|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530 -01 som gått 14000 mil blåröker då jag trampar på och sen då jag släpper gasen kommer det ingen blårök, men sen då man ger lite gas igen kommer det en poff av blårök igen är det nån som har någon ide? (o.b.s. den blåryker inte vid lungn å fin körning utan det är då man ansträngt motorn) | |
|
Är du riktigt säker på att det är blårök som kommer ur avgassystemet. Annars kan det vara kondensvatten som finns kvar i avgassystemet som förbränns vid kratfigt gaspådrag. Prova genom att köra drivlinan riktigt genomvarm. Alltså inte ett par km, utan flertal mil så att den blir genomvarm. Prova sedan med samma procedur. Finns kraftig rökutveckling kvar från avgassystemet, är det troligtvis inte kondens. Är rökutveckligen borta, kan man tänka sig att kondensvatten varit boven. Vet ej med säkerhet, men hade själv problem med rykande avgaser/ förångat vatten, innan jag körde drivlinan genomvarm. NN/ |
|
|
Om röken verkligen blå, kommer olja på något sätt in i förbränningsrummen. Ev. kan vevhusventilationen vara igenproppad och olja sugs in via vacuumslangen, pos.6:Länk Ta loss den och se om den är oljig inuti. Du kan även tillfälligt köra med den botkopplad från insuget och med hålet i insugningsröret pluggat och prova om röken upphör. I övrigt kan tänkas ventiltätningar, men då brukar det ryka vid gassläpp. Drar den onormalt mycket olja? Inga varningslampor? AE |
|
|
ja jag är säker på att röken är blå.den vill ha ca.1 liter/200 mil.har hört talas om nåt insugsmembran på 540 finns detta även på 530 motorn?finns det nåt sätt att kolla ventiltätningarna och i såfall går det att byta dom utan att lyfta toppen |
|
|
Har letat lite på realoem efter det berömda insugningsmembranet, men inte hittat det. Jag känner inte till något på 6-orna, men det lämnar jag öppet tills någon med mer kunskap om detta kan berätta hur det ligger till. Tror inte på ventiltätningarna i första hand. På vissa bilar kan man byta dessa genom att trycksätta aktuell cylinder med tryckluft via en adapter i tändstiftshålet. Trycket håller då ventilerna stängda medan man demonterar knaster, ventilfjädrar och tätningar. Kamaxlarna och kamdrivningen måste demonteras, så det är ingen direkt liten operation i vilket fall. AE |
|
|
Glömde visst länken med ventiltätningen pos.5 som jag tänkte bifoga:Länk AE |
|
| är det en bensinare eller diesel? | |
|
det är en bensinare. |
|
| Jag har problem med min motor också har du hittat någon lösning? | |
|
Bosse på Bayerische kan säkert fixa det där. Min gissning är insugningsmembranet eller korta körsträckor och dags att byta olja i förtid. Är bilen import eller svensksåld? Ett Bilstein Engine Flush spolar annars rent motorn inuti så den blir som ny och slipper all gegga som kan ha lagrats. Mvh Asken |
|
| Är helt 100 på att det är insugsmembranet.. har bytt på min.. | |
|
Men en 530 -01 är väl e sexa!? Och den har väl inget membran som kan gå sönder eller? |
|
|
Om bilen blåryker under dessa förhållande kommer oljan via topplocket. På sjuttiotalets BMW var detta "standard" efter 10-15 kmil och berodde på slitna ventiltätningar. Billiga delar men dyra att byta. Förhoppningsvis har du en billigare lösning av de redan lämnade tipsen. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Transocean |
Det är nog kolvringarna som tackat för sig. Dyrt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.