AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.084

Glödtänder ..

De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Ringde på en annons på en m3 -94. Ägaren sa att bilen kan glödtända då och då. Han hade även haft den inne på undersökning och det visade sig att avgasvärdena var skyhöga. PÅ verkstan så hade dem renoverat spridarna då dessa hade tydligen varit dåliga. Efter det så har avgasvärdena hittat rätt igen men vad jag förstod på ägaren så försvann inte glödtändningen.
Dessa kan uppstå när det är varmt ute och händer bara ibland. Vad kan felet bero på???

** be as free as you want **
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fel värmetal på stiften är ett tänkbart fel.

Mvh
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
en dum fråga... glödtänder? vad e det?

kör i diket eller smaka på
(¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸shockvågen ¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag tror det beror på att stiften blir så varma att dom glöder. Sedan när man stänger av bilen så fortsätter den gå en stund pga att stiften antänder soppan eftersom dom är så varma. Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men detta är min egen teori... =)

God natt, nu ska jag sova!

Mvh Johan
Mr
56
Mr. K
323i -83
Kan en bil med insprutning verkligen glödtända ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Groze har rätt! Mr.K, det har egentligen ingenting med vilket system motorn har för att förse den med bensinen (insprutning/förgasare) utan det beror på att det finns "hot-spots" i förbränningsrummet, vilket nästan alltid blir tändstiften. Har de fel värmetal leder de ej bort tillräckligt mycket värme och blir glödande. Detta antänder sedan bensinrester utan att det finns gnista genom elsystemet. Detta kan leda till allvarliga och dyra motorskador.

Mvh
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Ok, Köpte inte den bilen trots att den såg väldigt fräsch ut.

** be as free as you want **
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.