AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.343

Död koppling, vad kan vara fel?

no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Idag när jag gick ner till bilen för att köra till garaget & pilla lite med bilen så märkte jag att kopplingen var helt död & med detta menar jag att allt motstånd var borta. Kikade under bilen & givetvis låg där en ganska otrevligt stor oljefläck.
Har inte kunnat hissa upp henne ännu eftersom jag får ha någon som kan bogsera mig till närmsta GDS eller verkstad men jag tänkte höra vad era första tankar kan vara?

Sätter en slant på att slavcylindern (någon packning) gett upp, sitter under bilen jämte växellådan och är lätt åtkomlig underifrån. Packningssatser finns hos BMW men en ny slavcylinder är inte så dyr och då slipper du pillet med bytet av packningarna.
Kolla oljenivån i bromsoljebehållaren, ligger den strax under avtappningen till kopplingscylindrarna (en huvudcylinder och en slavcylinder) kan du också anta att slavcylindern spökar.
Kom ihåg att lufta (finns luftningsnippel på slavcylidern) efter byte alt. packningsbyte.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Köp en ny slavcylinder, kostar 600 kr och det betyder du enkelt själv. Det enda som kan vara bra att veta är att du behöver en 7mm nyckel till luftningsnippeln.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är det för fördel att köpa ny när man kan byta packningarna för ca 200kr? Cylindern i sig är ju bara en "järnklump". Lär ju garanterat vara nån av packningarna som är anledningen.

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är enklare, skillanden i pris är så pass lite att det inte är värt besväret att renovera. Dessutom så körs en M3 E30 troligen rätt aggressivt och då skadar det inte att ha fräscha grejer.

Ska han byta packningarna så behöver han hona om loppet och greja, helt enkelt inte värt besväret.

__
Bilblogg:
Länk
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Införskaffade en ny slavcylinder på bmw, 640kr. Inte så farligt.
Nu kanske den dummaste frågan av allt kommer, bytet verkar oehört lätt men när jag öppnade huven kunde jag inte hitta bromsvätskebehållaren. Vr fasen sitter den? Rev ner kåpan under ratten också för att se om de satt vid pedalerna men jag kunde då inte se något?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den sitter vad jag har förstått, intill behållaren för servo-oljan på S14 motorn.
Nr 21 på bilden: ---> Länk

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Precis som Mugge säger sitter den vid servo olja behållaren på vänster sidan,
en vitt fyrkantig behållare.

M3 E30Länk
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Min miss, jag stod nere vid bilen & skrek till en kompis som satt på balkongen & skrev. Trodde det var en separat behållare, allt gick som på räls. Hur enkelt som helst att bara fykka på, bygga upp lite tryck & sen puttra iväg till närmsta GDS & byta slavcylindern. Tack för all hjälp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.