|
|
|
|---|---|
|
I morse lyssnade jag på P1 och det handlade om Östersjöfestivalen, en musikfestival som vill sätta fokus på miljöfrågorna. Kort efter en målande beskrivning av den musik som spelats hoppade journalisten (Per Feltzin) raskt över till en spydig kommentar om att festivalen märkligt nog sponsrats av en tysk biltillverkare som minsann inte gjorts sig särskilt känd för miljövänliga bilar. Efter en kort sökning på nätet kunde konstateras att det tyska bilmärket var, just det, BMW. På Sveriges Radios hemsida berättar världsnaturfondens generalsekreterare: "Ja, miljön ska värnas under Östersjöfestivalen. Men när det gäller transporter har man inte nått ända fram. Det är fortfarande bensin- och dieselslukande bilar och bussar som gäller. Ändå hade medarrangören, Världsnaturfonden ett avtal på gång om miljöbilar." SR konstaterar: "Under festivalveckan körs nu orkestermusikerna i vanliga dieselbussar medan dirigenter och solister färdas i fyra stora bensin- och dieseldrivna BMW. Bilar som måste betala trängselavgifter och där den största är en 8-cylindrig limousin och direktörsdröm, en BMW 750Li som drar 1,7 liter bensin per mil i stan och släpper ut hela 272 gram koldioxid/km. [---] Det fanns dock en biltillverkare som ville sponsra Östersjöfestivalen med miljöbilar. Det var Volvo som snart inleder en stor miljökampanj och hade kontakt med Världsnaturfonden om Östersjöfestivalen. Men BMW - som saknar miljöbilar - hann före, berättar Världsnaturfondens Lasse Gustavsson. Han är dock nöjd med att mycket av festivalens internationella transporter sker med båt istället för med flyg - och att festivalmaten är miljövänlig. " Jag blir så trött på den här typen av billig journalistik. För det första så har BMW miljöbilar, låt vara att de finns i småbilsklassen och knappast passarf ör att transportera 25 fioler och en bastuba. Men ärligt talat: Volvo är väl knappast kända för att göra särskilt miljövänliga bilar, se bara på senaste V70 - eller varför inte S80 och tillhörande V8:or. Inga snålbilar precis. Bara för ett par nummer sedan konstaterades på AMS ledarsida att BMW:s 5-serie bilar var bränslesnålare än Volvos motsvarande modeller. Kort sagt hade Volvo mycket att lära. Vidare så förstår jag inte vad det är för fel på nya dieslar med dieselpartikelfilter, det måste bero på okunnighet från journalistens sida (eller svenskar i allmänhet - lurade av den svenska dieselskattepolitiken). BMW ligger dessutom långt framme med vätgastekniken. Visserligen kan Volvo erbjuda etanolbilar, men mig veterligen är det endast nu i dagarna som Volvo kan erbjuda en s.k. flexifuelmodell av S80 - den enda "stora" Volvobil som konkurrerar med BMW:s 7-serie. Vidare så har jag förstått att de nya dieselbilarna mycket väl kan konkurrera med etanolbilar sett ur ett helhetsperspektiv. Dåligt, dåligt Sveriges Radio. | |
|
Pogrammet repriserades tydligen (gammal skåpmat smakar bäst och bäst av allt är den gratis för SR). Jag lyssnade på inslaget i helgen och reagerade likadant. För journalister i gemen tycks det bara finnas en typ av miljöbil (bristfälligt begrepp för övrigt iom att det mig veterligen inte finns någon entydig definition) och det är etanol. Hur detta etanol produceras tycks vara svårt för många journalister att ta till sig, trots att det är en omtvistad lösning. Själv skulle jag kunna tänka mig en BMW-diesel nästa gång jag köper bil eftersom skatten sänkts till en nivå som är hanterbar för personer som i likhet med mig inte kör så långa sträckor. Mvh Mikael |
|
|
Håller med dig, det är tröttsamt. Och ärligt talat vet jag inte om jag orkar fundera mer på det för då blir jag bara grinig... Min kärra: Länk |
|
|
Haha miljöbil hit och miljöbil dit, såg igår på TV att bara 5 av alla miljöministrar kör miljöbil och en av de 5 ägde 3st miljöbilar. oj vad bra de 5 är och vad dåliga de andra är, allvarligt alla vet ju att de flesta tanka bensin i sina miljöbilar iallafall, vilket hyckleri!! Nej, det där med miljöbil är bara att lägga ner, etanolen är dyr och bilarna förbrukar mer sådan än bensin samtidigt som etanolen verkar vara lika "utrotningshotad" som bensinen. Jag är säker på att det gör det samma för miljön, vårat ozonlager och istäcket på Arktis kommer att tunnas ut och minska lika mycket per år oavsett om alla slutar köra bil eller inte!! |
|
|
har alla redan glömt 7an som var i Almedalen? Årets opinonsbidlare i Almedalen enligt Hill & Knowlton är BMW, för “kreativ elegans” och för att ha “kört in miljöbilen i den politiska manegen”. BMW:s VD Christer Stahl, som var i Almedalen för första gången, berättar att han ser det “helt fantastiska gensvaret” som en acceptans för vätgas. Stahl beskrev vidare miljöfrågan som ett maratonlopp för hela industrin, och för hela samhället. Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Almedalen var visserligen åt andra hållet, lite av ett propagandatrick från BMW. Men visst är det tråkigt när (svenska) journalister inte ser längre än näsan räcker. Det företag där jag jobbar för närvarande har historiskt sett haft Volvo och Saab som företagsbilar. Sedan en tid tillbaka även bilar från VAG. För någon månad sedan blev det även BMW, Mercedes och Toyota - kors i taket! Kanske är det på väg att hända något i det annars så inskränkta Sverige. Håller annars med om miljöbilsdefinitionen. Vad är det för skämt egentligen? |
|
| FRIFART> Hur många miljöministrar har vi? ;) | |
Vantage |
Flexifuel är det lika som att.... Äga en hembrännare men att kvittera ut bidrag om man köper spriten på bolaget eller ?? Är så j....la trött på den politik som bestämmer miljöbilar idag. Diesel är och kommer att vara det bästa alternativet en bra stund framöver. Etanol är ett skämt både politiskt och mekaniskt. Vätgas är tillika fusionsteknik ett framtida hopp för energi framställning. Volvo och Saab har ingen egen utveckling av nya miljövänliga motorer/modeller. Varför ??? joo ägs av jänkare som skiter fullständigt i miljön och bara vill ha billig olja. Skall vi någonsin få bättre miljöbilar/fordon så skall inte vi konsumeter straffas utan producenterna skall hållas till svars för detta !! Vi kan inte mer än köpa det som finns för tillfället, så det måste vara enklare om tillverkarna för böta för de modeller som inte har bra miljöval. Vätgas är framtiden för drift av motorer och det har BMW insett/utvecklat. Men fördomar som haglar mot alla som åker en BMW gör att politiker inte kan Riskera att förlora röster om man vidhåller ett utländskt bilmärke som spöar skiten ur våra sk svenska bilmärken. Så har det varit sedan Trafikmagasinets tid och fortsätter så.... Niclas |
|
Hangaround, omkring 30-50 stycken!! Likadant på jobbet, antingen tankar man bensin i dem eller så vill inte folk köra dem för att de är så förbannat tråkiga!! V70in står högt på folks önske lista när man ska ut på tjänsteresa kan jag lova, Priusen vill ingen köra!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.