AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.235

Lös Oljepump 750 E38

Sida 1 av 2
Cenny
I början av sommaren försvan plötsligt oljetrycket på min 750, tiden att skruva fanns inte då så jag tänkte i stället försöka sälja bilen men tröttnade snabbt på alla oseriösa spekulanter och beslöt mig därför för att behålla bilen tills det fanns tid att ta sig an den.

Så i dag kom äntligen dagen då 750in fick sättas i fokus. Började med den enkla biten, att lossa oljetråget och kolla att kedjan till drivningen av pumpen var hel.

Det första jag såg i tråget var en lös bult, konstaterade snabbt att den var en av de flertalet bultar som håller ihop pumpen. Bara en hade trillat bort men SAMTLIGA var lösa! Drog fast alla skruvar med ett väl avvägt moment, dvs lite på känn. Märkte samtidigt att hela pumpen satt lite lös, vid närmare granskning såg jag att en av de bultar som håller fast pumpen helt saknades varpå jag lossade den svarta skyddsplast som sitter på pumpen framför kedjan. Där bakom låg den saknade bulten som hade krypit in så fint mellan drev och kedja. Drevet var ganska skevt och på kedjan var en länk knäckt. Efter att ha tömt tråget på olja och tittat lite mer nogrant fann jag även en mutter och en bricka, även muttern hemmahörande vid en av oljepumpens pinnbultar och ansvarig för att hålla pumpen på plats.

I tron om att detta var ett fel mer eller mindre helt förbehållet V8orna har jag inte ens haft tanken att kolla efter lösa bultar på min bil. Nu är frågan, är det bara jag som haft otur eller är det fler med V12 som råkat ut för samma sak? Har sökt men inte hittat nåt om det.

Någon som har koll på priset på kejda och drev?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har inte heller hört talas om detta på tolvorna. Jag rekommenderar att du sätter tillbaka alla bultarna på sin ursprungliga plats innan du startar motorn :)
Och friskkedja och drev verkar ju kunna vara nyttigt förstås!
Lycka till!

/Mats J
Cenny
Jo, det hade jag ju tänkt göra.... :)
Scheckheft
Hej
Tyvärr är även M73 drabbat av detta problem! På 7er.com upptäcktes problemet för några år sedan och naturligtvis var det inget som BMW kände till ... .
Så mitt råd till alla 750 ägare: kolla bultarna.

Mvh
Scheckheft
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ojoj, nu blir man lite skraj! Då är det bara för oss alla att börja kolla. Det skulle väl vara perfekt om alla tar och rapporterar allteftersom i denna tråd, oavsett om de är lösa eller ej..!?

Cenny: Hur långt ska din ha gått?

---
Min bil: Länk
Cenny
Min har gått ca 28 000 och det finns inget som tyder på att mätarställningen skulle vara manipulerad på något sätt. Senaste 7 åren har den dessutom gått mycket lugnt med en äldre herre bakom ratten, inte för jag vet om det spelar någon roll för bultarna men lugnare körning borde vara like med mindre vibrationer.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Gäller det även M70?
/Mats J
Scheckheft
Hej
Lite statistik från i fjol på 7er.com vad det gäller bultarna till oljepumpen. Av de som svarat har de flesta, 55%, inte kollat, och 25% hade lösa bultar. 2% har fått skador. Anatal svar: 88. Gäller enbart 750.
Länk

Mvh
Scheckheft
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Du menar alltså att av de som kollat hade 50% lösa bultar!?

Finns det någon info angående årsmodell?

Antar att man måste byta trågpackning om man tar ner tråget..? I övrigt är det inga problem att ta ner det.. något som är ivägen eller så?

---
Cenny
Det är aldrig fel att byta packning. Tråget sitter med ett 20 tal skruvar, inga som helst problem att lyfta ner det. Glöm bara inte tappa ur oljan först:)
Scheckheft
Hej
Johan: tom fler än så, av 31 som faktiskt kontrollerade sina bultar var det 22 st som kunde konstatera lösa bultar, dvs 71%. Lösa bultar har tydligen inget med årsmodellen att göra utan förekommer genom hela produktionsperioden.

Mvh
Scheckheft
Cenny
Kanske är dags att göra en lokal undersökning här på furumet för att få lite statistik. Dvs att alla som kollat postar om de haft löra bultar eller ej samt hur många som haft lösa bultar och fått följdskador.

Hade jag kännt till detta innan så hade jag kollat samma kväll som jag fick hem min bil och så här i efterhand kan man ju konstatera att jag hade sparat en del pengar på det också om jag upptäckt de lösa bultarna i tid. Det är ju faktiskt en väldigt enkel och ganska snabb procedur att kolla om de är lösa eller ej.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Fy fasen, att detta aldrig har uppdagats här på detta forum tidigare (?).
Först tänkte jag att det kanske är lite överdrivet att alla ska börja kolla, men med den statistiken är det ju ett måste! Jag ska då checka nästa gång jag ska byta olja, vilket blir nu i höst (en grön kvar).

Trågpackningen byttes för ett par år sedan... undrar om det är nödvändigt att byta igen..

---
Scheckheft
Hej
Johan, kolla tråden från 2005. Ett understatementt från min sida ;)
Länk
Och visst borde begguiden kompletteras med en varning under 750 avsnittet.

Mvh
Scheckheft
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ytterligare en 750-96 (svärfars) som var inne för oljeservice inför europasemestern. Efter oljeservicen backas bilen ut och och väntar på att få komma in på nytt för att byta en trasig dörrlist. När bilen körs in en andra gång så saknas oljetryck. Olje-tryckskontakten och nivån kontrolleras, men det kommer inte ens olja ur hålet för tryckkontakten när motorn körs runt. Tråget rivs och orsaken uppenbarar sig. Drivkedjan till pumpen är av pga. att en bult lossnat och ramlat ner i plastskyddet runt drevet och knäckt kedjan. Ett flertalet bultar är även lösa på pumpen. Drevet till pumpen samt axel har fått sig en ordentlig smäll och får bytas ut. Vilken jä*la tur att det inte hände med lite högre varv samt nere på kontinenten. Vet inte om detta problem är årsmodellsberoende på M73, men jag hade inte kört en meter utan att kolla om det inte finns dokumenterat. Bilen ovan är en svensksåld 750iL med 18400 mil på mätaren.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Kollade på min före semesterresan två bultar låg i tråget och övriga bultar satt löst. Jäkligt skönt att få det fixat och dessutom slippa ett eventuellt ras hundra mil från hemmet.
Po
39
Power_740i
Äger en Bmw 740i -92
e32
hej kolla bultarna å dra åt dom och andvänd loctite för att minska risken för lösa bult/muttrar. kolla även bultarna på pumpens halvor å dra åt dom. kolla så att kedjan inte är för slak spänn vid behov. frispelet ska vara ca 1cm.
har nyligen kollat på min 740 å det satt löst. ett tecken på lösa bultar är att oljelampan tar lite längre tid på sig att släcka. den ska släckas blixt snappt

// Mettan
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Kan härmed försämra oljepump-statistiken lite till.
Blev lite nervös när jag skulle göra en liten dagstur på >100 mil och oljelampan
börjat blinka lite för ofta på sistone.
Spenderade halva natten under bilen, och mycket riktigt där låg den långa bulten i
botten på oljetråget.
Ingen av de små bultarna hade lossnat, men de satt lite för löst.
En j-a tur att jag hittade det här tipset på autopower, kedjan var så slapp att den nästan
kunde kliva över kuggarna på övre drevet.

/FB
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
måste också ta och kolla hur bultarna ser ut på min 750, går de att ta ner tråget utan att behöva ta bort framvagns delar?
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
måste ta och kolla hur bultarna är på min 750, men går de att ta ner tråget utan att man behöver ta bort nå framvagns delar?
Po
39
Power_740i
Äger en Bmw 740i -92
e32
På min 740 så satt ingenting ivägen bara att lossa tråget. jag kan tippa på att det är samma på 750

//Mettan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.