AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.139

Rekomenderad olja för 320?

Hej

Kommer köpa min 320 här om ett par dagar, och tänkte bara fråga, ska jag ha nån särskild olja till denna bil? jag har kört med nån helsyntet i min gamla 318 E36 ,men nu när jag har lite nyare bil kan det ju vara värt att investera i rätt sorts olja från start.

Vad rekomenderas?

Mvh
Johnny
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Va är de för 320 du ska köpa då? e46?
I vilket fall så passar en helsyntet av tex 5w-40 lr 5w-30 utmärkt.
Märket på oljan har ingen betydelse,utan vilken klassning de är på den.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bäst ekonomi i förhållande till kvalitet får du med Biltemas 5W40 olja och BMW original Oljefilter.

__
Bilblogg:
Länk
Japp det är en e46, en -01.
Jag kör 5w-40 idag så då kör jag vidare på den :)

Tack för tipset mugge
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag trodde att du körde en något äldre bil.

Biltema oljan (5W40) är ingen dålig olja, den har API klassningen SL/CF och ACEA A3/B3/B4, däremot saknar den BMW LL klassning, något som M54 motorn kräver.

Tänk bara på att du måste byta oljan var 1500 mil och inte enligt SI-enhetens rekommendationer om du kör med Biltema oljan i en så pass ny bil.

Vill du kunna hålla dig till SI-enhetens rekommendationer, föreslår jag att du byter till en något bättre olja, t.ex. Valvoline Synpower.

Som sagt tidigare, använd så bra oljefilter som möjligt.

__
Bilblogg:
Länk
Är inte helt inläst på allt än men förmodar att M54 motorn sitter i den jag ska köpa :).

Får väl glida in till OK och köpa upp mig på nån vettig olja, man vill ju att den nya bettan ska må bra.

Kör alltid bmw orginal oljefilter när jag byter olja.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja en 320 -01 har en M54B22 motor och då behöver du en olja som uppfyller kraven för API SL/CF & ACEA A3/B3/B4 och som är BMW Long Life klassad.

Välj den syntet olja inte tjockare än 5W40 som uppfyller kraven ovan och som kostar minst så blir det bra ur alla aspekter.

Skulle du köra med biltema oljan som uppfyller alla krav utom BMW LL så kommer även det att bli bra, bara det att du får byta oljan efter 1500 mil istället för 2500 mil som SI-enheten rekommenderar.

__
Bilblogg:
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Mugge jobbar du på Biltema?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det var väl negativt att köpa på Biltema och måsta byta redan efter 1500 mil i stället för först vid 2500 mil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hmm, det kanske låter som att jag starkt förespråkar Biltema oljan, vilket inte är meningen i så fall. Jag kanske kan tillägga att jag själv inte hade valt Biltema, utan Valvoline Synpower till en bil som kräver longlifeklassad olja, som t.ex. trådskaparens 320.

Sedan kan man alltid byta oljan tätare än vad SI rekommenderar. Täta oljebyten är en billig motorfärsäkring.

Vad jag vill framhäva med mina inlägg i tråden, är att man ska hålla sig till klassningarna när man väljer olja.

Daniel F,
Nej det gör jag inte, läs mer i min profil.

__
Bilblogg:
Länk
Tack för infon alla :)
Mi
18
Mich
318d Touring -09
Har en 320 -02 som dragit olja men vid senaste service bytte jag olja från longlife till castrol tws motorsport, oljan som används i m bilarna på inrådan av lindholms bil i Umeå. Bilen tar nu ingen olja och ryker mindre. Den är lite dyrare men det blir billigare i längden.

Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.