AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.474

Byte av bärarmsbussningar bak

Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
Jag har sökt men hittar inget om det.
Jag tänkte byta bärarmsbussningar bak då mina är helt slut.
nr 2 på bilden (4st) så vet alla vad jag pratar om.
Länk

Hur bökigt är det att ta loss dessa och vad behöver man lossa?
Går det att byta på plats eller behöver man plocka loss drivaxel, bromsslangar m.m. för att ta ut hela bärarmen?
Finns det eftermarknadsbussningar i t.ex. polyurethan att sätta dit?
Behöver man press för att pressa i/ur bussningarna eller räcker det med hammare?

[Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!]
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Jag funderar själv på att byta dessa...och är 99% säker på att du måste av med allt och pressa in bussningen, ungefär samma sak som med länkarmarna i framvagnen.

Hur såg/märkte du att just dessa är slut... krängningshämmarna och pitmanarmarna(nr6) brukar oftast vara dom som går sönder.
Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
Jag har redan bytt pitman, krängningshämmarstagen, silentblocken och ska snart byta de två bakre bussningarna till subframe. sätter du en kofot mellan subframe och bärarmen så ser man ett rejält glapp i bärarmsbussningarna.
sen känns det som att bilen självstyr när man kör över gupp/broskarvar på motorväg.
Blir det samma för dig?

framvagnen ska jag också gå igenom, har köpt bussningar till casterstagen så dom ska bytas någon gång när jag har tid.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Japp, samma sak för mig, bilen spårar väldigt mkt.
Framvagnen har jag redan bytt ut, men bak har jag bara hunnit byta silentblocket...såg också att man kan röra krängningshämmarstagen med handkraft så dom är nog oxå helt slut.

Glöm inte att bärarmsbussningarna ska dras åt när hjulen är i samma läge som då bilen står på marken.
Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
Jasså? det visste jag inte. Måste det vara exakt samma läge eller på ett ungefär? Det borde räcka om man sätter en domkraft under hjulnavet och hissar i.sf.
Får väl åka och beställa ett gäng bussningar så kan man börja sen.

Jag bytte hjälpstyrarmens bussning förra veckan, oj vilken skillnad! och den gamla såg inte ens sliten ut. helt plötsligt behövde man knappt hålla handen på ratten i motorvägsfart.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Gör en avdragare av ett rör som precis går utanpå bussningen och är ngt längre än bussningen samt en bricka med samma ytterdiameter som bussningen och en bricka som har ngt större dia än röret sedan drar du en gängstång av samma dimension som bussningens bult igenom dessa två och drar ihop med 2st muttrar så åker bussningen ur och det borde gå att göra med länkarmen på plats endast lossad i fästena såpass att du kommer åt bussningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.