AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.498

Inför test för förare äldre än 70

Sida 1 av 2
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Höll nyss på att smälla in bakifrån i en gubbe som slickade 2 filer samtidigt. Klassiskt "klammra sig fast vid ratten, munnen öppen, titta rakt fram vem tutar på mig, jag har inte kollat i backspegeln sedan vänstertrafiken, ignorera och köra in mot mitten ännu mer"

Varför har vi inte ett enkelt test där man varannat år får "köra upp" så man slipper dessa förare? Kanske kan behövas på yngre också men inte dem som diskuteras i denna topic.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med dig snajdaren...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Skulle räcka med ett syntest och en läkarundersökning, säg vart tredje år efter 65. På så vis skulle vi få bort många farliga bilister.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja efter 65år kan de testas med några års mellanrum..

Egentligen skulle alla kunna testas med tio års mellanrum, alla som kört bil i tio år ska klara en uppkörning utan förberedelse så att man får offra två timmar och kanske 500kr vart tionde år tycker jag det kan vara värt.

Mvh Johan
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Här i Finland har vi läkargranskningar och uppkörningar för äldre bilister.
Har inte direkt några fakta i huvet om saken men jag vet att morfar har hamnat att köra upp ett par ggr samt några läkarbesök.
Märkligt att inte Sverige har det också..?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
65? de tycker jag är för högt,max 60 sen skulle de testas.
Ofta de tror att de är ensamma på vägarna,blinkar o svänger men oj då var de nån bakom trots allt (backspeglar!!! ffs)
Retar mig nått grymmt,bättre att kolla bak o sen svänga ifall inte nån är där änn att bara blinka o svänga!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med, inför test på äldre förare. De gånger jag åkt med min numera X-svärfar har jag känt mig nära döden. Rent idiotiskt att dessa gamlingar ska få trafikera vägarna bara för att de tog körkort för 50 år sedan.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
När det gäller tunga körkort så finns det redan i sverige.... läkarintyg vart 5 år efter 45 år fyllda...
det borde ju inte vara så svårt att införa på a och b kort oxå...
men det kanske skulle kosta så mycket att dom får dra in några kameror!

Kan ju berätta om min far som fick diabetes och vart nästan blind av det.... läkaren missade att rapportera det till länstyret och när det vart dags för läkarintyget så lämnade han helt enkelt bara tillbaka den tunga behörigheten, Och kunde följaktligen behålla AB kortet.... till pappas försvar så körde han aldrig bil men var nöjd över att ha "lurat" systemet.

Janne

ic
124
icke
318is -90
läkarundersökning räcker inte.. det är körkunskaperna det är brist på. Man råkar ju ut för en varje dag.. kör i 60 på påfarten till motorvägen, kör inte i filen, byter fil utan att kolla.. känner igen allt ni skriver!

Uppkörning vart tredje år för alla bilister säger jag. Inte bara över 65. Jag kör ju som en idiot ibland.. men jag vet ju åtminstånde hur man "ska" köra till skillnad från många andra...

Sedan har jag mångar polare som tagit körkort och sedan aldrig kört bil. Dom är lika farliga dom.. nej, uppkörning vart tredje år för alla vore det bästa.
Så fort manliga bilförare får på sig en "Gubbakeps", typ Kangol, så ska dom elimineras från förarsätet.

Besökte Bayern i somras. På väg ner i backen från slottet Neuschwanstein (vi gick), möter vi en Toyota Avensis. Eftersom man endast kan åka upp den vägen med hästskjuts så undrar man vilka pundare som kör upp...

Bilen har svenska plåtar och två fabröder som är någonstans mellan 70 och döden sitter i cock pit och spakar.

Förutom ett sjukt högt motorvarv så luktade det lite bränt redan före de körde förbi oss. Efter att de kört förbi så så vi hur det rök (en hel del) från under bilen.
Antar att de låg på 2 eller 3:ans växel och slirade på kopplingen för att undvika motorstopp. Det luktade bränd koppling i ca 10 minuter efter de passerat.
Undrar hur de tog sig från södra tyskland och hem?

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag blir lika trött varje gång denna diskussion kommer upp,

Ingen skriver trådar om alla rattfyllon som kör runt på våra vägar, det kör runt folk som är fulla varje dag. 1000-tals personer.

Dessa element i trafiken är MYCKET farligare än en gammal gubbe eller tant som kör taskigt.

VARFÖR upprörs bara jag av dessa rattfyllon??

Mats
BMW CS #5847
t80196 - Jag tror ingen missar att vi har alldeles för många rattfulla i trafiken idag. Men det är inte det som diskuteras just här.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
t80196, problemet är om man är halv blind och halv döv men har körkort får man köra lagligt ändå! Alla vet om fyllon, och alla håller med dig om att dessa också ska stoppas till varje pris!

M3 E30Länk
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tycker personligen att det inte bara ska gälla äldre människor, det finns många yngre som kör väldigt sällan och följdaktligen väldigt dåligt. Man borde helt enkelt ha ett enklare körkortsprov varje gång körkortet ska förnyas. Inte ett "full on" körkortsprov som när man var 18, då man då verkligen ska kunna allt för att kompensera för sin brist på erfarenhet, men åtminstone något prov.
Även jag anser att det inte finns några skäl till att undersöka just äldre. Utför ett prov, resp. en undersökning av alla förare med vissa intervall tex. varje 10 år. Vidare vore det rimligt att använda sig av kortare intervall efter tex 70 år.

Mvh
Mikael
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Körprov om man inte ägt en bil på x antal år? Förutsatt att man inte kan uppvisa intyg på att man kört i tjänsten eller liknande.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Ser inte varför det ska göras undantag, att man äger en bil är ju inte heller en garant för att man kör bra. Tycker mycket väl man kan ha ett mindre prov för alla vart tionde år.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det är nog inte så rätt att generalisera. Som några skriver är det ju förmågan att köra som ska testas. Jag menar en 70åring som kör 1500 mil om året kör antagligen bättre än en 40-åring som bara kört 10 mil sen körkortet togs för 20 år sedan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
VillaRosa:

Tyvärr kan jag intyga att min far borde ha blivit av med kortet mycket tidigare än som skedde, han har ägt någon slags bil hela sitt liv men kunde få riktiga hjärnsläpp ibland. Han körde 1000-1500 mil om året men skapade fler och fler egna regler ju äldre han blev...

Han inbillade sig ofta hur snabb och bra hans bil (Citroen Visa -84) var och kunde göra livsfarliga omkörningar på kurviga 70-vägar parat med vänsterfilkörning i 80-90 på E4 och krypkörning på lokala 50- vägar... Hans bil har en totalslut koppling sedan 2 år, det går att smyga upp den i motorvägsfart om det är nedförsbacke.

Alla äldre är ju förstås inte lika extrema som min far, men generellt är det nog så att ju äldre man blir desto svårare blir det att hänga med i trafiken.

Jag är däremot också anhängare av idén med återkommande prov, exempelvis vid förnyelse av körkort. Men proven borde komma tätare efter 65 års ålder.

Mvh
an
126
andpa
525iA-04
Det här var en väldigt ensidig diskussion. Jag tycker inte att 70-åringar kör sämre än andra utan oftast kör de lugnt, tryggt och bra. 85-åringar däremot kör inte så bra. I Sthlm kör taxi väldigt slarvigt oavsett om föraren är 25 eller 60.

Lite oroväckande att alla här på forumet tycker att de kör så bra (gäller ej bara denna tråd)::)
PP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.