|
|
|
|---|---|
| Så nu undrar jag hur man vet att man har hittat en bra jord?!?!?!?! | |
|
Det bästa är om du kan jorda alla bilstereokomponenter i samma jordpunkt. Då är risken mindre för störningar. Om allt fungerar som det ska och du inte har störningar i ljudet har du nog bra jord. Mvh |
|
jeppe_L |
var e den punkten då? |
|
En väl vald punkt i chassit där du får bra kontakt med plåten (plåtrent), kan ansluta alla apparaterna (tillräckligt grovt hål/bult el motsv, en punkt som sitter bra skyddad mot rost etc. Det viktigaste är inte var utan att du jordar allt på ett ställe. Mvh |
|
|
det som johan b sa håller inte jag med "Det viktigaste är inte var utan att du jordar allt på ett ställe." hittar du en dålig jord punkt så kan du få störningar i alla högtalare. du behöver en multimeter som mäter ohm sen ska du mäta mellan minus polen på batteriet och den tilltänkta jord punkten motståndet där ska vara 0 ohm kom ihåg att koppla av jordsladen på batteriet för att vara säker att du inte ska förstöra något allt detta hittar du i bla "bilstereo i praktiken" av stoffe på streetsound eller kolla i bilstereotidningen |
|
|
Håller inte med riktigt. Om du mäter mellan minuspolen på batteriet och den tilltänkta jordpunkten med jordkabeln avlyft hur mäter du då? Vanlig multimeter mäter inte tillförlitligt under sådär 2-3 ohm, de egna mätkablarna t.ex har kanske nån halv ohm eller så. Att mäta så lågohmigt som man vill göra här kräver annat instrument. Gemensam jordpunkt är helt rätt, gärna direkt på batterianslutningen. Tyvärr svårt när huvudenheten redan är installerad och jordad på sitt ställe i bilen. FP |
|
|
Jag håller med folke. Anslut DIREKT till batteriet ! :-D Rob 323Ci |
|
|
det jag skrev kom direkt i från bilstereotidningen har jag fel så har dom fel och det tror jag knappast.. |
|
|
Varför skulle dom inte kunna ha fel? Skulle kunna räkna upp ett antal tidningar som skriver mest dravel. Får bli en annan gång. MVH FP |
|
|
Bara en parantes. Man brukar i bilstereosammanhang försöka hålla nere allt vad kabellängd heter. Om man kan jorda närmare steget är detta bra, se dock till att steget i sig inte skruvas rakt i plåten då vissa steg, inga märken nämnda, i så fall kan avge en mycket tråkig störning. På BMW i kofferten, om det är där Du har ditt steg, finns ofta en jordpunkt i anslutning till koffertluckans "svängarm". På E28 tillexempel fäster man in stag här och ner i golvet när man monterar dragkrok. På dessa bilar är det mycket lätt att se jordningspunkt som är BRA. Att koppla jord på batteriet kan vara illa i vissa bilar då man tvingas lägga en massa kablar i anslutning även till jordkabeln. Se till att batteriet har bra jordning, här missar många, och om det behövs, byt ut jordkabeln som sitter där mot en bättre/grövre och se till att ingen metall/rost/erg är i vägen. Givetvis gäller det att även pluskabeln har GOD kontakt med batteriet. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Så åter till frågan, hur vet man att man har en bra jord. 1) du får inga störningar, då har du troligtvis en bra jord och en bra installation och en bra anläggning. 2) Mät med ett oscilloskop mellan tex stegets jordskruv och batteriets minuspol när du spelar på hög volym, här ska man ju såklart ha så låg spänning som möjligt..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.