AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.919

Hur trimma en 323i utan att överladda?

21
PärHagman
E30 320i -83
trimma en 323i utan att montera turbo eller byta motor.
Har sportsystem på den redan.
Nån som vet nån som säljer chip till 323i ?Har bara hittat till 320, 325 o 328 tidigare
kamaxlar ?
eller har nån nått annat tips ?
går nog inte att chippa en 323, då den inte har helelektroniskt insprut, utan mekaniskt.... därav problemet.

kam, portning, grenrör är nog det du kan börja med som ger nån effekt och inte kostar en miljon iaf.

/mvh jocke
21
PärHagman
E30 320i -83
men är de inte samma insprutning som de är på 320i, 325i mm mm
nope, är en äldre version, K-JETRONIC istället för Bosch Motronic eller vad den heter på dom nyare.

den är mekanisk, dvs spridarna/spridare är inte elektronisk som jag förstått det, utan öppnar/ger sprutbilden pga ett mkt högre tryck i systemet än en bil med elektroniskt insprut, därför bland annat som audi hade stålomspunna slangar till sina tidiga 5or... så har jag iaf förstått det.

därför går det inte att chippa, eftersom den inte justeras på nåt elektroniskt vis...

/mvh jocke
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
BMW 323i har ju funnits i flera karossvarianter: E21 (K-jetronic), E30 (L-Jetronic) och E36 (TROR det är motronic) och E46 (Minns ej insprutningssystemet)

Vilken kaross är det du har?

Mvh Johan

21
PärHagman
E30 320i -83
Det är e30 jag har.
men om det inte är elekrsisk insprutning vadför sitter de då kopplat el till alla spridare då ?
antog helt självklart att det var just en E30 pga signaturen, förlåt mig det hade kunnat bli missförstånd där :).

hur som helst, såvitt jag vet går det inte att chippa nån 2.3L 6a förens den monterades i E36an.

/mvh jocke
21
PärHagman
E30 320i -83
mystiskt :S
kan inte svara på det :)

synd atgt ingen e30 räv kan svara här så vi får svart på vitt.

men jag har haft en e21 323 och den gick inte att chippa iaf just pga mekanisk insprutning.. och är nästan säker på att det sitter samma modell i e30in, iaf så har den mekanisk insprutning, därför den ersattes med 320 - 325 och fick motronic senare.

/mvh jocke
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns säkert chip till L-jetronicen. Den är inte mekanisk men däremot en väldigt primitiv elektronisk insprutning. Den gör i princip samma jobb som en elektronisk förgasare, trots att L-Jetronicen har spridare för varje cylinder. Så en chippning gör nog varken till eller från. Har för mig att jag sett chip till diverse gamla M20/M10 med L-Jetronic.
Däremot kan det vara så att det går att ställa bränsletryck i styrboxen. Har för mig det går fint i E28 528i som också har L-Jetronic. Kan ge lite extra. Annars finns det gott om knep att få fart på M20B23-motorn. Kamaxel, portning, extraktorrör, dit med Motronicsprut och de andra gamla vanliga knepen fungerar fint.

323i och 320i har samma styrsystem fram till -87 då 320i fick Motronic (för katalysatorns skull då L-Jetronic inte använder lambdasond bland annat).

Och E36 har aldrig haft någon 2.3-litersmotor. ;)
nä, den var på 2.5L

men den heter fortfarande 323.

/mvh jocke
21
PärHagman
E30 320i -83
okej tack för de fina svaren.
Kan man ställa bränsletrycket själv eller ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.