|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan inte låta bli att kommentera lite... Jag tillhör de bilister som brukar ligga och snitta 120-130 på motorvägen, 100-120 på 90-väg, 80-90 på många 70-vägar. Det beteende som jag tycker verka vara det mest otroliga är de 3-filiga motorvägarna runt Sthlm... ALLA ligger i mittenfilen!, när jag tog kortet för 12 år sedan fick jag lära mig att man ska hålla till höger... å andra sidan var högerfilen den som ofta gick fortast mellan karolinska och Kista när jag bodde där och åkte vid 7-snåret på morgonen...alla som hade bråttom låg ju där i ca 120-130. Bor nu på i Kalmar och jag tycker att de flesta går ut på vägrenar och håller höger på motorvägen. Däremot såg jag nånstans att det stod om en sträcka vid örebro. Minns med fasa när jag körde med tungt släp (hade en bil på) och den ruskigt dåliga vägrenen samt att dragbilen kanske inte hade de bästa dämparna i bak. Jag bara VÄGRADE att gå ut på den där det var hål och kraftiga gupp. var ute en vända och testade, men höllt på att tappa kontrollen över ekipaget som följd. Lade mig sedan på vägen i 90 (gällande hastighet) istället. En person i en Mercedes skulle "visa" hur jag skulle köra, körde om mig, skenade ut på väggrenen, pekade finger och studsade av vägen...ganska kul att se.... Visst, många kör som nötter...men om någon inte håller ut på väggrenar och liknande kan det bero på olika saker, som i mitt fall, jag hade fått rulla i max 50 då. Sen har vi den andra sorten...om jag kan/hinner går jag ut på väggrenen om det går. MEN, nog fan ligger folk o försöker demontera kofångaren för att det är möte...dom får ju plats bredvid! Blinkersfrågan tycker jag gäller (tyvärr) alla nyare bilar och märken med ägare över 45. Sista grej bara... man måste inte gå ut på väggrenen, men de flesta gör det, iallafall runt Kalmar. Rasslar runt i min gamla 518 |
|
Len |
Intressanta synpunkter kommer det här, då och då. E4 norr om stockholm -upp mot Rotebro - är ett bra exempel på hur bilister gör/kör för att inte utnyttja vägens verkliga kapacitet. Genom att man egentligen inte får köra om i den där tomma högra filen, så blir vägkapaciteten í många fall reducerad med kanske 25-30%. Detta beroende på att många tycker att det känns tryggast i mitten.... Den gamla E3(E20)/E18 öster om örebro var inte så kul -dess "vägren" var inte så bred och jämn. Dock klarade både långtradarchaffisar och andra genom åren att hålla åt sidan för att underlätta. Rekordet med en hyrd lastbil som körde hela vägen (40+ km) från Arboga till Örebro - med en 2-3 km lång bilkö efter sig är en god fingervisning om svensk stelbenthet. Den som körde lb:en kanske inte kände sig säker nog för att köra på kanten, men med ett min. av tankekraft kunde han ju ha kommit på att stanna 5-10 min. i någon ficka, för att släppa fram dom som ville fara fram fortare än i 80-85 km/t. Detta istället för att envist slicka mittlinjen. Som kontrast är det ju kul att se dom som är vakna på vägen och gör vad de kan för att underlätta för andra att komma fram. Kanske är det sådana som inte har några polisambitioner... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Avtappning eller nåt liknande vad det nu heter är även något jag lärde mig i körskolan...dvs är det gott om bilar bakom kör jag av till sidan o stannar en stund, har inte alltid så jäkla brått. Förövrigt så har jag för mig att på alla vägar som är 70 eller högre och mer än en fil så är det väl tillåtet att passera på insidan. jag har för mig att dom ändrade de reglerna i okt 2000, men är inte säker. Rasslar runt i min gamla 518 |
|
|
Många synpunkter på det här......... Skulle vilja tillägga en sak...sunt förnuft. Sunt förnuft borde väl vara att köra om kvickt och lätt på motorväg, och inte att ligga och dröna i 111 km/h under omkörning. Sunt förnuft är däremot INTE att ligga och trycka 1 meter bakom en på 90-väg när man håller 100 och på nåt sätt BEGÄRA att man ska använda vägrenen för att släppa förbi. Detta kan få mig att se rött. Den människa som viker undan och använder vägrenen för att släppa fram "stressaren" där bak är en stor trafikfara. Vägrenen i det här landet fullkomligt kryllar av strandade SAAB:ar och polacker som leker försäljare, helt livsfarlig att använda förrutom i nödfall enligt mig. /Anders |
|
|
bjernler: Du får köra om på insidan , i normal hastighet, på vägar upp till 70, dvs de som är skyltade med 50 och 70. I hastigheter över 70 får du inte köra om alls på insidan. Naturligtvis gäller sunt förnuft även för detta. /foo |
|
|
foo: var det så det var...inte så bra när jag kör i Sthlm lite då och då.... Bävar inför hur trafiken här i Kalmar blir om nån månad när alla idioter kommer ut och ska till öland... Rasslar runt i min gamla 518 |
|
|
I Stockholm har vi naturligtvis speciella förutsättningar: * Äldre skrotbilar har alltid företräde * Större bil går före mindre bil * Flygbuss är alltid större än personbil * Det är alltid filkörning. Även motorvägar har filer. * Blinkers är en extrautrustning * Det är coolt att all trafik går genom stan. /foo |
|
Blackie Lawless |
foo: :-) Det är väl bara Albaniens huvudstad Tirana samt Stockholm som saknar ringled i Europa av huvudstäderna ;-) MVH |
|
Och Wien. Är det nån här som har försökt att köra bil i rusningstrafik genom den stan? Det går inte. Man kommer fortare fram om man promenerar. De har inte byggt några nya vägar sedan 1918. My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.