AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.564

Någon som kör 120i med 170 Hk?

Sida 1 av 2
Undrar om det finns någon på forumet som har kört någon 120i med 170-hästarsspisen? Har själv inte ens provkört den, vilket ju lätt kan ordnas, men jag tänker mest på om någon kört den under en lite längre tid eller sträcka..
En kort provtur kan säkert säga en hel del, men ändå vore det mycket intressant att få lite intryck av någon som haft förmånen att lägga lite mil på en sådan.
Är sugen på en 120i med m-paket.. förstås..

Övrig fråga: tycker man får en väldigt dålig bild av klädsel- är det typ "halvläder" som standard i 1-serien med m-paket? Någon som har någon bild? De "frimärksstora" bilder jag får fram på BMW:s hemsida ger jag inte så mycket för..

du
10
dude_racoon
120iM -07 Karmosinröd
Hej

Har kört min i cirka 1100 mil nu och jag är väldigt nöjd. Drar cirka 0.75l/mil men då ligger jag och kör en hel del stadskörning. Har egentligen inget att klaga på förutom att jag skulla tagit taklucka också :) Ta också 18 tums fälgarna + xenon det gör hela bilen nästan tycker jag. Så jag kan verkligen rekommendera en sån, du kommer inte att bli missnöjd. Är det nåt speciellt du undrar över så fråga på.

Det liknar läder i stolarna men det är nåt läder look-a-like som dom kallar "sensatec" men det ser väldigt bra ut svårt att skilja från riktigt läder så det ser inte billigt ut på nåt sätt tycker jag.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min 120i skall komma om 3-4 veckor men jag har inte provkört den nya motorn, jag har i princip provat alla motorer utom just den, modigt eller korkat :)

Ni som kört bensinmotorn vad tycker ni om den, är den för slö eller räcker prestandan till?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag var imponerad över stolarna i 1-serien. "Halvskinnet" såg riktigt bra ut. Tjatade på farsan att välja helskinn men så här i efterhand tyckte jag att inte att det gjorde så mycket.

Min kärra:
Länk
bmwtok:
Jag valde 120i efter att först ha beställt en 130i.
Det hände lite saker som gjorde att jag var tvungen att gå ner några prisklasser.
120d gick bort p.g.a. min körstil och de korta sträckor jag oftast kör med bilen.
Om mitt val hade varit primärt för landsväg så hade det blivit en 120d med automat.
120i'n går helt ok, jag upplever den verkligen inte som slö. Motorljudet hade de kunnat sexa till litegrann tycker jag, men det kan säkerligen Eisenmann/Supersprint hjälpa till med :D

Mvh,
/Wille
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Jag är sugen på att byta min 318i '00 mot nånting vassare och en helt ny bil via 120-kampanjen lockar rejält. Jag åker 99% inne i stan men ett par ggr per år till Gävle (ca 50 mil). Upplever min 318i som ganska bråkig i 110-120 km/h på ca 3300 varv och inte heller speciellt pigg vid omkörning.

Hur upplever ni som kör 120i (och även 120d) motorljud, vägljud samt omkörningsegenskaper när ni ligger över 100 km/h? Vad hamnar man på för varvtal på sexans växel?

Jag vill givetvis ha en 130i men den kostar ju en del och mitt sunda förnuft säger mig att jag kommer att ha roligt även med en motor som räcker till i alla avseenden.

Tycker BMWs 0-100-siffror är ganska ointressanta, det är ju efteråt som det brukar skilja en del. Tänkte jag kollar här innan jag belastar min ÅF med en provkörning :)

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Med "Räcker till i alla avseenden" menar jag stadskörning och att man inte blir tokig för den är för slö när man ska köra om på landsväg.
Jag har inga exakta siffror eftersom min bil inte gått längre än 70mil än (jag har inte bemödat mig med några noggranna mätningar).
120i med 170hk känns oförskämt pigg, stark på låga varv, stark i hela registret, snål, kul, snygg, bra prissatt med M-sport-dealen:)
Trots endast stadskörning och inte inkörd motor snittar jag på 0.85, vilket är bra med tanke på min körstil. Jag har haft en 318 med 143hk-motorn, jämfört med den är 120i(170) rapp.
Eftersom den är sexväxlad lär det inte bli många 1000 varv i 100km/h, jag kan kolla på vägen hem.
Jag tycker att vägljudet är lågt i min 3-dörrars, motorljudet är ganska skönt när man laddar på lite, dock kommer jag låta Eisenmann förädla slutdelen av systemet så fort en produkt kommer ut på marknaden.

Mvh,
/Wille
2500rpm vid 100km/h på sexans växel, det enda som hörs är lite vindbrus från fönstren i den farten.

Mvh,
/Wille
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Tack! Återkom gärna med lite siffror. Jag kan naturligtvis kolla själv senare vid en provkörning men jag tänkte om nån hade lite fakta på lager.

Jag har f.ö. absolut ingenting emot motorljudet vid acceleration eller korta sträckor, då är det snarare bara härligt, men det blir tröttsamt om man ska sitta med farthållaren i 50 mil och motorn dånar. På min bil är det riktigt stor skillnad mellan 2000 rpm och 3000 rpm i (upplevd) ljudvolym.

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Oj simultanpost.. tack Wille :)
3300rpm vid 130km/h(sexan), fortfarande lika tyst vid normallast på gaspedalen.

Mvh,
/Wille
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
150km/h med farthållare på drar min bil runt litern, beror lite på hur jämn vägen är för bilen drar mer när farthållaren arbetar. Om du kör i 150km/h och blir tvungen att bromsa för trafik så drar den fint upp till 150km/h igen med sjätte växeln.

Körde lite aktiv körning idag på en kurviga småvägar. Sjukt bra väghållning och sjukt rolig att köra. Bilen styr perfekt in i kurvorna.
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Hmm.. låter som jag måste leta upp ett ex och bilda mig en uppfattning innan det blir alltför halt ute. Verkar vara en pigg rackare inte bara på papperet. 1-seriens väghållning känner jag till efter att ha provat gamla 118i och 130i.. den är ju som sagt sjukt rolig att ratta.
Bi
2
Big
520dT -08
Jag fick köra en ny 170hk 120i när min 5-serie var inne på däcksbyte och jag måste bara säga att vill ha känslan infann sig.
Riktigt go liten motor. Rapp och trevlig. I rondellerna kunde man gasa lite extra och känna hur baken började vandra lite utåt. Och sören så bra den styrde in i kurvorna.
Den jag provade hade M-sport paket.
Vikten är en stor faktor när det gäller 120i, 1365kg känns lättvikt med dagens mått mätt. Jämfört med den så hyllade, och endast 7hk starkare 120d så sklijer det 75kg till 120i's fördel.
170hk motorn är en pärla, skulle inte avsaknaden av två cylindrar i form av lite mesigt motorljud göra sig påmind, skulle man aldrig kunna föreställa sig att det sitter en oöverladdad fyra i bilen.

Mvh,
/Wille
120d är snabbare, snålare trimvänlig. Köp 120d!
Vad jag eller More skriver på ett internetforum behöver ju inte matcha dina behov nödvändigtvis.
Provkör båda bilarna om du avväger både 120i och 120d!
I mitt fall provade jag 120d tre gånger för att försöka övertyga mig själv om att välja en diesel, en provkörning på en väldigt kurvig väg avgjorde för mig till 120i's fördel, för mig är även motorkäratär och ljud viktigt.
Innan motoruppgraderingarna (150hk/163hk) upplevde jag skillnaden som betydligt större i de traditionella accelerationsmomenten mellan 120i och 120d, 120i fick den uppgradering den behövde, 120d skulle fått lite mer mos.

Mvh,
/Wille
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
320dn som jag provade var en helt underbar långfärdsvagn. Kände att jag lätt skulle kunnat fortsätta köra 100 mil till. Den hade nya 177hk-motorn, som jag blev grymt imponerad av. Fanns tyvärr varken 120d eller 120i på Lindholms, kommer inte att komma hem nån 120i som demobil heller.

MEN, det var nånting som störde mig, tror det är det osexiga dieselljudet plus frånvaron av "nu jävlar"-känsla i motorn när den inte varvar så psykotiskt. Sen är väl iofs E90-chassit lite maskerande vad gäller fartkänsla så det är inte riktigt en rättvis jämförelse där.

Nu har jag ju beställt en 120i baserat på vad som skrivits här, på att jag inte gillar dieselljudet, på det faktum att jag inte har något emot att och gillar att varva motorn då och då när det behövs, på att jag vill ha manuell låda och på att Mats beskrev bensinmotorn som lite mer "linjär" och "mjuk" - antagligen försökte han väl visualisera frånvaron av bottenvrid :)
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
WilleW: förresten, "Motorljudet hade de kunnat sexa till litegrann tycker jag" , syftar du på att det inte låter som en sexa eller att det låter osexigt, mjäkigt och tråkigt? Iofs kanske det är samma sak ;-)

Man kan ju ändå varva motorn rätt friskt vad jag fattat..

Absolut! :)
Jag är bara kräsen ;)
Den låter faktiskt helt ok när man varvar den, dock är jag bortskämd med BMW-sexor.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.