AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.324

Kan dom inte lära sig

Sida 1 av 3
netsix
Jag måste bara få lufta mig lite och kritisera 70% av sveriges bilförare.
Det jag blir förbannad på är att så fort man kör på en dubbelfilig väg så ligger det alltid någon och fiser i ytterfilen. Problemt är då att om man håller lagligt avstånd till den bilen så verkar han tro att man inte vill köra om utan man måste riskera sitt eget och andras liv genom att upp och sniffa honom i häcken för att dom skall förstå att man vill köra om. Varför kan inte folk bara svänga in i innerfilen så fort dom gjort en omkörning, skall det vara så svårt.
Likaså dom som inte kan använda sig av backspeglarna och vrida på huvudet när dom byter fil, som vissa som ligger i innerfil och det kommer en bil på en påfart, isället för att bromsa in eller gasa på lite försiktigt så kastar dom sig ut i ytterfilen i 70km/h på 110 väg så man får stå på bromsen så att fångaren får känna smaken av asfalt.
Och alla dessa som börjar en omkörning av en tradare med sin vaz, som gör 90-130 på 5 minuter,m utan att ta en titt i backspegeln och uppskatta hur fort bakomvarande bil kommer.
Puh, då har man fått avreagera sig lite :)

/netsix

Länk

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Nu är det ju tyvär som så att det finns en hel drös med människor som kör passivt och inte har den minsta tanke på att det finns någon bakom dom. Ligger det en fjant (ursäkta uttrycket) och kör i vänsterfilen så kör jag helt enkelt om på insidan och förhoppningsvis så efter några sådana omkörningar så lär dom sig att det kan vara olämpligt att ligga o fisa mitt i vägen...

who dares wins...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo,det här med medtrafikanters beteenden kan ju få en att flippa ur totalt....
Men det är ju så att alla är olika och det är kanske tur det.Allt ifrån den "stressade" 18-åringen till någon halvt blind o döv 92- åring(inte menat som påhopp).
Men i trafiken vore det kanon naturligtvis om man kunde läsa andras tankar ibland ;)

Mvh Janne.
netsix
Man tycker ju att fok kan använda grejerna i bilen till vad det är till för och att använda vanligt trafikvett, tänk vad trafiken hade flutit på bra här i landet då.

/netsix

Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har gett upp angående andras nonchalanta beteende i trafiken.
Mitt blodtryck når i annat fall skyhöga värden :)

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
netsix: tog du koffeintabletter som stolspiller idag istället för kaffe? Eller var det du som gjort slut på allt kaffe i automaten?:) Du har mail förresten, tack för fikat:)
Håller med till fullo, sen blir jag irreterad på dom som inte tittar ordentligt (eller inte alls) i backspeglarna innan dom kör ut i vänsterfilen utan bara kastar sig ut framför en, så att man får tokbromsa.
Å när dom äntligen har flyttat på sig så får man en arg blick, för att man har stressat dom i häcken!
<<Är det så jävla svårt att flytta på sig??
netsix
Nejdu Asken vi säljare har ju förmånen att ha eget GOTT kaffe :) (om det är någon som orkat brygga, vilket det sällan är)
Det här är bara en grej som gnagit i mig ett tag och det blev inte bättre av att man hamnade bakom ett par stycken på vägen hem.
Tycker bara att det tjatas så mycket om att hålla avstånd, men då får man aldrig köra om utan man får ligga och trycka i 90-100 på 110 väg, som jag brukar marsha i 140-150. Lite för fort kanske, men inte i en E38:a, eller hur Asken :)

/netsix

Länk

Jo
189
Jonny78
523i -99
Inte visste jag att man kan få upp en Vaz i 130 :) Trodde toppfarten låg på 80. Vid nedförs backe, hemlängtan, medvind och jävligt piss-nödig, kanske 90.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Håller med er.

Jag brukar blinka med helljuset om dom inte flyttar på sig. Det brukar funka. Då slipper man ligga så nära häcken på dom. Annars får man väl göra en fuling och köra om på insidan...

Fast om det är 70 väg så får man ju köra på insidan och dom som ligger i ytterfilen måste inte flytta sig när det är <70-väg.

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jonny78. Du glömde att man måste ha solen i ryggen oxå för annars så går det j*vlar i mig inte...

Gasen i botten som eddie sjöng (med en vaz förstås)

who dares wins...
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Släpper man en VAZ från tillräckligt hög höjd ska man väl kunna få upp lite fart även på en sån :)
Andra "terrorister" i trafiken är de som axar 0-70 på typ 2 minuter, klistrade vid mittlinjen för att skymma så mycket som möjligt. Släpvagnsdragare med vagnens vänsterhjul på mittlinjen är ju oxå rätt vanliga. Det blir ju så oehört brett med släp så det gäller ju att akta sig för diket....Listan kan göras lång. Med 286 hk kommer man ju i allafall fort förbi när tillfälle ges. Som tur är har man ju bra bromsar oxå.

Mats E
BMWCS 3050
Fi
113
Fischer
M3 3,2 Coupé -99
Alpina B3 3.0 -95
Ja ibland gör folk än hatisk i trafiken, men man får väl lugna ner sig även om det kan va svårt=) Häromdagen när jag blev bestulen på den enda lediga automaten på statoil tre gånger i rad så klarade jag inte av att hålla tyst längre. Det vet dem som var där då=)

---> M POWER <---
fo
242
foo
328iC '96
Hej!

Håller med att vissa trafikanter är rena stoppklossarna. I allmänhet brukar jag lösa det genom att smyga upp bakom och vi får väl alla erkänna att BMW bilar vanligtvis får andra bilister att flytta på sig ganska snabbt. Oftast brukar jag ligga först som en plogskrapa och rensa ytterfilen. Efter mig brukar alla volvosar och svensson komma. När jag själv kör Saaben är den sällan någon flyttar på sig.
Och inte behöver jag ligga och sniffa alltför nära heller ;)

Annat som jag irriterar mig på är att på trefilig väg ligger alla jämt i mittenfilen. Högerfilen brukar oftast vara helt öde... Visst förstår jag att det är lättare att ligga där, dock hamnar oftast hastigheten klart under lagstadgad vilket innebär att vänster och mittenfilen är fylla och flyter trögt, medan innerfilen är nästintill tom.

Sedan håller jag mig från omkörning på insidan. Det är endast i filkörning som jag kör om där, runt 70.

/foo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Netsix:Trafik som flyter?? dröm om det i 08 :)
Satsa på V75 så kanske du kan får en "Bossefil" som
i reklamen. Tack för fikat "Redarn" är värre än du
han har orginalturbo i sin 745 highline.kolla galleriet.Be ASKEN om körlektion och parkeringsvett,
ingenting har slutat förvåna mig längre,han är värlsmästare på U svängar med 740 mm.Ska erkänna att jag nog aldrig åkt i en 28.000milare som funkat så
KLOCKRENT:)

MVH
Hasso
netsix
Jadu hasso, om folk bara kunde lära sig vad blixtlåsprincipen innebär så hade säkert trafikflytet blivit betydligt bättre.
Asken kör väl som infödd 08:a :))
Jag hade en kille i morse som var intresserad av hans bil, skickade honom vidare till asken.

/netsix

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Netsix
Ja hadu:vad du har blixtlåset till har jag förstått:))

MVH
Hasso
netsix
Ja, man använder ju den principen i flera avseenden :))

/netsix

Länk

Li
26
Lindlot
523I-97
Nu är det ju så här alltså, att viss utrustning som vi är vana med i våra Beemmeerrs är ju ofta tillval i andra bilar tex. blinkers,backspeglar osv.
Fan vet vad Svensson skulle behöva betala för sin Volvo
om han tog all den här utrustningen!

Lindlot med fyra låsbultar per hjul
Kowalski
Hej

Något jag irriterar mig på i trafiken är:

-Volvo V70/S70 verkar inte ha blinkers som standard utrustning. Märkligt att det är så många nyare Volvo bilar som saknar detta. Det verkar som att med din nya Volvo ingår en intensivkurs i tankeläsning och att dessa kunskaper går direkt vidare till övriga medtrafikanter.

-Dessa bilister som far fram som idioter på 50/70/90 vägar med vansinnesomkörningar och dylikt, men sen när det de väl kommer till motorvägen så pillar de in farthållaren på 112 km/h och drömmer sig bort till någon amerikansk motorväg där en omkörning kan ta flera mil.

-Varför skall snart varje liten obetydlig sido gata i Sverige ha en trottoar som håller Oxford Street eller Champs Elysses standard när det gäller bredd. Snart finns det väl ingen gata i någon svensk stad där två bilar kan mötas. Och om detta inte vore nog skall de miljöfascisterna placera ut busshållplatser på dessa trånga gator för att göra det ännu svårare att komma fram.

Tack för ordet, behövde avreagera mig lite!

/K
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Har ni märkt att blinkersen verkar fungera endast under inbromsning och nästan stillastående på rätt många bilar? Dvs. bromsljus på, nästan stannat, blink-blink. Intressant funktion ;) Kan ju förstås oxå bero på förare som håller så krampaktigt i ratten att de inte vågar sträcka fingret mot blinkerspaken förrän bilen står nästan still.

Mats E
BMWCS 3050
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.