AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
943

Ang. Turbo och kamaxel

Det är såhär att jag har en 286 gradig Köhler kam i min 325:a och hade tänkt och börja turbo konvetera nu i vinter! Min fråga är den att om man har en vassare kam kan de påverka turbo och allt vad de heter??

MVH Johannes Persson
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ja.

Givietvis påverkas valet av kam när man kör turbo. En motor är en kompromiss. Normalt brukar man ha en "snällare" kam på en turbobil än på en sugmotor. Det beror på att fyllningsgraden kan påverkas av mer än öppningstiderna, dvs turbotrycket. Det går säkert med den kamen du har men om du skall bygga riktigt seriös turbomotor så bör du titta på / kontakta www.pure-pf.com . Där kan du även hitta en massa matnyttig info och kan säkert sälja ett färdigt recept. De kan hjälpa dig med allt från spridare till turbo. Ett experementera själv kan bli dyrt.

Det kostar rätt mycket att bygga en väl fungerande turbomotor, räkna med minst 50 k. om du gör jobbet själv.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Generellt kan man väl säga att kör du med högt komp och lågt laddtryck så kan du ha lite 'vassare' kam, mer tryck och mindre komp så är det bättre med originalkam. Mycket överlappning är inte bra om man har mycket mottryck! Had man dubbla kammar o justerbara drev kan man labba lite med överlappningen.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Dom som har riktigt hög effekt kör med mycket vassa kammar (316 Grader)och stort turbo agg med lite mottryck.Det beror alldeles på hur du vill att karaktären ska vara på motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.