AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.023

Byte av bakaxelbalk, svårt?

Hej! nu är det så att igår gick bakaxelbalken på min 316 E30 -86:a av på vänster sida p.g.a rost, och jag undrar nu hur svårt är det att byta balken och hur skall man gå till väga/vad skall man tänka på? är det helst lönt att byta? tänkte köpa ny på skroten.

Vore tacksam för hjälp.
MvH. Tomas
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I princip är det väldigt enkelt att ta ner hela bakvagnen och byta balk, iaf när bilen var ny, men när allt är fastrostat kan det kräva många timmars svordomar innan du har den borta.
Okej, har sett att det är mycket rost på alla bultar o.dyl. Kan man klara att byta den med hjälp av domkraft och pallbockar, eller måste man ha tillgång till en garagelyft? Och hur är kardanaxeln fäst vid bakaxeln, för man måste väl ha loss den ?

MvH.Tomas
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det går med domkraft och pallbockar, men man behöver hjälp av en polare eller två när den ska hissas ner/upp.

Kardan lossar du vid bakaxelklumpen, det sitter 4 muttrar där, sen lossar du stora muttern som mitt på kardan bakom stödlagret, då går den att skjuta ihop.

Största problemet brukar vara att bussningarna längst ut på balken (silentblocken) har fastnat i karossen, aluminiumbiten i bussningen går in i en hålighet i karossen. Sjäva skruven genom bussningen kan du slå ut, lyft ur baksätet så kommer dom upp där ur 2 hål när du slår upp dom.
Tack så mycket för hjälpen, skall börja på med arbetet någon dag då jag har tid, ork, och ny balk. Hoppas bara att allt inte har rostat ihop totalt.

mvh.Tomas
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Ett par kommentarer bara... bultarna till silentblocken är som sagt "bara" att slå uppåt... dock så kan det vara så att det sitter karosserikitt i hålen som bara fjädrar när du slår... försök borra/peta ur så mycket du kan om det är så!
Sen behöver man inte vara 2 som hjälps åt.. är du någorlunda välbyggd så fixar du det själv med hjälp av en domkraft..

Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.