AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.368

Bilen rullar inte när man trycker på gasen.

s_
11
s_jimmie
730iA -92
Hej. Va ute och åkte med min kompis i min 730iA -92.
Vi skulle köra ut på en landsväg, medans vi kör så
trycker han ner gasen lite till och den hörs som ett dunk
och gasen slutar ge när man trycker på pedalen.

Så jag undrar vad ni tror kan vara fel?

Motorn startar o så men när man sätter den i D och trycker
på gasen så låter motorn bara men den rullar inte.
Kan trycka på M o sätta den i 1 men inget händer där heller.
Backen funkade inte heller.

tacksam för snabbt svar.
Såhär skrev en annan kille om problemet i ett av forumen här. Jag har haft samma problem med två bilar. De är byte av automatlåda man får göra. Roligt men sant.

"Tyvärr är min gissning är att detta faller under den kända servicebulletinen 24 01 91 (3196) från juni 1991 mao A kopplingen är slut. Om man tex vid avgastest, fyllning av AC eller luftning av kylsystemet varvar motorn i P-läge finns risk för havererad växellåda.

Drabbade bilar: alla BMW bilar årsmodell 84-86 med 4HP22, 635csi-87 samt 735i och L7 e32.

För att motverka växellådshaveri vid varvning under längre tid i P läge måste man på berörda modeller ovan först stänga av motorn i minst 30 sek och sedan starta motorn i P-läge. Utan att föra spaken från P läge får man nu varva motorn i max 2000 rpm under max 90 sek innan motorn måste stängas av igen under minst 30 sek. Om man låter motorn gå längre och/eller varvar mer är det risk för havererad A koppling i växellådan dvs framåtväxlarna lägger av men backen funkar.

Detta är den största barnsjukdomen på 4HP22 och det är alltså ett konstruktionsfel. Tätningsringen på ingående axeln är felkonstruerad så att tryck från konvertern läcker in till A-kopplingen som aktiveras lätt och ligger på och slirar i P och N-läge med följden att A kopplingen slits ut i förtid.

Erfarenheten säger att kopplingens dödsstöt nästan alltid kommer efter att man stått i P läge en längre tid och varvat motorn som man gör vid avgastest etc. Bulletinen brukar därför kallas "avgastestbulletinen".

kolla etk så du får rätt låda, du har 8 stift. "

...grattis...vi sitter i samma båt.
s_
11
s_jimmie
730iA -92
så det du säger är att växellådan har rasat? det va ju riktigt dåliga nyheter.
har haft bilen i knappt 2 veckor. fick den när min farsa gick bort för, ja, knappt 2 veckor sen.
s_
11
s_jimmie
730iA -92
hittar ingen edit knapp..
men hur vet jag vilken automalåda som passar? 6 eller 8 stifts?
hitta två på skroten... en 730 från 88 med 6 stift
och en 750 från 88 med 8 stift
Ma
213
Matte78
730iA -90
Har du V8 eller R6:a .
Om du har R6 ska du ha lådan från en R6 3,0 eller 3,5 .

Mvh Mattias .

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Har inte L7 E32 4HP24 lådan? Dock stämmer detta meddelande väldigt väl in på flera av rasen jag haft på mina Hp24:or...

MVH Robban B
Okey nu var de ju fel årsmodell och så. Men faktum är att de är många BMW som har byta automatlådor i sina annonser på blocket. Väldigt tråkigt :(
s_
11
s_jimmie
730iA -92
Jag har en R6.a
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Jag har inte hört att detta problem är vanligt förekommande på just ZF4HP22 lådan som bl.a. sitter i min 735:a....däremot så har jag fått veta från en välkänd automatlåderenoverare här i mina hemtrakter(han håller till i Burträsk) att just min låda har ett "litet smörjproblem" som gjorde att det "skvättes i" en smörjoljetillsats när oljan+silen byttes i lådan min..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rättning>>>ZF4HP22 EH heter lådan mera exakt som jag har :)

Mvh Janne.
EH är lådan som har elektronisk styrning. Den med olika körprgram. Förmodligen har han en sådan i sin E32 med R6
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,han har tydligen en EH låda i sin 730 M30....men det var ändå vanligare med en låda utan elektronisk styrning i 730 M30 än det var till 735...
Har sett faktiskt ett par lådor utan körprogram i 730 M30..

Vet inte ens om det fanns lådor utan EH till 735:orna :/

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.