|
|
|
|---|---|
| tjena, har en fundering ang bottendelen på e30. är de samma vevaxel på en 323 -84 som en 323 -88?. snabbt svar önskas... | |
| Det finns inte några 323-88 vad jag vet. | |
| Korrekt. 323:an försvann när 325:an kom, -87. | |
| haha jasså:P. de viste ja inte. men säger så här då. passar de att slänga i en vev från en 323 84- i en 320 -88 för att få lite värre motor?. eftersom de skiljer 15hk på dom och läste de i en tidning att de ända som skiljer motorerna är att vevaxeln gör 0,3liter större vilket ger den lilla ökningen hästar?. har ju gjort de mesta på min motor nu förutom porta toppen och turbo så ja tänkte kanske om de går att byta till 323 vev så ja får lite extra där oxo?... | |
| Byt till en 325 motor så har du 170hk i ett nafs | |
| de va inte min fråga. nån som vet om den passar?... | |
|
vill oxå veta, då jag har en 323 motor från 84 luiggandes, å är sugen på å som sagt flytta över vev till min 320 88 motor... så, nån som vet? å säg inte att jag ska byta till 2,5motor för nu har jag redan 2st 2,0 å en 2,3 the one and only.. BMW |
|
| finns de verkligen ingen som vet?. hepp då testar ja om den passar då=/ | |
|
Jag har oxå lite funderingar om detta. Hört lite om att man kan flytta över vev partiet från en 323 till en 320 o då få samma slagvolym som i en 323. Hade gärna velat få reda på hur det går ihopa? Om någon vet så e tacksam för svar |
|
|
ja jag har gjort denna operation nu och de finns 2 alternativ, 1: flytta över vev, stakar o kolvar från 323 blocket till nyare motorn som va 320. eller 2: flytta över toppen me insug o grenrör från nya till 323blocket och bara lyfta bort fördelarn som sitter på blocket och sätta igen me locket som sitter där i hålet på de nyare motorn. och alternativ 2 är lättast då du kommer upp i en kostnad av va ändast ca 1000kr för ny topp-packning och nya toppbultar. tar du alt 2 så bör du ju byta ut kolvringar och hona cylindrarna annars kommer motorn förmodligen dra en del olja då kolvar o ringar är insliten på gamla motorn och sen kommer in i en ny de blir inge bra. kolla gärna www.garaget.org/beemern för mer info... |
|
|
Tack.. Har fått lite bättre koll nu. för läst nånstans att man skulle bara flytta över stakar och kolvar. men då jag mena på att man måste väl ta över hela vev partiet om man ville ha kvar sin topp. Ja som planerna är just nu kommer det bli alternativ 1 som du säger. Då motorn jag har m20b20 endast gått 9600mil är som ny både i motor o drivlina. |
|
|
okej, för du MÅSTE ha alla 3 = vev, stakar och kolvar, ja va på en motorfirma och kollade upp de där och 320 och 323 kolvarna va lite olika mått på, dom va lite längre, och veven är ju den som gör slaget då dom ser lite olika ut. för annars blir de fel. sen om du flyttar 323 delarna till 320 blocket så köp nya kolvringar, de är bäst så du inte riskerar att den drar olja... du får nog köpa nya vev och ramlager om du tar ut grejerna. om inte du håller reda på exakt vart alla lager suttit om du typ tejpar fast dom på veven så länge för dom är ju inslitna där dom sitter så dom får inte byta platts, samma me kolringarna som ja förklarade tidigare. (såg att de blev lite fel där på förra inlägget, de sista ja skrev ska va alt 1. de är de dyraste)... |
|
|
ja lager o packningar kommer så klart oxå inhandlas när väl motorn ska delas. lika bra o göra et ordentligt från början. Snackade med bmw verkstaden innan. angående kolvringar. och de sa att det fanns två olika modeller av kolvringar. så nu undrar jag om det är så att det e olika kolvar på olika årsmodeller o vilka års som har vad. någon som vet ? |
|
|
okej ja de är bra de, hmm, ja men de är ju bara säga de då att de är kolvar från en äldre modellen kan ju inte va så svårt för dom att plocka fram kolvringar till den årsmodellen motor som kolvarna kommer ifrån, kolla även på mekonomen om du kan, tror dom är billigare på kolvringar, kvaliten på dom ska tydligen va minst lika bra. ja tycker bmw har lite överpris på sina grejer. vet du va de va för ca pris på kolvringarna?. har ju inte kollat de till min då ja väntar på pengar för tillfället, men bra om man har en aning om va de kostar... |
|
|
ne inte fått reda på nått pris än.. men tänkte höra. har du monterat in vevpartiet på din 320 eller du ska göra det ? |
|
| okej, näe tänkte göra de då ja hade bägge blocken liggande brevid varran men bestämde mej att ta hela 323 bottendelen och flytta över de nya grejerna från 320 blocket men de spelar ingen roll hur man gör, bägge blocken är exakt likadana :)... | |
|
men hur är det i toppen ? något som måste ändras? kolvarna slår inte i ventilerna eller likande ? |
|
|
nej de är inga problem, blocket ser ju exakt likadana ut, kolvarna är inte lika höga på en 323 som 320, dom har lite olika mått. så sätter du 323 kolvarna på vev å stake från 320, då kommer de slå i toppen, eller tar du 320 kolvarna på vev och stake från 323 så kommer de bli ännu större plats, om du förstår va ja menar:P... |
|
|
Jepp.. ja då får man bara vänta allt man ska inhandla så man kan börja trixa.. |
|
| hehe precis, själv har ja gett upp min motor just nu, den lär ligga i delar nån/några månader till då ja ska skynda mej fixa lite me karossen innan snön kommer så pengarna går dit just nu. men de blir nog bra i slutändan ska vi no se:D... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.