AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.251

Ska nog köpa 740/750 E38

Jag funderar på att köpa en 740/750.Nu vill jag ha tips/råd om just dessa modeller.Vad har du upplevt,negativa och positiva saker.
Jag köpte mig en 750 -99:a M-paket (facelift). Den hade i pricip alla "standard fel" man kan ha.
Plopp i tanken (finns att läsa på forumet) Stopp i Kolkanistern.
Glapp i fläktvingen för kylaren.
Slitna bussningar i framvagn (satt orginal länkarmar på den).
Slitna bromskivor.

Min bil hade rullat ca. 10500 mil när jag blev ägare till den.
Detta var ju också inte bara negativt. Utan också ett bevis på att bilen inte hade rullat längre än vad instrumentet sa.

Mvh,

Pocke
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

740 olje pump skruvar.. men mycket fina och bekväma bilar.. hade en 740 innan... snåla på motorväg .. drycker som fan i stan..'
Köp en alpina b12

Jonas M-power
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag kör min tredje 750i E38 och är otroligt nöjd. Doch hade jag utan tvekan valt en 728i 99- om de är en vardagsbil man skall ha, betydligt billigare i drift.
Mina 750i har varit problemfria bilar men nu såg jag detta Länk och de kan ju vara värt att kontrollera

BMW CS #5139
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
På det stora hela nöjd med både E32 och E38... bilen är dock stor och tung och kör du mycket så går det en del framvagns detaljer och en hel del bensin.
Men detta måste man ha i beräkningarna när man köper en 750 annars skall man låta bli.
Den är dock värd varenda krona i körglädje!

Mvh
Skalman
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Är mycket nöjd med min 740. Har haft samma i sex år nu och räknar med att behålla den tills den gått 32,000 mil eller ca 5-6 år till. Nu har den gått 22,000 mil och jag köpte den vid 14,000.

Jag har helrenoverat hjulupphängningarna runt om, och håller dem friska med Polyurethan-bussingar och friska stötdämpare mm. Som de flesta bilar är den inte kul när det är glapp eller slitet.

I övrigt bara helt normalt underhåll, som skivor och belägg, oljor och liknande samt allmänt ompysslande för att se till att alla småbitar är på plats och hela.

Fast orginalljudanläggningen är genomusel, oavsett utförande.

---
Bilblogg: Länk
Gemini__
Ja, jag kan slå ett slag för 728:an =) Låg bränsleförbrukning med en motor som absolut inte gör bilen undermotoriserad. Ingen raket men dessa vagnar köper man inte för att gasa friskt med utan för den goda komfortens skull.

Läs gärna Automobils nr. där de testar lyxbilar och se vad de kom fram till för slutsats ang. E38:an. ;-)

Lycka till.

Mvh:
Thomas
Ja man kanske skulle kolla lite närmare på 728:an.Det är ju klart att om man fundera på att köpa V8,V12 så får man acceptera att dom drar mer soppa.
Gemini__
Här finns en 728 till salu, vill bara nämna det att så billig är inte servicen som denna ägare påstår:
Länk

"Kostnader är ca 1300:- för oljeservice"

Hmm, stämmer inte riktigt.

En oljeservice kostar hos en auktoriserad BMW-verkstad 3.353:- (M-bilar i Västerås). Då är två dyra filter medräknade (som skall ingå i en oljeservice enl. BMW).

Tvivlar inte på att ägaren har fått en oljeservice för 1300kr, men räkna inte med att det är utfört enl. BMW:s rekommendationer.
I denna tråd var det lite andra toner gällande inköp av en E38'a. Jämför följande tråd: Länk

Å andra sidan uttryckte trådskaparen att han var intresserad av en -gammal- bil
Visa användare
1.621
balmgren
mikado: den tråden behandlar E32 med M70 vilket jag med bestämdhet vill hävda är något helt annat än E38 med M60/M62/M73 som ju är vad denna tråds skapare efterlyser information om.

---
Hur är det med 730/735 modellerna?Dom såldes enligt modellguiden inte i Sverige.Jag är bara intressserad av E38 modellerna.Kanske man skulle kolla utbudet i Tyskland och köpa en där.
Visa användare
1.621
balmgren
730/735 med M60/M62 (V8) är inte säker på att jag ser vitsen med - nästan samma bensinförbrukning, samma block, men minskad slagvolym och därför effekt av huvusakligen skatteskäl i första hand för den delen av världen där de straffbeskattar större motorer. Vilket också torde vara förklaringen till varför den inte ursprungligen såldes i Sverige.

Skall det vara V8 skall det vara fullstorlek enligt iaf mig.

---
blamberg: Jag tolkar ditt inlägg som att E38 medför större glädje och mindre bekymmer då dessa är av naturliga skäl inte lika gamla som E32. Givetvis är detta en generalisering.

Jag själv är fullständigt insnöad på att införskaffa en E38 740/750 av lite senare modell men blev en aningen nervös när jag såg den tråd som jag länkade till, trots att den igentligen behandlade E32 modellen och då framför allt 750 med sin V12:a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.