AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Överhettning 528-97

an
18
anders mohlin
528 iA 1997
528 Ai-97.
Överhettning.
Luftat system, körning 200 mil, samma problem.
Nerplockning av kylare, vattenpump, termostat, ihopsatt utan problem.
Körning 2000 mil.
Samma problem igen, ingen cirkulation av vatten, enbart luft.
Kan restvärmeventilen spela ett spratt?
Kommer det luft i systemet och hur?
Gillar min bil och har endast kört 16000 mil.
Du som har något förslag, ge mig ett tips.
/ANDERS

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har du fyllt i mycket vatten när du luftat systemet?
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
Ja, vi första tillfället gick det i mycket vatten, men då fungerade det endast en kort tid.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Besök en verkstad som kan mäta CO-halten i vattnet. Då får du snabbt besked om någon cylinder pumpar kylsystemet via någon liten defekt i toppackningen.

AE
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
Bevarar ditt tips, kan var högst troligt, men skillnaden mellan 200-2000 mil, låter ganska stor.
Tack i alla fall, skall göra en luftning och försöka komma igång.
/ANDERS

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du vet säkert om det, men glöm inte att lufta här.
Pos.5: Länk

AE
Har nyligen haft liknande problem på min 528 & det visade sig vara fläktnavet (slirkopplingen) som var trasigt med bristfällig kylning etc som följd.
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
HEJ Jocke!
Kollade slirkopplingen, då jag plockade ner det övriga.
Problemet här är att vattnet inte cirkulerar, det enda som blir varm är luft och då
kan inte termosteten öppna, vattenpumpen OK?????
/ANDERS

Mr
15
Mr.M.Johansson
BMW 528IA Touring - 97
Rätta mig om jag har fel men jag har läst om att en del bilar har en saltlösning under instrumentpanelen som stelnar då bilen inte är i bruk för att hålla kvar restvärme i motorn. Bidrar till snabbare varm bil nästa gång den skall användas tex.

Värt kanske att kolla upp om din möjligtvis kan ha denna funktion, kan ev. hänt något med denna utrustning som då till följd bidrar til att den konstant stoppar cirukulationen.

/Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har läst att vissa har haft problem med att vattenpumpens pumphjul lossnar från axeln då det är limmat. Det kan de helt ok ut för ögat men hjulet står mer eller mindre stilla i drift.

AE
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
Ska kolla upp ditt tips, helt obekant för mig, men jag greppar alla halmstrå till hjälp.
/ANDERS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luft hamnar alltid i termostathuset för eller senare och då öppnar inte termostaten. Ett minimalt läckage tex i termoststhuset som man aldrig ska återmontera utan montera ett nytt 85% läcker vid återmontage eller spricker , får små sprickor som läckar då och då och blir du luft i motorns kylsystemt istället för vatten, M52 är dålig på att lufta bort luften o motorn på egen hand.Det finns exempel på att 2-3 månader efter ett ingrepp så har luft ändå ställt till problem efter en långresa tex.
Vattenpumpshjulet är en svag länk, kan lossna när som helst när bilen blir varm och nypa fast när den svalnar igen.
Topparna är känsliga för överhettning och spricker gansla lätt.
jag skulle byta pump, termosstathus och termostat och lufta ordentligt kostnad ca 1000 spänn. till att börja med.
Och bilen ska aldrig köras innan termostaten har öppnat utan hållas på tomgång. se mektips.

///MVH Hasso
Länk
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
Tack för tipsen, dem är klara och kostnadskrävande, tror jag.
När jag plockade ner termostaten kunde jag med nästan med ett förstoringsglas skönja en droppe
vatten under huset, så du träffar rätt.
Vattenpumpsproblem låter inte lika troligt, då bilen var rejält varm, stoppet på två minuter, därefter några hundra meters körning och tempmätaren steg
Är det sannolikt att någon topp tagit skada och hur upptäcker man det med ögon och öron.
/ANDERS
Visst kan det vara cirkulationsproblem, dvs pumpen som Hasso nämner. Restvärmefunktionen (extrautr) påverkar inte, används endast vid stillastående och vid temp under +12 grader, mha en liten elektrisk pump osv. Latentvärme (isolerad behållare typ "termos" med saltlösning) är en annan extrautrustning som är ganska sällsynt. Men har du denna funktion så kolla efter läckage i denna, inte ovanligt problem som möjligen kan förklara att kylvätska försvinner.

FP
an
18
anders mohlin
528 iA 1997
Hasso!
Det fungerade med termostat och hus så jag är tacksam för ditt svar.
Tror du det kan bli aktuellt med fler luftningar?
/ANDERS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.