AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.322

Kan dom inte lära sig

Sida 2 av 3
Deliq
Kanske automatisk blinkers ? Vrid 90 grader på ratten så går den igång :-)

M V H // Deliq
Bor i Malmö och måste säga att någon värre stad vad det gäller egensinnig körning är svårfunnen.
Man kan nog lätt plita ner ett fullt a4 papper med blodådersprängande manövrar av medtrafikanter bara genom att köra ett par km till jobbet.
Sen skall vi ju inte snacka om morgon- och kvällsturen mellan Malmö och Lund. Hastighetsmätaren börjar nästan ryka p g a av temposkiftningar mellan 50 km/h - 140 km/h. Påminner om den gamla flygreklamen avseende apexpressen till Sthlm :-D
Tycker mig se en stor orsak till oflyt i trafiken till det faktum att många har ögonen på bilen framför eller sin egen motorhuv. Kör helt utan framförhållning alltså. Typ att rattvrid alstrar blinkning.

Så, nu kan man koncentrera sig på jobbet igen..PUH

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Att byta fil inne i malmö när det är vardagstrafik är i stort sätt omöjligt för här finns det inte en enda bil som släpper in en...

who dares wins...
Det finns bla. två saker jag stör mig på i svensk trafik kultur.
1. Att hålla 80kmh på påfartssträckan till motorväg. När jag tog körkort för 8 år sen fick jag lära mig att på dessa sräckor skall man hinna få upp farten till den som hålls på motorvägen, för att man så smidigt kan ta sig in där. Jag kör en minst sagt motorsvag bil i mitt jobb och jag behöver hela påfartsträckan för att komma upp i hastihet. Ligger det då en sur volvo i 80 och bromsar upp så blir man ganska nojig för att få en tung direktörsvagn i baken.

2. Om man inte förstår: bromsa! Detta fenomen uppträder främst i rondeller. Svensson kan stå på och köra på duktigt men så kommer han till en tom rondell. Då är han tvungen att parkera och vänta på att bilar skall komma, så han kan tränga sig in och störa lite.

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Uhlmann:med den mailadressen. är det bara att vinka med spaden??:))

MVH
Hasso
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Hehe.. =O)

who dares wins...
Netsix,

Vad ger dig större rätt att köra om lastbilen än Vaz'en med något lägre motorstyrka? Jag kör drygt 16 mil/dag på motorväg, nästan alltid med farthållaren inställd runt 120, även vid omkörning av lastbilar. Nästan varje dag så blir jag ikappkörd av någon som lägger sig 3 meter bakom tills jag kan gå tillbaka i högerfilen, då kör de om och kör tillbaka till högerfilen 3 meter framför min bil varvid jag tvingas sakta in. Ibland man också se telefonen ringa och ett samtal inleds, farten sjunker och jag går ut i vänsterfil för att undvika närkontakt mellan oss. När vi är jämsides inser föraren vad som är på väg att hända och gasar på igen osv. osv.

Observera att jag inte försöker spela polis och så fort situationen medger genast återgår till högerfilen, men önskar få fatta det beslutet själv utan helljusblink eller riskera att bli knuffad av banan.

Naturligtvis ska blinker användas vid filbyte och accelerationsfältet användas till just acceleration.

/ T

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Angånde detta så finns det ytterligare en omkörningsekvens som irriterar mig.Det är de 5-10 minuters omkörningarna som långtradarna(24m) roar sig med förmodligen för att visa att en Scania är värre än Volvo eller vice versa.Är det tvåfiligt som på de flesta motorvägar så blir det tvärkorkat med långa köer
som följd.Den ena lastbilen kanske råkar gå ett par kilometer fortare än den andra och då ska de köras om.
Och vad det ska vara bra för om det inte är "lek"??
Det är iallafall inta att anpassa farten efter rådande förhållanden.

(en 60 tons tradare sliter väg lika mycket som 10.000 personbilar)

MVH
Hasso
netsix
titan8

Jag säger ingenstans att jag har större rätt att köra om en lastbil än någon annan. Det jag menar är att den som har en motorsvag bil måste planera sina omkörningar bättre än vi med lite större saker under huven, är det meningen att jag skall behöva tvärbromsa för att du skall köra om i 120 med farthållaren itryckt? Man kan ju faktiskt gasa även med en bil med farthållare.
Man får kolla lite extra i backspegeln och bedömma hur fort bakomvarande bil kommer, det är väl inte så svårt.

/netsix

Länk

Netsix,

Så du menar att det är bättre att jag saktar in från 120 till 100 och väntar bakom lastbilen, än att du saktar in från 140 till 120 bakom mig?

Jag vet att man kan gasa även med farthållare, men jag vägrar riskera böter eller körkort bara för att någon bakom inte vill bromsa. Kör man t.ex. 140 eller mer på 110 väg så har man medvetet ökat hastighetsskillnaden mellan sig själv och andra trafikanter och bör köra med marginaler därefter.

Kan tillägga att jag också gillar att köra fort, men försöker se till att göra det vid tillfällen valda med förstånd för att inte riskera min eller andras hälsa (fysisk eller psykisk...)

/ T
Ko
663
Koffe
320iC -93
"Så du menar att det är bättre att jag saktar in från 120 till 100 och väntar bakom lastbilen, än att du saktar in från 140 till 120 bakom mig?"

-Du förlorar ju betydligt mindre i tid (för det är väl de det hela borde handla om?) genom att just sakta in och släppa förbi bakomvarande, än vice versa! Då han/hon kommer där i 140 är ju han/hon om både dig och lastbilen väldigt snabbt. Ska han/hon däremot anpassa sig till din hastighet tar ju omkörningen betydligt(?) längre tid, eftersom den bara går i 120...

Dessutom kan du aldrig veta varför bilen bakom har så bråttom... Själv skulle jag aldrig (medvetet) "leka polis" och hindra folk från att köra fort genom att blockera en fil. Vem vet, det kanske handlar om liv å död? (Ok, det var en hårddragning, men man vet ju aldrig =)

No hard feelings, bara min personliga åsikt!

//Koffe, som har för vana att alltid ta en extra titt i spegeln innan omkörningen...

netsix
Koffe tog orden ur munnen på mig.

/netsix

Länk

Kowalski
Håller med både netsix och Koffe här

Enormt irriterande om man kör 130-140 på 110 väg och Ville Väglus som är livräddförattåkaditförfortkörning med farthållaren intryckt på 113 km/h går ut precis framför en (utan att kolla i speglarna givetvis) i ytterfilen för att köra om fyra långtradare som kör 100 km/h.

Eller kanske kollar de i speglarna men att de kör med mottot "man får faktiskt inte köra mer än 110 här så du skall inte tro du är nåt" ??

Har dessutom för mig att man har skyldighet att titta i backspeglarna vid filbyte/svängar, dvs göra filbytet så säkert som möjligt för bakomvarande trafik, åtminstone tror jag det står det så i körskoleboken.
Koffe, det argumentet funkar inte. De två kan i princip förlora lika mycket tid oavsett vem som kör om först, bedömningen vem som kommer att förlora mest tid är inte trivialt given. 2 fall:

1. Den långsamma börjar omkörningen precis då den snabbe kommer bakom. Väntetiden blir lång för den snabbe.

2. Den långsamme ser att den snabbe kommer att ha hunnit ifatt honom precis innan han (den långsamme) kan svänga in framför den omkörda lastbilen. Det vill säga, den snabbe kommer att bli tvungen att sakta in en kort kort stund för att sedan kunna gasa igen. Därför låter den långsamme nu bli att köra om, och förlorar lika mycket tid som den snabbe skulle ha gjort i fall 1.

Ditt andra argument däremot köper jag fullt ut, man kan aldrig veta varför en trafikant kör som en dåre. Dock kan detta gälla även åt andra hållet. Vad är det som säger att inte Trabant-föraren använder det enda fordon han kan i en liv-och-död situation?

Måste säga att jag håller med titan8 till viss del här. Det finns inget som ger en förare som kör i 140 mer rätt till omkörningsfilen än en person som håller 120. Vill man göra det medvetna valet att köra snabbare än fartgränserna får man också acceptera villkoren för det.

/Mvh
fo
242
foo
328iC '96
Jag håller med titan8!

Självklart har alla som åker lagligt företräde. Igentligen skall upphinnande bil alltid lämna företräde.

Oftast brukar det lösa sig. De bilar som tänkt svänga ut men ser en bil komma farande väljer oftast att bromsa in. Personen ifråga har antingen inte kollat bakåt innan eller missbedömt hastigheten.

Man kan alltid förbanna folk att de oftast inte kollar trafiken bakom sig. Trots att fortkörning snarare är regel än undantag i dagens trafik (läser AMS just nu). Det är dock svårt att komma ifrån att vi som inte håller 110, gör det svårare för de andra i trafiken. Marginalerna minskar och faran ökar för samtliga.

Själv brukar jag försöka se till att jag syns när jag kommer. Ibland kan man svänga in lite till höger så att de ser ljusen i backspegeln, alternativt släpper man upp gasen så att skillnaden i hastighet inte bli alltför stor. Oftast brukar man kunna se när någon vill ut i vänsterfilen, redan innan (om) de blinkar.

/foo
Har läst alla god argument här. Har en liten annan spaning när det gäller motorvägsskörning och det är:

Nisse som ligger bakom en bil som kör långsamt i vänsterfilen (mellan Arlanda -> Sthlm) pratar vi om 100. Jag kommer ikapp snabbt, Nisse ligger kvar (med gott avstånd till bilen framför) bilen som lusåker i vänsterfilen tycker att det är OK eftersom bilen i hans backspegel ligger på behörigt avstånd efter och verkar inte vilja köra om. Så vips 1 minut senare är det 10 bilar efter.

Dessutom blir det så att om det blir en tillräckligt lång kö så kommer folk inte att vilja gå in i högerfilen för att släppa förbi eftersom de är rädda att bli hängande i 85 efter en långtradare. Om jag ligger bakom och någon går tillbaka till höger är jag om på 2 sekunder och ingen bakom hinner fylla på ....

Har ni någon patentlösning på detta då ;)
Jag hade på känn att min inställning inte skulle väcka många anhängare här på forumet...
Självklart kastar jag mig inte ut i vänsterfilen när någon redan påbörjat omkörning av mig eller framförvarande dvs. flyttat sig från höger till vänster körfält. Jag avser endast upphinnande fordon bakifrån under själva omkörningen, som befann sig på betryggande avstånd när omkörningen påbörjades.

- Du förlorar ju betydligt mindre i tid (för det är väl de det hela borde handla om?) genom att just sakta in och släppa förbi bakomvarande, än vice versa! Då han/hon kommer där i 140 är ju han/hon om både dig och lastbilen väldigt snabbt. Ska han/hon däremot anpassa sig till din hastighet tar ju omkörningen betydligt(?) längre tid, eftersom den bara går i 120...

Nåja, hastighetsskillnaden är ju 20 km/h i båda fallen, så omkörningstiden bestäms av fordonens längd. I princip är det bara en fråga om vem som ska behöva sänka sin fart med 20 km/h.

-Eller kanske kollar de i speglarna men att de kör med mottot "man får faktiskt inte köra mer än 110 här så du skall inte tro du är nåt" ??

Nej, men även de som väljer att köra i 113 km/h på 110 väg har rätt att köra om!

Observera att detta endast gäller flerfilig väg, vid enfilig väg så bör man ju alltid klara av omkörningen på snabbast möjliga sätt för att minska tiden i mötande trafiks körfält.

/ T
Hmm,

har tittat på eran svar här nu och kan bara konstatera efter att ha kört 60 mil Autobahn i tisdags att vi ska vara tacksamma att vi har så gles trafik och små hastighetsvariationer på våra motorvägar. Tro det eller ej så blir medelhastigheten lika hög på svensk motorväg,trots att man försöker att ligga i 140-150....

Krama varandra i trafiken!!! (äckligt konsensustänkande....:-))

/Simon
Len
BMWM3Cab - en lösning på det sista kan vara att den som ligger 2:a, med x11 bilar bakom, ökar luckan lite och sedan tänder upp "lasern" permanent. Kanske....ser "ettan" i sina speglar att han har många i följe och börjar känna obehag.
Minns en sommardag på gamla E20 från Arboga till Örebro, låg som 3:a bakom en i ståkhålm hyrd lätt lastbil som med mittlinjen som ledstjärna segade sig fram i 85 km/h. Det blev ett nätt tåg på flera km, med alla som inte ville/kunde göra spektakulära omkörnings-försök. Gissa om det var somliga som tutade på "nisse-från-bandhagen" när dom äntligen kunde köra om lastbilen på m-vägen i Örebro?!

F.ö. är det slående vanligt numera, att bilister "fegar" sig upp på motorvägarna...man börjar med 85-90 i påfarten och ägnar sig sedan åt att titta-och-titta i backspegeln (tydligen i förväntan att dom som redan kommer i ytterfilen skall avdunsta...). Med dessa lönar det sig knappt att man bussigt lättar lite på gasen - kan sluta med att man tvingas nita för fegaren som till slut kommer på att svänga ut.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
En annan grej som jag OXÅ stör mig på är när en del (läs väldigt många) kör ut på motorvägen så ligger dom och slickar den heldragna linjen till höger i påfartssträckan. När den sedan tar slut så hamnar dom ju mycket riktigt på motorvägen utan att ens ha behövt vare sig titta i backspegeln eller ge en enda signal med körriktningsvisaren. Det dom då turligt nog missar är att dom som redan färdas på motorvägen tvingas antingen tvärnita eller utföra en våghalsig undanmanöver just för att inte skrynkla till vare sig sitt egna eller någon annans fordon.
Kan hända att någon har tagit upp det här förut. Jag har väl kanske inte lusläst alla inlägg här men kände mig manad att dela med mig lite...

who dares wins...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.