|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag har tidigare fått bakfjädrarna utbytta på goodwill pga att de hade gått av. Nu hade jag bilen inne för en hjulinställning hos NB Gummi men de kunde då inte få till rätt camber bak. Det gick max att ställa 0.7( //----\\ ) och BMWs egna rekommendationer är mellan 1.5 till 2.1. Bilen är inte skadad, ramsned eller liknande och allt på bilen är BMW-orginal. Har någon mer här erfarenhet av detta, det borde vara flera som fått sina fjädrar bytta? | |
| Lyfter här då det fortfarande är aktuellt.. | |
|
Jag vet inte vad det kan bero på. Dock så kan jag konstatera att när jag sänker bakvagnen på min e36 M3 (har coil over monterat) så ökar den negativa cambern. 10mm gjorde ändring från -1,0 till -1,8. Med det resonemanget - står din bakvagn extra högt efter bytet av fjädrar? Kanske du kan mäta mot liknande bil. Om det skiljer 10-15 mm så kanske teorin är riktig. Fel fjäderkonstant på de nya fjädrarna? För höga? Fel monterade? PeO. |
|
|
PeOR, tack för tipsen. Du har helt rätt att cambern förändras när bilen sitter lägre. Problemet är att BMW har nyligen kollat att fjädrarna är rätt, rätt monterade, rätt höjd osv. Har däremot beställt nya ställskruvar och muttrar, enligt BMW själva ska dessa bytas ut vid justering men det kom man på när jag hämtade bilen efter senaste kontrollen. Sen ville de ha betalt trots att de inte åtgärdat problemet, men det kunde dom glömma. För övrigt vill BMW ha 2700 för en fyrhjulsinställning, vilket skämt. Tar inte mer än en timme att göra. Jag hoppas nu på att de nya ställskruvarna har en vidare inställningsmån och att det då går att nå rätt camber. Annars vet jag inte hur jag ska lösa detta med orginalgrejer. Överraskande är dock BMWs ovilja att hjälpa till med detta, de anser inte att cambern ska justeras efter fjäderbyte. Och varför det då omöjligt att nu ställa in rätt camber kan de inte svara på. |
|
|
Är inte 1,5 till 2,1 grader väldigt mycket även fast vi talar M bil? / Mvh Jimmy |
|
|
M3_E46_POWER: Det låter som du är pedant. Det finns en Doktor Per på Bil&Motorteknik. Han har själv åkt långlopp på bana i många år och meckar åt andra raceåkare. Jag har sett någon bil från rejsa.nu där emellanåt. Han har hjälpt mig renovera min banoptimerade BMW 850, prisjämför 4-hjulsinställningen med honom. BMWs låter dyr. Slå han en signal på måndag eftermiddag(mån morgon=fett med kunder som inte har något hem:)) 087110687. Lycka till! Asken |
|
|
T39m: Njae, det tycker jag inte. Men "Hur långt är ett snöre?", beror vad du jämför med. Asken: Pedant, ja kanske. Men faktum är att jag bara vill ha bilen inställd som BMW-ingenjörerna har specat den. Och det lär finnas en orsak till att de valt just detta spann. Jag upplever också att det kunde göra gott med lite mer camber men om jag kommer att märka skillnad kan jag ju inte svära på innan jag provat. Men min erfarenhet säger mig att hjulinställningar, även någon enstaka grad + eller -, verkligen gör skillnad på lite mer fokuserade bilar. Tack för tipset på Doktor Per, ska göra ett sista försök i eftermiddag med de nya ställskruvarna. |
|
|
Nu har jag med NB Gummis hjälp försökt justera igen med de nya justeringskruvarna jag fick köpa av BMW. Ingen skillnad naturligtvis. Inte ens när man sitter och gungar i bakluckan (ser roligt ut ja ;-) kan man nå mer än 1,2 i camber i kompressionen. Jag tror att utbytesfjädrarna är styvare är orginal och BMW underlåter sig att göra eventuella andra justeringar för att nå rätt camber, det skulle förmodligen bli för dyrt för dom. Är det verkligen ingen här på forumet som bytt till nya orginalfjädrar? Skulle vara väldigt intressant att titta/jämföra bilarnas höjd för att se om det verkligen är "rätt" som BMW påstår. Alternativt någon med ursprungliga orginalfjädrar med inte för många mil på mätaren för en liknande jämförelse. EFTERLYSES härmed! |
|
| enligt tillverkaren rekomendationer så ska du ha full tank 68/70kg ivardera säte fram och 68/70kg i baksätet och tror det var ca 14kg bagage luckan, kan diffa lite på vikterna kommer inte i håg exakt nu e lite morgon trött, vi lägger alltid sandsäckar som ballast enligt rekomendation för att just kunna juster camber mm. dom flesta hoppar över detta jätte jobb. det går inte att få rätt värden annars, jag har provat på skoj med båda delar och utan vikt så har man precis deras problem. | |
|
VBC, Tack för informationen. Jo, viktangivelserna har vi tagit hänsyn till med folk i bilen och som sagt även i bagageutrymmet. |
|
|
Hade samma problem när jag byttade bakfjädrar i våras (båda av). Så vitt jag kunde se så går det inte att justera camber mer på originalupphängningen så jag bytte ut camberstaget till ett mer justerbart. Se fotoalbumet Länk |
|
|
M3Carbon Härligt(?) att det inte bara var min bil.... Hm, kanske skulle vara en idé. Var köpte du dom? Kunde inte hitta tillverkare eller namn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.