge.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det kan vara låg oljenivå så att den inte får tillräckligt med hydraultryck för att genomföra växlingen. Jag skulle börja med att kolla nivån och om det inte ger nåt gå vidare med en diagnos för att kolla tex varvtalsgivare i lådan.

Just när lådan går i nödläge (vilket den tex gör om motorvarvet går upp pga lådan slirar) så kan det bli ett kraftigt ryck eftersom styrboxen bryter strömmen till lådans magnetventiler och en fjäder skjuter mekaniskt tryckregleringsventilen till maximalt öppet läge så att maximalt växlingstryck råder konstant i lådan. likaså skjuter en fjäder mekaniskt en av växlingsventilerna i ändläge så att 4an hoppar i och ligger i konstant i D läge.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.