AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.237

Hur luftar man 540 E39?

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Jag har precis bytt expansionskärlet i min 540 E39 (m62tu) eftersom det kommit en spricka i den.

Kollade snabbt i guiden som finns under mekartips att det var bara att hälla i vatten och lufta, vilket jag gjorde.

1. Hällde i vatten så att nivågivaren kom till maxnivå
2. Startade bilen å lät den gå tills den blev varm och släppte ut luft sålänge det bubblade.

Bilen höll tempen och vid en provkörning verkade allt normalt.

Men, lät den stå över natten och skulle i morse fylla på så nivån blir normal.

1. Det pyste till när man öppnade korken, vilket tyder på ett tätt system?
2. Nivångivaren låg i botten, dvs, alltför lite vatten nu när motorn var kall.
3. Det "gurglade" som om den sök i sej luft igen, troligen pga min för låga vattenmängd.
4. Jag fyllde på vatten och stack till jobbet (med min andra bil), tänkte fråga här innan jag försöker igen!

Så, mitt problem nu är hur jag får bort luften, samt hur man gör för att fylla på vatten under tiden man luftar? En sak jag iallfall läst mej till är att man borde ha värmen på fullt, det hade jag förstås inte :/

Alla tips tages gärna emot!

//air
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Hittade ett tips som jag ska testa:

Länk

Betyder det att man när motorn är varm och man luftar, ska man stanna motorn, öppna korken försiktigt och fylla vätskan till "max" (flottören i nivå med toppen på kärlet) nivån?

//air
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om du har Webastovärmare så finns det även en luftningsnippel under cupéfiltret på förarsidan.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tack, men jag saknar (tyvärr) webasto.

//air
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Hassos tips är det rätta. lycka till. detta gör du utan att köra, "alltså på plats". låt den gå varm, med full värme och med påfyllnadslocket av. men luft skruven på kylaren av. så ser du när det bubblar. det tar ett tag att göra detta.det funkar ocskå bra, om man hissar upp den fram med en garagedomkraft. för att höja upp luftskruven.

Balder som gillar power
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
balders: Tack för tipset. Jag ska alltså ha både luftskruven och korken på expansionskärlet bortskruvade?

//air
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska ha RÄTT nivå för kall motor när du börjar, du ska aldrig stänga av och öppna ett system som är varmt, både livsfarligt och fel metod.
Det går att öppna när motorn är varm och när den inte är avstängd om den inte är för varm och du har högt tryck i systemet dvs perioden innan termostaten öppnat. Skulle du råka överfylla så trycker den ur sig en massa vatten och du får börja om från kall motor igen.
Glöm inte och köra maxtemp på värme och lite fläkt i tändläge 10 minuter innan du startar och kolla nivån vid kall innan start. Mektips finns.
men för M52. men är liknande.
Länk
Det är mycket vatten i en 540 ca 12 liter vilket också gör att det expanderar väldigt och skillnaden mellan kall och varm gör att man får trimma in nivågivaren några ggr.
Den kan plinga,varna en period när du startat motorn och den få gå några minuter,när värmeventilerna öppnar så kan nivån sjunka i expansionkärlet så nivågivaren går i botten och varnar, medans motorn går öppnar du och fyller lite grann så att nivågivaren lättar från botten. Fyller du för mycket så trycker den ur sig när vatten när den blir varm.
Detta kan du få göra en 3-4 ggr innan man trimmat in den efter att ha tömt arbetat med tappat kylsystem. Så se till att ha en flaska kylvätska i närheten en period.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tack Hasso! Jag kollade ditt mekartips igår men fattade inte var man skulle hälla i mera vätska på M62 :)

Så, om jag förstår rätt nu ska jag göra enligt:

1: Fyll på vätskan till "max" nivå.
2: Kör maxtemp på värme + lite fläkt i 10 minuter med motorn avstängd (fyll på nivån till max om den sjunker)
3: Starta motorn och låt den stå på tomgång, släpp ut luften mha luftningsskruven.

Men, när var hur fyller jag på mera vätska? I mekartipset för M52 så kunde man ju fylla på via luftskruven, men hur gör man på M62 (och i vilket skede?).

//air
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Jahapp, då var det testat igen då, enligt nedanstående recept. Nu fick man äntligen användning för timern i färddatorn :D

1. Fyllde på vatten till max nivå.
2. Värme fullt och fläkten på nivå 3 i ca 11 minuter.
3. Kontrollerade vattennivå innan start, ingen påfyllning behövdes.
4. Startade bilen, lät den stå på tomgång några minuter, kontrollerade nivån, och nu var givaren i botten! Fyllde på till nivå max med bilen på tomgång.
5. några minuter senare kontrollerade jag nivån igen, ingen påfyllning behövdes, nu började den bli lite varm så givaren visade högre än vid kall motor.
6. Lät bilen gå varm och när tempen stigit rakt upp varvade jag upp den 3 ggr.
7. luftade så länge jag tyckte det fanns behov. Noterade kylartempen (digitalt i service menyn) till 98 grader. Övre kylarslang känns nu oxo varm!

Mina förhoppningar är att det nu är okej, men ska givetvis kolla nivån i expansionskärlet de närmasta dagarna när bilen fått stå över natten.

Fråga: Vad är normal kylartemp (digitalt)? Det verkar vara ett rätt stortt område som det kan röra sej i utan att tempmätaren rör sej från rakt upp.

//air
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.