AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.004

Varningstext - Bremsbelag Prufen, dvs Byt bromsar

we
6
weido
740iA -95
Hej!

Jag har en 740 95-års modell och får varningstexten Bremsbelag Prufen eller nåt i den stilen. Betyder ju i alla fall byt bromsar! Sagt och gjort, bromsarna är bytta både fram och bak och de var rätt slitna men lampan lyser fortfarande. Har jag gjort något fel eller måste man nolla lampan på något sätt som service lampan?

Hoppas någon har lite input

MVH
Johan
Välkommen till forumet
Ordagrann översättning av texten: Bremsbelag prüfen = kontrollera bromsbelägg
Antagligen gjorde du det och det var dem du bytte när du skriver att du bytt bromsar, men it's better to be safe than sorry.

Mvh
Mikael
Scheckheft
Hej
Har du bytt kabeln till slitagevarnaren? Dessutom behöver du nollställa felmeddelandet genom att sätta tändningsnyckel i läge 1 i minst 30 sekunder utan att starta bilen. Efter det så raderas felmeddelandet i minnet.

Mvh
Scheckheft
we
6
weido
740iA -95
Tackar för hjälpen!

Kanske ska förtydliga. Japp exakt Bremsbelag prüfen står det.

Japp, jag har bytt bromsklossar (bromsbelägg) fram och bak för att vara mer specifik och det var framförallt fram där de var riktigt slut. Men nu sitter det fina nya (svindyra :-) klossar på.

Jag har inte lyckats nollställa men ska genast testa efter jobbet att ha tändningsnyckeln i läge 1 i minst 30 sekunder...

Jag har inte heller bytt kabeln till slitagevarnaren.

Jättetack för er input.

go
141
gotis
730-94 E38
Slitagevarnaren måste bytas varje gång du fått varning för bromsbeläggen.
väldigt billig så det förvånar mig att du inte blev informerad om det när du köpte beläggen.

OBS en fram och en bak.
we
6
weido
740iA -95
Ok! Då är det nog det som är problemet.
För jag testade att ha nyckeln i läge 1 i 30 sekunder (och läge 2 och läge 0,5 osv) men inget hände så det är nog problemet med slitagevarnaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.