AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.451

Fönsterrutan vid öppning och stängning på förarsidan går inte ner .eller upp

Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Märkte igår att rutan på förarsidan inte går ner de 5mm som den skall när man öppnar dörren .Samma gäller vid stängning av dörren den går ej upp och kläms mot listen. På passargerarsidan funkar detsom det skall.Vad kan de vara för fel?

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Frågan är hur den här funktionen styrs. Jag gissar på en microbrytare som talar om ifall dörren är stängd eller öppen - typ den som sköter innerbelysningen. Får inte bilen signal från denna vet den ju inte att dörren öppnats eller stängts. Alternativet kan vara ett krånglande styrdon (egentligen ett relä). Kanske en uppkoppling mot dator kan ge någon felkod?
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Det verkar skumt .Innerbelysningen funkar .Men hittar ingen vanlig kontakt som sitter på andra bilar, när man öppnar dörren . Tror inte det finns två relän till detta,funkar ju på högersidan.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Undrar om inte brytaren sitter i dörrlåset, då ser du den knappast. En tanke är i så fall att öppna och kontrollmäta mot den andra dörren som ju fungerar... Bra att felet är konstant iaf, hade det bara varit då och då så hade det känts jobbigare.

Annars måste det väl vara två kretsar, man vill ju bara sänka rutan i den dörr som öppnas....
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Skall jag skruva loss låset menar du

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag hade nog gjort det och kollmätt på min bil. Men jag har ju en gammal Z3..... *S* Vet inte hur sugen du är på att skruva i din nästan nya bil, jag hade nog tvekat lite....iaf.

Ett alternativ kanske kan vara att be BMW kolla ev felkoder?
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
personligen så hade jag provat med att: hissa upp rutan max från passagerar sidan, lyft av batterikabeln, väntat.. satt tbx batterikabeln & kollat om den funkar.. =)

Mmm Coupe
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Nu funkar det igen .körde rutan upp och ner några gånger . Men innan dess ringde jag BMW här i Borås ,dom sa att de är nog en givare måste skruva ner klädseln på dörren kostar ca 2000kr .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.