AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.771

Rasslande ljud i E46, vad är felet?

Sida 1 av 2
Do
73
Dorian1
323i - 99
Jag har en E46 323 och har nu märkt att det kommer ett rasslande ljud från den. Har sökt på forumet och hittat en del om sånt men vet inte om det stämmer riktigt in på mitt problem. Man hör det inte inifrån med rutorna uppe utan när jag har rutan nere så hör jag det. Det är när jag startar motorn och börjar köra iväg långsamt på ettan och tvåan så rasslar det som fan under bilen eller nånstans ifrån. Vet inte om det är från motorn. Svårt att lokalisera, det låter bara som det kommer utifrån nåstans runt bilen när jag sticker ut huvet.

Det låter metalliskt, som en kedja som rasslar eller nåt men försvinner efter kanske 1-2 minuter när jag börjar gasa mer och får upp mer fart osv. Sen rasslar det inte alls mer när jag kör, vare sig det är långsamt eller fort. Det är just när jag startat bilen och kör iväg i början så låter det massor. Jag har chippat bilen för några veckor sedan, vet inte om det kan ha något med det att göra. Någon som vet?
Hade ett liknande ljud, dvs rassel underifrån bilen på min 330 för ett tag sen. Lät inte roligt alls...men det visade sig vara ett brustet fäste till avgassystemet som rostat av. Ljudet uppkom som du säger på tomgång eller när man precis körde iväg. Inget dyrt alls alltså men ljudets art fick en att tro det...Hoppas det är samma på din!
Cl
6
Clipside
325i -92
Hade samma problem, det rasslade och hade sig vid långsam körning och framförallt på tomgång.
Körde bilen över en grav och upptäckte att en avgasklammer hade gått sönder precis på mitten utav bilen..
Do
73
Dorian1
323i - 99
Ok, jag har ju iofs satt dit en ny sportslutdämpare på bilen. Kanske något som lossnat där då. Tror iofs inte det. Måste kolla upp det....fast å andra sidan så är det just som sagt i början...om det hade varit nåt med avgaset så borde det väl höras hela tiden? Även när man saktar ner till stillastående och kör iväg på nytt sen? Men det gör det inte...det är bara i början...
Mitt oljud, rassel kom bara ibland och då enbart på låga varv vid tomgång eller precis vid start. Det är definitivt värt en koll i alla fall. Upp med bilen på en lyft och kolla.
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Hade samma rassel på min e46 och det var även här ett sönderrostat fäste till avgassystemet. Precis mitt under bilen som Clipside skrev.
Rasslet lät dyrt när man inget visste men den där gången kom man undan under 100-lappen :)
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
har rassel i min 323Ci också, låter som det ligger en kedja lös o åker runt i motorrummet, och det låter enbart när man startar bilen kall och kör 100 meter, sen är det borta....

Låter som d är dags att lyfta upp bilen då!

//Hampus
Länk
Do
73
Dorian1
323i - 99
Jo men ni som skriver om det där med sönderrostade fästen..återigen...borde det inte låta hela tiden då? Ljudet upphör ju efter 1-2 min.

Hampus__: Precis! Det är exakt så det är för mig också...då lider vi av samma skit då. Det låter just som en kedja som åker runt..metalliskt ljud..eller som typ tallrikar som slår mot varann eller hur man ska beskriva det. Får väl lyfta upp å kolla...Säg gärna till mig om du hinner kolla först och hittar felet.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är ingen värmesköld till avgassytemet som sitter löst när bilen är kall och som expanderar och sitter fast när det blir varmt?
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
heltsonika:
Din gissning låter logisk, värmerelaterad då felet försvinner efter kort stund.

Dorian1:
Jag tror inte felet är allvarligt och kommer kolla upp det när jag ska in och montera motor/kupevärmare inom någon månad, men den som fixar först får hojta, right? vi kan väl köra powerpost då också.

//Hampus
Länk
Do
73
Dorian1
323i - 99
Hampus__:

Jag tror jag har hittat felet faktiskt. Verkade vara det en del här skrev. Hissade upp bilen idag och kollade under. Jag misstänker att det är det som låtit iaf. Det är just ett fästa till avgaset som sitter lite löst längre fram under bilen...skruven är helt rostig/vittrig så fästet sitter sämre och skallrar mot röret. Och antagligen så expanderar det när det blir varmt å ligger bättre emot. Slog med fingret på det mot röret och det lät likt det ljudet som uppstår. Så ska prova att dra fast det imorrn kanske och se om ljudet försvinner, men skulle tippa på det. Hoppas det! =P
Va var det vi sa?
Man kan inte tro det när man hör ljudet men tydligen blir det såna otäcka oljud/rassel när fästet går sönder...
Visa användare
13
polishman
330 i M Sport 2020
he he... hade samma skrammel på min... lös bult......
Do
73
Dorian1
323i - 99
Sådär ja! Nu har jag kapad av det gamla fästet och monterat bort hela den upphängningen, köpte helt nya delar och monterade fast..blev perfekt..låter ingenting nu =) Passade på att bya olja och filter också! Mumma! =)
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Dorian1, bra fart där, snyggt!

//Hampus
Länk
Do
73
Dorian1
323i - 99
=D
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Upptäckte samma fel på min bil igår. Nån som har artikelnummer på klammern?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tror jag hitta det, nr. 4, 5 och 6 på bilden.

Länk
Do
73
Dorian1
323i - 99
Japp det stämmer! Det är 4,5 och 6.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Lyfte upp bilen för en stund sen o plocka av det dåliga sålänge, så man slipper oljudet. Ska ha nr. 9, 5 och 2 --> Länk

Den övre klammern, som sitter längst ut på armen hade rostat sönder i atomer.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Vad kostar delarna ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.