AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
945

dragläget försvann

Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Undrar om någon har svaret på varför kopplingen slutade fungera som den ska.
Satt i rusningstrafiken i stockholm, vilket resulterade i ca 1 timmes krypande.
kopplingen som normalt tar långt ner och är relativt mjuk vart trög och det va omöjligt att finna dragläget, kvittade hur man gjorde.
Vilket resulterade i ett oavbrutet kraftigt studdsande/hoppande.
Vad beror det på?
Åtgärdas hur?

Tacksam för svar...

Min bil: Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan ju vara dax för kopplings lamellbyte.den ska ju inte ta långt ner i botten.det är vad jag misstänker mvh dicka o...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När lamellerna blir dåliga kommer din koppling att böra slira. En slirande koppling ger inte upphov till ryckiga starter, utan till och med det motsatta.

Jag tycker att det låter som att du har något fel i kopplingshydrauliken. Troligen är det en kopplingscylinder som börjar ge upp. Kontrollera följande:

1. Finns det tillräckligt med bromsvätska i behållaren?
2. Läcker det bromsvätska under bilen, i nivå med växellådan (slavcylindern)?
3. Läcker det bromsvätska från kopplingspedalens övre del (huvudkopplingscylindern)?

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Vill tacka för svaren.
Va en vända på verkstan där man konstaterade att det inte va något fel på kopplingen.
Deras svar på fenomenet va att när kopplingen blir varm, körs konstant och framvarand bil ligger för nära,(vilket verkar va ett måste om man inte vill att någon ska tränga sig före) kan den inte kylas ner, vilkt bidrar till att det kärvar,låser sig.
Då den återgick till att fungera normalt efter att ha stått över natten.

Min bil: Länk
ni
37
nitro87
325i -92
Jag fick precis samma problem med min saab 9000 -88b som jag hade förut.... dragläget blev helt skumt och abs-en gav upp för att sen återgå till normalt när den fick kylning...

Problemet uppkom i VÄLDIGT lång kö mot E4an när det va som varmast ute i sommras... (det va väldigt varmt ute och brutalt varmt i den flera kilometer långa kön)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.