|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en långmilare och när jag gör det så brukar jag byta lambdasond i förebyggande syfte. Det är onödigt att vänta tills den går sönder, dels för att nogrannheten minskar med tiden (enl. Bosch skall sonden bytas var 16.000:e mil) och dels för att en havererad sensor tvingar bilen in i ett nödprogram som ofta är innebär att bilen går fetare vilket sliter på katalysatorn. Jag var inne på BMW och fick reda på vilken av alla sonder (det sitter 5 st i systemet på en 318 Valvetronic!) som borde bytas. Det är nummer 12 här: Länk Problem: Jag hittar alla sonder i systemet UTOM nr 12. Den finns helt enkelt inte på min bil. Däremot finns den både på BMW:s dator och på realoem.com. Finns det någon guru här som kan förklara varför? Rent logiskt så kan jag fatta att den inte behövs eftersom det sitter två sonder framför de främre katalysatorerna som har hand om ett cylinderpar vardera. Men varför finns den med i sprängskisserna och inte i verkligheten? Det är första gången jag har varit med om det... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.