|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
kilroy |
En sån här tråd blir ju ganska ointressant eftersom många har ett personligt perspektiv på frågeställningen... "Min pappa bla bla..." "Min moster bla bla..." "Igår såg en 70-årig gubbe bla bla..." För att skapa sig en rättvis bild måste man naturligtvis titta på hela populationen i ett ålderssegment. Tätare syn- och hörseltest då man passerat 70 verkar dock rimligt. Personligen har stött på betydligt fler yngre än äldre bilister som inte borde ha körkort. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag förespråkar regelbundna körkortsprov för samtliga (både teoretiskt och praktiskt test). Skulle man endast införa testerna för en viss åldersgrupp skulle det definitivt inte vara de äldre förarna. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
andpa: Jag vill inte påstå att jag kör bra... det är upp till andra att avgöra. dock så har jag den inställningen att den som tror han kan köra bil har mycket kvar att lära... varje situation som jag hamnar i som är ny för mig så tänker man efter vad som kunde ha hänt om man handlat annorlunda. Jag har absolut inte brist på erfarenhet vad det gäller bilkörning har kört ca:200 000 mil på 20 år som yrkeschaufför. Men fortfarande så lär man sig mer varje gång man sätter sig i bilen. Den här diskutionen kan ju jämnföras lite med flyget... där måste du logga vissa timmar varje år för att behålla behörigheten, det kunde ju vara nåt för vägtrafiken också... ps.Håller definitivt med jesperado ! ds Janne |
|
|
Det viktigaste är ju om det finns olycksstatistik sett i relation till ålder och olyckor. Det finns förstås, men har någon här kunskap om detta? |
|
|
Som exempel är dödade personbilsförare 18-19år exakt samma som 65-74år, nämligen 11 st. Sedan är gruppen 20-24 ungefär samma som 75-99, 26 st mot 30 st. För skadade är den yngre gruppen än mer överrepresenterad. Här är oerhörda mängder statistik. Länk |
|
|
Skulle vilja flika in lite tankar kring detta när vi ändå är på G. Yngre har i regel bra reflexer inte så mycket rutin och en hel del övermod. Deras olyckor sker med dessa ingredienser som bakgrund. Äldre tror jag tar det försiktigare och försiktigare ju svårare det blir för dem att köra bil. Till sist har vi gubben/ tanten som står och backar mot din bil på parkeringen utan att se att den står där (mycket långsamt då) Som missar att ta en refug på rätt sida... osv osv. Följdaktligen tror jag äldre också gör en hel del mindre skador som kostar mycket, tror även de orsakar många "nära allvarliga" skador. Dvs de kör rakt mot folk på fel sida, prejar av folk från vägen osv. Det är just detta som gör att folk blir lite skrajja, en ung förare som kör skiten ur sin bil vet man lite var man har. Äldre som blir påkörda bakifrån i ytterfilen på motorvägen eller som kör in i rondellen till vänsten (för att han skulle ju till vänster i T korsningen) vet man ju inte riktigt vad de kan hitta på. Har varit i kontakt med en hel del äldre förare, som i regel är trevliga människor som ofta vill väl. Men som inte borde kört bil sedan många år tillbaka. Ofta så vill man ju inte släppa ifrån sig ngt som gör livet friare bekvämare som ung heller. Att erkänna att man borde sluta köra bil är nog också en svår insikt och ett stort steg när man blir äldre om man kört hela livet. Börja åka färdtjänst, buss tjata på anhöriga... inte kul. Tänk er hur hemskt det skulle vara att lägga BMW nycklarna på hyllan. Låter som de i Finnland trots allt inte är så dumma som man kan tro. Gör gärna en uppflygning för min BMW när det är dags om sisådär 35-40år. -Phil |
|
|
"Att erkänna att man borde sluta köra bil är nog också en svår insikt och ett stort steg när man blir äldre om man kört hela livet." Stämmer absolut, men lika svårt är det nog för yngre att erkänna att dom faktiskt är rätt dåliga på att köra bil och defintivt sämre än genomsnittet. |
|
| Lägg märke till en sak när det uppstår något oväntat i trafiken. Föraren av den som orsakar detta oväntade är 99 gånger av 100 antingen en gubbe med hatt, en kvinna eller en ung snubbe med bakåtvänd keps. | |
|
kilroy: Varför blir/blev det ointressant? Mvh |
|
|
Lundberg, det var ju en bra precision av orosmakarna i trafiken. Ca 60% av alla trafikanter är alltså den grupp som ställer till det? Förresten, var kan man ta del av studien detta grundas på? Ska man titta på statistik så är det ju så att män mellan 20 och 54 är de som sticker ut som mest olycksdrabbade, de står för ca 40% av alla olyckor. Nu ska man ju så klart ha i åtanke att det är denna grupp som antagligen kör mest bil, men de är på intet sätt underrepressenterade i olyckor, varför det vore lika lämpligt att ha periodiska prov även för dessa. |
|
|
bewing77, kolla här. Länk Länk |
|
|
Äldre är jag helt med på, så även småglin med 3 månader färskt körkort. Däremot tycker jag inte att en artikel av Collin som tar upp fem exempel på kvinnor han har sett göra något korkat i trafiken är en direkt tillförlitlig studie. Samtliga de exemplen han tar upp (utom det första, om jag tolkar det rätt att hon verkligen har täckt alla rutor, det har jag aldrig sett) är saker jag ofta ser både män och kvinnor göra, så jag vet inte riktigt vad han försöker visa med de exemplen. Kan ta ett par exempel själv: * Tiotalet bilar, alla körda av män i 35-årsåldern körde om hela kön vid ett vägarbete och tängde sig med bestämdhet in längst fram i kön, vilket orsakade tvärbromsning för säkert 100 bilar i kön. * Man i 50-årsåldern i en Saab 9-5, pratandes i mobiltelefon, svänger ut i min fil ca 3 meter framför mig, utan att varken titta eller ge signal. Tur att min bromsar var bra. * Man, ca 30, i en Volvo V70 chansar och kör mot gult/rött så sent att jag måste tvärbromsa för att inte få honom i sidan (jag skulle göra en vänstersväng). * Medelålders man i en Mercedes E-klass vet inte var han ska och bestämmer sig därför för att köra mitt mellan de två filerna och för säkerhets skull hålla 45 km/ på 70-sträckan. Medelålders man i en Lexus håller konstant 15 km/h under hastighetsgränsen på både 70- och 90-stäckor i 2,5 mil, utom på de få ställen där man skulle kunna ha kört om, där han trampar gasen i botten. Det värsta av allt är att detta inte bara har hänt, utan att det hände på samma dag, nämligen igår. Vad försöker jag bevisa med detta? Det enkla faktum att det finns idioter i trafiken av alla kön och åldrar och att ett par exempel inte bevisar ett skit. |
|
|
OK, då är vi överens om gamlingarna och glinen. Collin har utvecklat sitt tänkande kring kvinnor och trafik i ett annat reportage som jag inte hittade. Där hade han med lite siffror och annat. Inte ofta jag håller med Collin, men här träffade han klockrent rätt. Kvinnor kör inte bil, de åker bil. Och det är klart att det är fler män inblandade i olyckor, det är ju till 95% som bilarna framförs av män. Alltså, se upp för: Gamlingar Ynglingar kärringar Och tror ni mig inte, börja studera vilka som sitter i bilarna när det händer något "oförutsett" i trafiken. Kan vara PRECIS vad som helst, men nog sjutton är det i 99% av fallen någon av ovanstående grupp som är inblandad. Jag lovar :-) |
|
|
Som Kilroy indikerade kan vad som helst bevisas genom anekdotiskt material. Studier med relevans sker med hjälp av större populationer och inte enstaka upplevelser som av olika anledningar kan vara missvisande. Exempelvis genom att avgränsa grupper som ska undersökas enligt åldersintervall och ställa olyckor i relation till årlig körsträcka och populationsandel som kör bil. Jag har nog sett människor i alla åldersintervall och av båda kön begå fel och kan inte med säkerhet säga vilka som sköter sig sämst i trafiken. Till och med jag som äger en BMW och därmed tydligen per definition är en överlägsen förare har begått misstag och lär även i fortsättningen begå misstag som tex att missa skyltar och emellanåt vara ouppmärksam i största allmänhet. Tur att mina medtrafikanter (som kör alla möjliga modeller) är sådana skickliga förare att jag aldrig drabbats av någon olycka. :) Mvh Mikael |
|
kilroy |
*rob_t_j72 Precis av det skälet som "mikaelodoris" anför. Collins alster från 2003 är ett pinsamt exempel på dålig journalistik. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Att 95% av alla i trafiken skulle vara män är väl en tämligen grov överdrift. Jag pendlar 8,5 mil om dagen och jag tycker att det är ganska jämn fördelning mellan könen. Men det kanske bara gäller på vägen mellan Glumslöv och Lund ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.