|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sorry...skrev fel förut...det stämmer det du skriver dallev79...det är de delarna jag menade. Exakt det hade också rostat sönder totalt för mig...såg katastrofalt ut. Men du har tur...det är skitbilliga grejjer...köpte de tre delarna för strax över 100 kr. | |
|
200kr med montering alex |
|
| Köpte delar idag, 103kr, monterar själv. | |
| Ja precis...du ser..skitbilligt. Och det där klarar ju vem som helst av att montera själv. skitenkelt | |
| ha vad lustigt, hade precis samma fel när jag köpte min. Och det var samma fäste också. | |
| Verkar vara ett vanligt fel på e46 med andra ord. | |
|
Har samma sak på min -99 nu. Jag undrar om det är galvaniska strömmar mellan olika material. En klassisk anod som på båtar?... |
|
|
Jag tror det är konstruktionen. Det är en smutsficka i den övre delen av fästet där skit och vatten lägger sig som gör att det rostar. Killen bakom disken nickade igenkännande när jag berättade vad jag behövde... men som sagt: Snabbt fixat och billigt. Det finns dyrare oljud än så om man har otur. |
|
|
En god vän till mig har rasslet på sin bil också, en 330i E46. Hörs 1-2 sek vid kallstart och försvinner sedan. Kände runt lite i motorrummet och det visade sig vara metallplåten ovanför ena grenröret som var lite löst. Kollade realoem och det visade sig att "plåten" tydligen var integrerad med grenrörspackningen..(#3 Länk ) Hur mycket jobb tror ni det är att byta den rackaren?, måste innebär att man måste ha loss ena grenröret från toppen? Kan det göras underifrån hyffsat smidigt? |
|
|
HFR: Det är en del mek att byta den.. Jag hade antingen böjt till plåten, eller klippt till den så att den inte ligger emot något istället.. För antar att den ligger emot något? //Jesper |
|
|
Lecar > Nej, det är det som är det skumma; den ligger inte emot någonstans, utan skramlar pga att den är lite lös innan den blivit varm. Efter att ha sett hur den är kontruerad så förstår jag inte helt hur det kan vara möjligt, då den borde vara fastklämd mellan grenrör och topp så länge grenröret sitter fast (vilket det gör!) |
|
|
Ja, de låter skumt.. Men du säger att det bara låter i 1-2 sekunder efter kallstart, hinner plåten verkligen bli varm på den tiden? Sedan undrar jag om den är tyst om någon håller i plåten vid kallstart? //Jesper |
|
|
Raksexan går inte lika vibrationsfritt vid kallstart så det kan vara anledningen till att det rasslar första minuterna. På min rasslade det även ibland om jag varvade upp och släppte av på tomgång. Efter byte av fästet var det fixat.... |
|
|
Ja konstigt nog låter det bara precis när motorn "ruskar" igång. Måste vara någon speciell frekvens precis i startögonblicket. För att förtydliga så krävs det "genomvarm" motor för att rasslet inte ska förekomma vid uppstartsögoblicket. Dvs om man stänger av direkt efter man startat, och startar igen med kall motor, så är rasslet där. Så det tar mao ett tag att få platen att expandera så pass mkt att den inte skakar vid uppstarten. Ja, det är tyst om man håller plåten vid kallstart. |
|
|
Klipp bort plåten helt? Inte helt rätt, för den skall fungera som värmevägg antar jag... Men rasslandet kanske försvinner? Skruva loss grenröret är inget roligt jobb kan ja lova! Hade loss det när jag skulle på med extraktorgrenrör.. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.